۶ فروشگاه صنایع دستی در سمنان افتتاح می شود

سمنان- ایرنا- سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: ۶ فروشگاه صنایع دستی به مناسبت هفته صنایع دستی در استان به بهره برداری می رسد.

همایون جورابلو عصر دوشنبه به خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: یک فروشگاه صنایع دستی در شهرستان شاهرود و پنج فروشگاه صنایع دستی در اقامتگاه‌های بوم گردی استان سمنان افتتاح می‌شود.
وی با بیان اینکه سه کارگاه بزرگ صنایع دستی در دامغان افتتاح می‌شود، افزود: ۲ بازارچه دائمی و پنج فروشگاه صنایع دستی در استان سمنان فعال و یک بازارچه نیز در حال ساخت است.
وی، برگزاری گرامیداشت هفته صنایع دستی و تجلیل از هنرمندان صنایع دستی استان سمنان را از دیگر برنامه‌های این هفته عنوان کرد.
جورابلو با اشاره به حضور هنرمندان صنایع دستی استان در رسانه‌های مختلف به منظور معرفی آثار و توانمندی‌های این حوزه در هفته صنایع دستی، گفت: فراهم کردن شرایط بازدید دانش آموزان از کارگاه‌های صنایع دستی استان از دیگر برنامه‌های گرامیداشت هفته صنایع دستی است.
وی با اشاره به اعطای تسهیلات کم بهره مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع دستی استان سمنان، گفت: به ۲۸۲ طرح در این حوزه مبلغ ۲۱ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شد.
سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به اینکه حمایت از مشاغل خانگی از برنامه‌های مهم این معاونت است، گفت: یک هزار و ۳۳ مجوز مشاغل خانگی در سال ۹۷ و در حوزه صنایع دستی صادر شد.
پنج هزار و ۴۲۳ هنرمند در استان سمنان مشغول به فعالیت هستند، سفال و سرامیک، گلیم بافی، منبت و معرق چوب، گوهر تراشی، زیور آلات سنتی، چاپ قلمکار، نساجی سنتی، سوزن دوزی سنتی، نمدمالی، قلمزنی، حوله بافی و چرم دست دوز سنتی از مهم‌ترین رشته‌های بومی و فعال صنایع دستی استان سمنان است.
بیستم خرداد مصادف با ۱۰ ژوئن به عنوان روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شده است.