تجلیل از مولفان و نویسندگان دستگاه های اجرایی

اولین همایش بزرگ تجلیل از نویسندگان و مولفان دستگاه‌های اجرایی استان سمنان به مناسبت هفته کتاب برگزار شد.
در این مراسم از ۴۳ نویسنده و مولف استان سمنان با مشارکت ۲۵ دستگاه اجرایی تجلیل شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، اولین همایش بزرگ تجلیل از نویسندگان و مولفان و دستگاه‌های اجرایی استان سمنان به مناسبت هفته کتاب با حضور سید شهاب الدین چاوشی، استاندار سمنان؛ سعید ناجی، معاون سیاسی،امنیتی واجتماعی استانداری سمنان، احمد همتی، نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس؛ نورعلی غلامحسین نیا سماکوش، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان؛ جمعی از مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان سمنان؛ مولفان و نویسندگان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی استان سمنان برگزارشد.
استاندار سمنان در این همایش بابیان اینکه این استان با فرصت‌های عظیم رشد روبرو است، گفت: اصلی‌ترین نیاز این خطه، همدلی محسوب می‌شود تا شاهد تحقق توسعه در آن باشیم.
سید شهاب‌الدین چاوشی ضمن تبریک هفته کتاب با بیان اینکه سمنان دارای جمعیتی اندک با ظرفیتی وسیع است، تأکید کرد: این خطه از ایران اسلامی استعدادهای زیادی در همه بخش‌ها برای پیشرفت دارد لذا در آینده نه‌چندان دور شاهد برکات این استعدادها خواهیم بود.
بستر توسعه فراهم است
استاندار سمنان با اشاره به این مطلب که بستر توسعه در استان فراهم است، تأکید کرد: وحدت، مهم‌ترین راه توسعه استان محسوب می‌شود.
چاوشی افزود: امروز با شرایطی روبرو هستیم که دشمنان جنگ اقتصادی را به ما تحمیل کرده‌اند و لذا بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم که نام و یاد دیار تاریخی دارالمرحمه سمنان را با همدلی و همراهی احیا کنیم.
وی بابیان اینکه دارالمرحمه برند فرهنگی و اجتماعی استان سمنان محسوب می‌شود، بیان داشت: از صاحبان قلم و اندیشمندان این استان می‌خواهیم تا در راستای شناساندن برند دارالمرحمه بپردازند چراکه این امر عامل هم‌افزایی محسوب می‌شود.
استاندار سمنان بابیان اینکه اوصاف غالب مردم منطقه مهربانی با زائران حرم مطهر رضوی و مردم است، اظهار داشت: افتخار مردم استان دارالمرحمه‌ای برای زائران دل‌شکسته امام هشتم شیعیان محسوب می‌شود.
چاوشی بابیان اینکه می‌بایست مقوله دارالمرحمه را به‌مثابه برند فرهنگی استان سمنان به تمام کشور شناساند، بیان کرد: برپایی موکب‌هایی برای پذیرایی از زائران رضوی در سراسر استان نشان‌دهنده علاقه مردم به خدمت‌رسانی به زائران رضوی و هویتی دیرین است که دراین‌بین اصحاب قلم و اندیشه می‌بایست در ترویج این برند فرهنگی اهتمام داشته باشند.
در ادامه نماینده سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس، بابیان اینکه فرهنگ امروز حیطه مظلومی است، گفت: باید نگاه جامع به فرهنگ در استان نهادینه شود.
احمد همتی با طرح این پرسش که آیا قلم را فقط به نویسندگان اختصاص دهیم و از آن‌ها مسئولیت بخواهیم؟ افزود: فرهنگ مقوله‌ای عام است کما اینکه در بحث‌های سیاسی و اجتماعی نیز ما به‌عنوان یک کشور درحال‌توسعه و جهان سوم نسبت به کشورهای توسعه‌یافته، همواره می‌خواهیم مشکلات و معضلات جامعه را به سمت گروهی خاص سوق دهیم حال این گروه خاص می‌تواند مسئولان و سیاست‌گذاران و یا اصحاب فرهنگی و قلم و … باشند.
وی گفت: این امر متاسفانه تبدیل به عادتی شده که مشکلات بر گردن یک گروه باشد حال آن که در کشورهای توسعه‌یافته این مقوله دیده نمی‌شود و آن‌ها آحاد جمعیت جامعه را مدنظر قرار می‌دهند یعنی اگر درباره قلم صحبت می‌کنند، هرکس که قلم‌به‌دست می‌گیرد مسئول محسوب می‌شود.
وی بابیان اینکه مفهوم قلم در جامعه باید جامع‌تر باشد، تأکید کرد: وقتی درباره مشکلات جامعه صحبت می‌کنیم باید بدانیم که هر آنکه قلم‌به‌دست است، شامل موارد مربوطه می‌شود یعنی از یک نویسنده و روزنامه‌نگار ساده تا مسئولی که پای حکمی را با قلم خود امضا می‌کند تا تأثیرات شگرفی در ایران اسلامی بگذارد در این وادی می‌گنجد پس باید به مفهوم قلم این نگاه جامع را داشته باشیم.
ضرورت رفع مشکلات فرهنگی
نماینده سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس بابیان اینکه همه باید تلاش کنیم تا مشکلات فرهنگی در جامعه برطرف شود، ادامه داد: اگر این اتفاق رخ دهد به معنای عام کلمه عدل در جامعه رخ‌داده چراکه امانت‌ها در جامعه به اهلش سپرده‌شده است.
همتی افزود: اگر جامعه به این نقطه رسید، می‌تواند راه توسعه را پیدا کند وگرنه باز باید شاهد خلع مسئولیت هر فرد از خودش باشیم لذا باید دانست که تک‌تک افراد جامعه به‌خصوص اهل‌قلم در موضوع فرهنگ مسئول هستند.
وی با بیان اینکه در این مسیر قطعاً آن‌کسانی که علم و دانش بیشتری دارند مسئولیتی بیشتر هم در قبال جامعه دارند، ادامه داد: کسی که خداوند نعمت اندیشه و توان قلم به وی داده، قطعاً مسئولیتی بیشتر درازای جامعه دارد.
عمل گرایی نیاز امروز
عضو خانه ملت بیان کرد: ما امروز در جوامع توسعه‌یافته که از تعالیم دین مبین اسلامی هم بی‌بهره هستند مشاهده می‌کنیم که به‌نوعی عمل‌گرایی رسیده‌اند، ما امروز مشاهده می‌کنیم که یک‌قلم به دست در کشورهای توسعه‌یافته اگر به نقطه‌ای برسد که فکر می‌کند حق است بر روی آن می‌ایستد و هزینه‌اش را هم می‌پردازد اگر آن‌ها به شیوه جهان سوم مصلحت‌اندیش و محتاط برخورد کنند به‌سرعت به عادت‌هایی که در کشورهای توسعه‌نیافته وجود دارد بازمی‌گردد، لذا در تک‌تک کشورهای توسعه‌یافته می‌بینیم که وجدان‌هایی هستند که به‌هیچ‌وجه قابل خریدن نیستند و در راستای پویایی جامعه قلم می‌زنند.
همتی توضیح داد: مثال‌های بسیار زیادی وجود دارد که افراد قلم‌به‌دست و اندیشمند ایثارهای فراوانی کرده‌اند تا جامعه به سمتی که مطلوب و معقول است هدایت شود، لذا امروز باید گفت سه ضلع در قرآن کریم وجود دارد که با رعایتش می توانیم به توسعه دست یابیم و این اضلاع شامل قلم، خواندن و آزادی های اجتماعی و مدنی هستند.
وی بابیان اینکه هر میزان قلم در جامعه امروز ما قوی‌تر شود اقبال برای خواندن نیز بیشتر می‌شود، بیان کرد: در جوامع توسعه یافته در مجامع عمومی، اتوبوس و … غالباً مردم کتاب می خوانند اما در ایران چنین مسائلی کمتر دیده می‌شود.
قریب به ۴۰۰برنامه به مناسبت هفته کتاب در استان سمنان برگزار می شود
در ادامه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان نیز، همراهی دستگاه‌های اجرایی را برای توسعه فرهنگ کتابخوانی موثر دانست .
نورعلی غلامحسین نیا سماکوش بابیان اینکه توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی هزینه نیست و سرمایه‌گذاری برای نسل آینده محسوب می‌شود، اضافه کرد: قریب به ۴۰۰ ویژه برنامه در هفته کتاب تدارک دیده‌شده که تنها منتهی به هفته کتاب نمی‌شود و در طول سال این اقدامات ادامه‌دار خواهد بود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان بابیان اینکه تقدیر از نویسندگان و مولفان دستگاه‌های اجرایی از مصوبات انجمن کتابخانه‌های استان بود، ابراز داشت: استقبال بسیار خوب دستگاه‌های غیر فرهنگی به‌خوبی نشان می‌دهد که مقوله کتاب به همه اعضای جامعه تعلق دارد و این قبیل مراسم تنها تشویقی برای تداوم راه آن‌ها محسوب می‌شود.
سما کوش بابیان اینکه در حوزه ترویج کتابخوانی نیازمند همراهی دستگاه‌های اجرایی هستیم، ابراز داشت: در برخی ادارات قسمت کوچکی برای مطالعه در نظر گرفته است اما این اقدامات به‌تنهایی کافی نیستند و در دراز مدت باید برای ترویج فرهنگ مطالعه دستگاه‌های بیشتری با کتابخانه‌های عمومی استان سمنان مساعدت بیشتری داشته باشند.