اتمام همایش علمی تخصصی انتقال آب دریای خزر به استان سمنان

سمنان – همایش یک‌روزه تخصصی انتقال آب دریای خزر به سمنان با ارائه بیش از ۳۰ مقاله و با حضور مسئولان استانی و کشوری و چهره‌های شاخص علمی به کار خود پایان داد.
به گزارش خبرنگار مهر، همایش علی و تخصصی انتقال آب دریای خزر شامگاه شنبه پس از ارائه مقالات و سخنرانی‌های حوزه‌های مختلف در شش محور شامل الگوی مصرف، مطالعات فنی، مطالعات زیست محیطی، مطالعات اجتماعی و اقتصادی، مطالعات سیاسی و سرمایه‌گذاری و با حضور چهره‌های علمی و مسئولان استان سمنان و وزارت نیرو در سالن امیرکبیر دانشگاه سمنان به پایان رسید.

ارائه بیش از ۳۰ مقاله

این همایش یک روزه با سخنرانی استاندار سمنان، مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مدیر عامل بنیاد انتقال آب از دریای خزر، مهمانانی از وزارت نیرو، پدر علم کویر شناسی ایران و مدیران کل استانی ذی ربط با موضوع انتقال آب در کنار ارائه بیش از ۳۰ مقاله در بخش‌های مختلف به اتمام رسید.
مقاله‌های ارائه شده در این همایش در بخش‌های الگوی مصرف، مطالعات فنی، شش مقاله محور مطالعات زیست محیطی، مطالعات اجتماعی و اقتصادی، مطالعات سیاسی و سرمایه گذاری بودند که در پایان از نفرات برتر تجلیل شد.
در این همایش تاکید شد که استان سمنان سالانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب از آب خزر را نیاز دارد تا بتواند ۵۰ میلیون مترمکعب را به بخش شرب و مابقی را به صنعت و کشاورزی اختصاص دهد، همچنین استحصال و تصفیه نمک دریا با روش‌های علمی در زمره مسائلی بود که در این همایش درباره آن صحبت شد.

سهم شرب ۵۰ میلیون مترمکعب

این همایش سخنرانان مهمی نیز داشت که از جمله آنها مدیر عامل بنیاد انتقال آب از دریای خزر بود، وی در سخنرانی خود با بیان اینکه ۵۰ میلیون متر مکعب آب سالانه از انتقال آب خزر به سمنان به بخش شرب خواهد رسید، گفت: منابع این طرح از محل خرید تضمینی آب تامین شود.
سید احمد ربیعی ضمن بیان اینکه یکی از الزامات در افق توسعه استان سمنان، انتقال آب بین‌حوزه‌ای است، تأکید کرد: برای این امر در سند توسعه آب استان تکالیف هر بخش مثلاً کشاورزی یا صنعت و حتی شرب، مشخصاً دیده‌شده است.

وی بابیان اینکه آب موردنیاز استان سمنان از انتقال آب خزر، ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال است و تمام راه‌حل‌ها و اقدامات ازلحاظ فنی، اداری و … انجام‌شده است، تأکید کرد: امروز خوشبختانه با نشست‌هایی که با وزیر صنعت داشته‌ایم این قول را داده‌اند که برای منابع مالی طرح‌ها اقداماتی شود و از سوی دیگر نشست‌هایی با بانک‌ها صورت گرفته تا بتوانیم منابع این طرح را فراهم کنیم.

رژیم حقوقی دریای خزر تبیین شود

مصطفی کواکبیان نماینده سمنانی شهرهای تهران، ری و شمیرانات نیز در این همایش ضمن بیان اینکه می‌بایست رژیم حقوقی دریای خزر به تصویب برسد، ابراز کرد: در این باره هنوز اقدامی صورت نگرفته و این امر می‌توان یکی از سوالات مجلس شورای اسلامی از ظریف، وزیر امور خارجه باشد.
وی افزود: دو معاهده با شوروی سابق درباره خزر وجود دارد اما درباره آن مباحث زیادی مطرح می‌شود مثلاً برخی بدخواهان نظام اسلامی معتقد هستند که ایران دریای خزر را فروخته است و از سوی دیگر برخی از کشورهای خلیج‌فارس نیز به این مسئله دامن می‌زنند که حق ایران از دریای خزر ۱۱ درصد محاسبه می‌شود که این مسائل تا کنون باعث عدم تصویب کنوانسیون بین المللی خزر شده و برای این امر است که ما تاکید داریم همه کشورها باید برای نظام حقوقی خزر و سهم ۲۰ درصدی ایران به اجماع برسند.

رفع دغدغه‌های زیست محیطی

مدیر شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نیز طی سخنانی گفت: برای رفع دغدغه‌های محیط زیستی در طرح انتقال آب خزر، تصفیه آب از دریا با کمترین پسماند و بررسی ظرفیت استفاده از مخازن ساحلی، انجام می‌شود.
بهروز مرادی ضمن اشاره به دغدغه‌های زیست محیطی طرح انتقال آب خزر، ابراز کرد: دو طرح برای رفع دغدغه زیست محیطی این طرح انجام می‌شود به این ترتیب که شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اسلامی تصفیه آب از دریا با کمترین پسماند و بررسی ظرفیت استفاده از مخازن ساحلی را در دستور کار خواهد داشت.
وی افزود: اهتمام در به روز کردن مصرف واقعی آب برای کارگاه‌ها، شرکت‌های صنعتی و معادن در کنار موضوعاتی مانند پیگیری کیفیت و کمیت مشارکت مالی صنایع و برگزاری فراخوان به منظور جذب سرمایه در اجرای طرح انتقال آب دریای خزر از سوی شرکت توسعه منابع آب و نیرو در حال انجام است.
مرادی با بیان اینکه در سال گذشته مطالعه و اجرای طرح نمک زدایی و انتقال آب دریای خزر به استان سمنان، اعتباری نگرفت اما در بودجه جاری امسال ردیفی برای مطالعه و اجرای طرح اخذ شده است، تاکید داشت: این امر با اهتمام نمایندگان استان در مجلس و پیگیری‌های شرکت توسعه منابع آب صورت گرفت که خبری مسرت بخش است.
سخنرانان در این همایش به ترویج فرهنگ اصلاح الگوی مصرف توأم با طرح‌های انتقال آب تاکید داشتند.
همایش انتقال آب دریای خزر شامگاه شنبه به کار خود پایان داد، گفتنی است این همایش سه بار در سال‌های قبل تا مرز برگزاری نیز پیش رفت که تاریخ آن به تعویق افتاد تا در نهایت سمنان در روز بیست و پنجم خرداد ماه ۹۸ شاهد برگزاری این همایش باشد.