گوت‌های عشایری ثبت ملی شد

به گزارش مرآت، حسین اربابی معاون سرمایه‌گذاری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در افتتاحیه جشنواره ملی ایل سنگسری اظهار کرد: مهدی‌شهر شهری است که فردوسی، تورانیان را از گرز گران مردم این سرزمین بر حذر می‌دارد و این منطقه شهدای متعددی را نیز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. وی بیان کرد: گاه‌شمار آریایی ایل سنگسر ثبت ملی شده و روز گذشته نیز گوت‌های عشایری ثبت ملی شد. سیاه‌چادر همان خانه عشایر ایل سنگسر در دوره ییلاق است که باید ضمن استحکام و ماندگاری در برابر تابش آفتاب، از ساکنان چادر در مقابل خطرات گوناگون محافظت کند. گوت نام سیاه چادر عشایر ایل سنگسر است که از پشم بز بافته می‌شود.
جشنواره ملی ایل سنگسری با حضور ۶ استان که دارای ظرفیت‌های گردشگری بسیار ارزشمند هستند، در شهرستان مهدی‌شهر با محوریت شهر مهدی‌شهر و با نگاه استانی از ۱۵ تا ۱۷ آبان‌ماه سال جاری برگزار می‌شود. تلاش شده است تا جشنواره ملی ایل سنگسری در تقویم گردشگری کشور ثبت و این رویداد ملی مختص استان سمنان و این ایل بزرگ نمادین شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان می‌گوید: یکی از راهبردهای توسعه گردشگری، تبدیل استان سمنان از معبر به مقصد گردشگری است که در همین راستا باید برگزاری رویدادهای مطلوب و ملی از این دست را در استان بیشتر به انجام برسانیم و زیرساخت‌های گردشگری را به‌عنوان زیربنای توسعه تقویت کنیم.