استان سمنان؛ پیش‌رو در صنعت بوم‌گردی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: این استان در صنعت بوم‌گردی در مناطق روستایی و عشایری و نیز شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت پیش‌رو است.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، استان سمنان به لحاظ واقع‌شدن در مسیر استان‌های تهران و خراسان رضوی هرساله شاهد حضور مسافران زیادی به‌ویژه در ایام تعطیل در این مسیر است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی استان سمنان که در شمال پوشیده از جنگل‌هایی با درختان پهن‌برگ و سوزنی‌برگ و در جنوب و مناطق کویری از مناظر تماشایی خوبی برخوردار است و همچنین برخورداری شهرستان‌های این استان از بناهای تاریخی با قدمت‌های دوران قبل و بعد از اسلام، نظیر کاروان‌سراها، قلعه‌ها و مساجد و دیگر اماکن دیدنی، دارای قابلیت‌هایی است که می‌تواند در جذب گردشگر داخلی و خارجی مؤثر باشد.

در اهمیت این موضوع امروز با حسین خواجه‌بیدختی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان در خصوص چگونگی معرفی این قابلیت‌ها و استفاده بهینه از آن در جهت رونق صنعت گردشگری در استان به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

فارس: برای شکوفایی صنعت گردشگری در استان سمنان چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

خواجه‌بیدختی: رئیس‌جمهوری کشورمان با توجه به شناختی که در حوزه گردشگری استان داشت، در صدور حکم استاندار جدید سمنان بر تحقق این صنعت در استان تأکید فراوانی کرد و امیدواریم با عزم جدی و همگرایی دستگاه‌های مرتبط در دوره آتی شاهد تحقق شکوفایی این صنعت در جای‌جای این استان باشیم.

۲۶ درصد از عرصه استان سمنان را محیط زیست تشکیل می‌دهد و با برنامه‌ریزی مناسب در جهت حفظ این عرصه می‌توان در رفع خلأها و به‌کارگیری آن در چارچوب برنامه‌های گردشگری بهره برد.

فارس: آیا امکانات موجود در استان پاسخگوی ارائه خدمات به مسافران است؟

خواجه‌بیدختی: امکانات و خدمات در مسیر مسافران تهران – مشهد در حوزه استحفاظی استان سمنان ناکافی است و ارائه این خدمات برای بیش از ۲۰ میلیون مسافری عبوری در این مسیر از استاندارد خوبی برخوردار نیست.

برای توجه به این مهم نیازمند به جذب سرمایه‌گذار در این بخش هستیم و امیدواریم با استقبالی که چند تن از سرمایه‌گذاران در جهت آماده‌کردن زیرساخت‌های مناسب در این مسیر داشتند، شاهد رفع مشکلات موجود و ارائه خدمات مناسب و بهتری در این مسیر باشیم.

فارس: برای معرفی ظرفیت‌های استان سمنان چه برنامه‌هایی دارید؟

خواجه‌بیدختی: معرفی ظرفیت‌های استان سمنان به اشکال مختلف تبلیغاتی امری ضروری است تا بسیاری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان درجهت رونق صنعت گردشگری شناخته شود.

ایجاد اقامتگاه و اماکن رسمی در کنار این ظرفیت‌ها امری ضروری است؛ هرچند طی دو سال اخیر با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته ظرفیت‌های اماکن رسمی از یک‌هزار و ۲۵۰ نفرشب اقامت به دو هزار و ۷۰۰ نفر افزایش‌ یافته، بازهم نیازمند جذب سرمایه‌گذار در این بخش هستیم.

فارس: آیا برای توسعه صنعت بوم‌گردی در استان برنامه خاصی دارید؟

خواجه‌بیدختی: با توجه به پیش‌رو بودن استان سمنان در صنعت بوم‌گردی در مناطق روستایی و عشایری و نیز شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت، هم‌اکنون مناطق روستایی و عشایری استان از ۴۰ واحد بوم‌گردی فعال برخوردار بوده و آماده‌سازی ۱۵ واحد دیگر در دست اقدام است و این واحدها در جذب گردشگران داخلی و خارجی تاکنون موفقیت‌های خوبی داشتند.

طرح جامع گردشگری که از ۶ سال پیش در استان سمنان برنامه‌ریزی شد، مستلزم بازنگری است و برای رسیدن به نقشه راه مشارکت تمامی دستگاه‌های مرتبط را می‌طلبد.

فارس: برای جذب گردشگران خارجی به استان سمنان چه اقداماتی انجام شده است؟

خواجه‌بیدختی: جذب گردشگران خارجی طی ضوابط خاصی به‌صورت ملی انجام می‌شود، وجود پتانسیل‌هایی مناسب در این استان ازجمله در بخش زیست‌محیطی، کویرنوردی، اکوتوریسم، ژئوتوریسم و مهیا بودن بستر جهت ورزش‌های هوایی از ظرفیت‌هایی است که می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب در جذب گردشگر خارجی اقدام کرد.

از دیگر پتانسیل‌های خوب استان سمنان در جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری وجود بناهای تاریخی ازجمله مساجد دوران قبل و بعد از اسلام، کاروان‌سراها و قلعه‌ها در داخل شهرها و خارج از شهرها است.

از مجموع ۹۹۹ کاروان‌سرای موجود در کشور ۳۰ کاروان‌سرا مربوط به دوران قاجار و صفویه در این استان مستقر بوده و وجود قلعه اسماعیلیه که جزو قلعه‌های منحصربه‌فرد کشور است، در این استان وجود دارد و همچنین قلعه سارو و گردکوی که در ردیف قلعه الموت هستند، منطقه خوبی برای گردشگری در این استان به شمار می‌آیند.

فارس: چه عواملی در ارتقای صنعت گردشگری تأثیرگذار است؟

خواجه‌بیدختی: وجود ویترین شهری مناسب در ورودی شهرها یکی از عوامل مؤثر در جذب مسافر و گردشگر عنوان است و برای تحقق این مهم نیز مساعدت و همگرایی تمامی دستگاه‌های مرتبط ضرورت دارد.

در جهت ارتقای صنعت گردشگری نیاز به همگرایی بالایی داریم و اگر این اتفاق رخ دهد، در بخش زیرساخت‌ها و فراهم‌ شدن تجهیزات و امکانات مرتبط نیز با استقبال سرمایه‌گذاران محقق خواهد شد.

فارس: برای جذب سرمایه‌گذاران چه اقداماتی در استان سمنان انجام شد؟

خواجه‌بیدختی: برون‌سپاری و حفظ و نگهداری برخی از مناطق میراث فرهنگی که از دو سال پیش در استان سمنان آغاز شده، گامی مؤثر در جهت کاهش هزینه‌های دولت، مشارکت مردم در حفظ بناهای تاریخی و مرمت و حفظ بسیاری از خانه‌های تاریخی و کاروان‌سراهای موجود در بافت فرسوده شهر است.

با این اقدام علاوه بر جذب سرمایه‌گذاران، مناطقی از شهر که دچار فرسودگی و محل بزه بسیاری از افراد بود، با انجام پروژه زیباسازی و سامان‌دهی، این مناطق به محله‌های پذیرایی تبدیل شده‌اند و این اقدام در سطح ۱۶ مورد از آسیاب‌ها، کاروان‌سراها و آب‌انبارها در شهر سمنان اجرایی شده است.

ارزش اقتصادی پنهان در این پروژه‌ها که در حفظ این بناها صورت‌گرفته و خارج‌ شدن نمای ظاهری شهر و بافت تاریخی از کچلی در بافت قدیمی شهر از دیگر مزیت اجرای این طرح‌ها از سوی سرمایه‌گذاران و مشارکت مردم است.

امیدواریم این نقطه آغاز باعث شود تا به ظرفیت‌های عظیمی که در بافت‌های تاریخی وجود دارد، پی ببریم و در جهت استفاده صحیح از آن‌ها گام برداریم.

گفت‌وگو از: ذبیح‌الله عمادالدی