آسمان استان سمنان ابری خواهد شد

به گزارش خبرنگار مهر، نقشه ها و عکس های هواشناسی روز شنبه، بیست و هفتم آبانماه ۹۶ نشان می دهند ابرهای باران زا در مسیر استان سمنان قرار گرفته اند و احتمالا از روز یکشنبه صبح وارد دیار قومس می شوند این ابرها اما باعث نمی شوند که دمای هوا در غالب نقاط استان کاهش چشم گیری داشته باشد لذا باید گفت مردم استان در آسمانی ابری و احتمالاً بارانی با آبانماه ۹۶ وداع می کنند.

اهمیت حضور ابرها اما بیشتر برای مسافران و زائران حرم رضوی است که در روزهای پایانی هفته گذشته خود را از طریق محورهای مواصلاتی استان سمنان به خراسان رسانده و از شامگاه یکشنبه و بامداد دوشنبه، آهنگ بازگشت به شهر و دیارشان را دارند، این مسافران اما باید توجه داشته باشند از ساعات پایانی روز یکشنبه تا شامگاه سه شنبه احتمال بارش باران به دلیل وجود ابرها و سامانه کم فشار در سطح استان سمنان وجود دارد و این امر به خصوص در ارتفاعاتی مانند ابراهیم آباد میامی، شاهرود، مجن، ابر، خوش ییلاق، دیباج، کیاسر، فولاد محله، آهوان و … بیش از سایر نقاط است.

دمای هوای مرکز استان سمنان اما همزمان با صبح شنبه، ۱۲ درجه بالای صفر است که این عدد تنها عدد دو رقمی در مقابل نام شهرستان های هشت گانه استان سمنان محسوب می شود دمای هوا در شاهرود ۹، دامغان هفت، میامی پنج، گرمسار و ایوان کی به ترتیب هشت و هفت و مهدیشهر هشت درجه بالای صفر هستند.

پیش بینی هواشناسی برای روزهای آتی سمنان اما افزایش ابرها، احتمال وزش باد و بارش باران به خصوص در ارتفاعات است بیشینه و کمینه دمای مرکز استان برای روز شنبه، یکشنبه و دو شنبه به ترتیب، ۱۷ و شش، ۱۷ و پنج و ۱۷ و شش درجه بالای صفر است که نشان می دهد دمای هوای مرکز استان کاهش نخواهد یافت.

آسمان شاهرود نیز آفتابی است اما دمای هوای این شهر هم اکنون ۹ درجه بالای صفر گزارش می شود، بیشینه و کمینه دمای هوای شاهرود با دو درجه کاهش نسبت به سمنان به ۱۵ و هفت درجه بالای صفر رسیده است، این شهرستان نیز از فردا شب شاهد ورود ابرها خواهد بود هرچند سامانه کم فشار دیگری نیز از سمت شرق وارد استان سمنان خواهد شد که بخش هایی از میامی و شاهرود را تحت تاثیر قرار می هد هرچند تاثیر این سامانه در بخش رضوان شهرستان میامی بیش از سایر نقاط است.

میامی نیز شرایط جوی پایداری را تا پیش از ورود سامانه کم فشار تجربه می کند و به جز بخش رضوان که دمایی زیر صفر را در این شب های پایانی آبانماه تجربه می کند، در سایر نقاط جوی تقریباً پایدار حاکم است بیشینه و کمینه دمای هوای میامی به ترتیب ۱۶ و شش درجه بالای صفر است.

دامغان اما در مقوله نم نسبی یا رطوبت هوا کمی شرایط متفاوتی را در این روز آغازگر هفته دارد، نم نسبی هم اکنون ۶۵ درصد بوده و باد آرامی در سطح شهر وزیدن گرفته است که هوایی متبوع را به جود آوده است، این شرایط تا روز یکشنبه در دیار صد دروازه حاکم خواهد بود.

گرمسار و آرادان دو همسایه غربی نیز شرایطی کاملا یکسان دارند خورشید در میانه آسمان این دو شهر می تابد، دمای هوا در بیشینه و کمینه به ترتیب ۱۹ و هفت و ۱۸ و هفت درجه بالای صفر است و به وزش باد که در آرادان ۲۱ کیلومتر بر ساعت و در گرمسار ۱۴ کیلومتر بر ساعت گزارش شده، پدیده خاص جوی در این دو شهرستان دیده نمی شود همچنین نم نسبی در این دو شهر به ترتیب ۴۶ و ۵۶ درصد است.

در نهایت باید گفت استان سمنان در روز شنبه و یکشنبه جوی پایدار را تجربه می کند اما از یکشنبه شب، سامانه کم فشاری به این دیار وارد می شود که احتمال بارش به خصوص در ارتفاعات را دارد اما موجب کاهش محسوس دما در غرب استان نمی شود هرچند شهرهای شرقی مانند بسطام، مجن، کلاته خیج، میامی و بخش رضوان را کمی سرد می کند. از سوی دیگر مسافرانی که قصد بازگشت از مشهد مقدس را دارند باید بدانند که همزمان با روز دوشنبه احتمال بارش در ارتفاعات استان سمنان وجود دارد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان