توسعه صنعتی در سمنان نیازمند تامین آب پایدار است

سمنان- ایرنا- برخی نقاط کشور دارای ظرفیت های ویژه ای است که قابلیت جا به جایی ندارد، سمنان با داشتن بهترین ظرفیتها، توسعه صنعتی را تکلیف ملی خود می داند و برای تحقق این مهم به تامین آب پایدار نیاز دارد.
به گزارش ایرنا، توسعه صنعتی نیازمند برخی پیش نیازهاست که وجود زمین، زیرساخت، انرژی، راه دسترسی، نیروی انسانی متبحر و دانش آموخته و نزدیکی به کانونهای علمی ، برخی از آنهاست.
در توسعه صنعت در شرایط کنونی غرب کشور اشباع شده است و باید تمرکز در توسعه صنعت در شرق کشور باشد، استان سمنان بخش قابل توجهی از مسیر مرکز تا شرق کشور را دربرگرفته که دارای زیرساخت و شرایط لازم برای توسعه صنعتی است.
در استان سمنان مهمترین زمینه های توسعه صنعت وجود دارد که برخی از آن شامل زیرساخت انرژی به ویژه برق و گاز، وجود عرصه های وسیع زمین بلامعارض، دسترسی به شاهراه شرقی- غربی و شمالی- جنوبی، دسترسی به خط ریلی و همچنین وجود نیروهای دانش آموخته می شود.
سمنان استانی ۷۰۰ هزار نفری است که در زمان حاضر ۲ هزار و ۱۰ پروانه بهره برداری واحدهای تولیدی دارد و بنا به گفته مسوولان کشور بهترین شرایط برای جذب سرریز صنعتی پایتخت کشور را دارد که تحقق این مساله به تامین آب نیاز دارد.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان سمنان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سمنان استانی است که توسعه صنعتی را تکلیف ملی خود می داند زیرا بهترین موقعیت برای توسعه صنعتی به عنوان راهبرد کشوری را دارد.
حسن آل بویه گفت: استان سمنان توسعه صنعتی را تکلیف ملی خود می داند زیرا صنایع موجود در استان اکنون برای جمعیتی پنج برابر جمعیت کنونی کفایت می کند و هر توسعه صنعتی در سمنان تکلیفی ملی محسوب می شود.
وی یادآور شد: در برنامه کشور برای توسعه اقتصادی از طریق صنعت، باید توجه داشت که استانهای غربی کشور از واحدهای صنعتی اشباع هستند و تمرکز توسعه صنعت کشور باید بر شرق کشور باشد که استان سمنان در این بخش از امتیازات ویژه ای برخوردار است.
وی با تاکید بر وجود تمام زیرساختهای لازم برای توسعه صنعتی به عنوان تکلیفی ملی در استان سمنان، بیان کرد: تنها نیاز توسعه صنعتی در این حوزه آب است که با اجرای طرح انتقال از دریای خزر به عنوان راهکاری ملی قابل تامین است.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان سمنان با تاکید بر این که انتقال آب دریای خزر به سود مازندران و مرکز کشور خواهد بود، گفت: این طرح باید بر اساس منافع ملی شامل منافع استان مازندران و سمنان و با هدفگذاری توسعه اقتصادی برای کشور به عنوان طرحی ملی نگاه شود.
وی با تاکید بر این که انتقال آب توسعه صنعتی کشور در شرق را سرعت می بخشد، خاطرنشان کرد: انتقال آب دریای خزر فقط برای سمنان نیست و هر گونه توسعه صنعتی در این استان بر اساس تکلیف ملی باید در نظر گرفته شود.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان سمنان، به دیگر ویژگی ها و ظرفیت های استان برای توسعه صنعتی به عنوان راهبردی ملی اشاره و اضافه کرد: شرایط اقلیمی مناسب و امکان فعالیت اقتصادی در تمام شرایط چهارفصل سال، جاذبه دیگری برای سرمایه‌گذاران صنعتی است که در استان سمنان در دسترس است.
استان سمنان ۱۰ شهرک و هشت ناحیه صنعتی با یکهزار و ۲۰۰ واحد صنعتی دارد که برای حدود ۳۰ هزار نفر در این واحدها اشتغالزایی شده است.
۲ هزار و ۱۰ واحد صنعتی و معدنی دارای پروانه بهره برداری، سهم ۵۸ درصدی در اشتغال استان سمنان دارد.