اجرای طرح احیای مراتع کوهستانی با باریجه در سمنان

استان سمنان با اجرای طرح احیاء ۱۵ هزار هکتاری باریجه در مراتع کوهستانی، وسیع ترین سامانه عرفی بهره برداری از این گونه دارویی ـ صنعتی کشور را در اختیار دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت : یکی از مطلوب ترین رویشگاه این گونه خودرُو ارتفاعات ییلاقی شهرستان مهدیشهر است که در سه سال گذشته و بدون صرف اعتبار دولتی و با همیاری مردم، طبیعت دوستان و بهره برداران کار کاشت در فصول پاییز و اوایل زمستان انجام شده است.
علینقی حیدریان افزود : گستره ۱۵ هزار هکتاری مناطق مرتفع استان، از کوهستان های سنگ آب گرمسار تا سنگ سوراخ نردین در شهرستان میامی در قالب این طرح و به تدریج زیر کشت باریجه رفته است.
به گفته وی ، هم اکنون ۲۵۰ بهره بردار در بیش از ۵۰ سامانه عرفی منابع طبیعی استان طرح کاشت، حفاظت و استحصال شیره باریجه را در ۲ مقطع زمانی پاییز و زمستان و اواسط تابستان انجام می دهند.
حیدریان از صادرات ۱۰۰درصدی شیره خام باریجه پس از استحصال از کشور خبر داد و گفت : محصولی که از غده این گیاه با روش تیغ زنی خاصی بنام ” برش دالی شکل ” یا ” ایجی ” جمع آوری می شود، هر کیلوگرم، ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.
وی گفت : فرآوری شیره باریجه که ماده موثره آن در صنایع مهمی نظیر عطر و ادکلن سازی، چسب سنگ های قیمتی، رنگ سازی، داروسازی، مهمات سازی، نگهدارنده مواد غذایی و تولید مواد آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد، فعلا در انحصار چند کشور اروپایی نظیر فرانسه و ایتالیا است.
وی از ظرفیت ارز آوری شیره باریجه در بخش بسته بندی و فرآوری خبر داد و گفت : در صورت ورود سرمایه گذاران مطلع به بخش بسته بندی و متخصصان دانشگاهی و علمی به دانش فرآوری این ماده گران قیمت، مارکت ویژه و اشتغالزایی در کشور پایه گذاری خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی استان با ابراز رضایت از موفقیت ۸۰ درصدی طرح احیاء باریجه در مراتع استان گفت : در فصل کاشت افزون بر ۲۰ هزار نفر روز و در فصل برداشت بیش از ۳ هزار شغل فصلی در استان ایجاد شده است.
به گفته این کارشناس،باریجه در فهرست گیاهان دارویی در معرض خطر انقراض است چرا که در طول دوره زندگی فقط یکبار گل داده و تولید بذر می کند، به همین سبب برداشت خوراکی یا شیره گیری از آن ممنوع است و فقط با مجوز منابع طبیعی امکان پذیر است.
باریجه گیاهی از گونه چتریان با میانگین سنی ۸ تا ۱۵ سال است که بصورت خودرو در ارتفاعات برفگیر و رو به سایه بین ۱۳۰۰ تا ۳۳۰۰ متر از سطح دریا در زمینی با سنگ مادری آهکی می روید و پس از گذشت ۴ سال از رویش، از غده ریشه ای آن، شیره چسبنده سفید، زرد و قهوه ای کم رنگی با تیغ زدن استحصال می شود که ارزش غذایی، دارویی و تجاری بالایی دارد.