ارزش هر تن کالای صادراتی سمنان امسال از متوسط کشوری فراتر رفت

سمنان- ایرنا- رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی استان سمنان گفت: با تلاش فعالان اقتصادی و صادرکنندگان، متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی از این استان از متوسط کشوری فراتر رفت.

سعید ترکمان در گفت و گو با ایرنا افزود: اتفاق خوب حوزه صادرات استان سمنان در ۶ ماهه ۹۶ چندبرابرشدن متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی از استان نسبت به متوسط ارزش کشوری است.پ

وی با اشاره به متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی استان سمنان در سال ۹۶ به میزان ۴۰۰ دلار، متوسط این رقم را در کشور ۱۲۰ دلار عنوان و خاطرنشان کرد: این مساله نشان می دهد صادرکنندگان استان سمنان با وجود تمام مشکلات، به سمت تولید و صادرات کالای با ارزش افزوده بیشتر روی‌آورده‌اند.

رئیس کمیسیون صادرات استان سمنان یادآور شد: با وجود اینکه بخشی از صادرات استان مربوط به صنایع معدنی به ویژه گچ است که متوسط ارزش هرتن صادرات آن حدود ۱۰۰ دلار برآورد می‌شود، ولی متوسط ارزش صادرات هر تن کالای تولیدشده درصنایع هایتک استان سمنان تا حدود ۱۰ هزار تن می‌رسد که به افزایش ارزش متوسط کالاهای صادراتی استان کمک بزرگی می‌کند.

وی با اشاره به نقش افزایش صادرات در اشتغال استان سمنان، گفت: این مساله نشان می دهد، صنعتگران استان به این نتیجه رسیده‌اند که فارغ از هر گونه حمایت دولتی، روی پای خود بایستند و به ویژه از توان جوانان دانش‌آموخته دانشگاهی بیشترین بهره را ببرند.

ترکمان، به برخی از بسته های تشویقی دولت تدبیر و امید برای کمک به صادرکنندگان و افزایش صادرات کشور اشاره و اضافه کرد: بسته حمایتی ابلاغی دولت تدبیر و امید در خرداد ۹۵ تا زمان ابلاغ دستورالعمل‌ها و اطلاع‌رسانی به استان‌ها روند طولانی طی کرد و سود چندانی برای صادرکنندگان استان سمنان نداشت.

وی ادامه داد: بسیاری از واحدهای صنعتی بزرگ و صادرکننده استان سمنان نتوانستند از برنامه های تشویقی این بسته حمایتی دولت بهره مند شوند و صادرکنندگان استان به تعداد کمتر از انگشتان یک دست از این حمایت ها استفاده کردند.

رئیس کمیسیون صادرات استان سمنان گفت: حمایت این بسته های تشویقی دولت برای صادرکنندگان نیز در مقیاس هزینه های صادراتی، رقم ناچیزی بود و فقط واحدهایی که مشتری یک بانک عامل بودند را شامل شد.

ترکمان، با اشاره به اینکه برخی تولیدکنندگان بنا به شرایط خریدار گاهی ممکن است کالای خود را از گمرک استان های دیگر صادرکنند، گفت: محاسبه نشدن ارزش صادرات تولیدکنندگان سمنان که از استان‌های دیگر اقدام به صادرات می‌کنند نیز باعث می شود میزان و ارزش صادرات استان به درستی مشخص نشود.

رئیس کمیسیون صادرات استان سمنان یادآور شد: در سال ۹۵ واحدهای تولیدی استان سمنان از گمرک سمنان ۱۴۰ میلیون دلار و از گمرک دیگر استان ها ۱۶۰ میلیون دلار کالا به کشورهای دیگر صادر کردند.

در سال ۹۵ در استان سمنان حدود ۴۰ واحد تولیدی صادرکننده شناسنامه‌دار کالاهایی به ارزش حدود ۳۰۰ میلیون دلار به خارج از کشور صادر کردند، طبق اعلام گمرک استان سمنان در نیمه نخست سال ۹۶ نیز بیش از ۲۲۰ هزار و ۵۱۹ تن کالا به ارزش ۹۱ میلیون و ۶۶۴ هزار دلار از این گمرک صادر شده است که این میزان صادرات از نظر وزنی ۳۱ درصد و از نظر ارزش ۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش دارد.

عمده کالاهای صادراتی استان سمنان به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، هند، جمهوری کره، امارات متحده عربی، ترکیه، ایتالیا، ترکمنستان ، ارمنستان ، انگلستان، هنگ کنگ، ویتنام ، ازبکستان، آذر بایجان ، گرجستان، اندونزی ، اتیوپی و آلمان صادر می‌شود که شامل هیدرو کربن سبک، شمش سرب ، پودر لباسشویی ،کولر آبی، کرک بزی، سودپرک ، سیمان، فروسیلیسم ، قاشق وچنگال یکبار مصرف، کاشی ، انواع شیلنگ ، اجزا و قطعات از چدن و فولاد، سایر محصولات حیوانی غیر قابل مصرف خوراکی، آب ژاول، اسید کلریدریک، نمک ، پلاستک فریزر و پاکتهای پلاستکی ، اسید سولفونیک و کابل مسی است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان