دمای هوای سمنان تا ۱٫۵ درجه گرمتر می شود

سمنان- ایرنا- افزایش جوی و حدی یکی از پیامدهای تغییر اقلیم در فلات ایران است بر همین اساس به اعتقاد کارشناسان تابستان ۹۷ در سمنان تا یک و نیم درجه سانتی گراد هوا گرمتر پیش بینی می شود.

به گزارش ایرنا، تحلیل ها و نتایج تحقیقات حاکی از آن است تغییرات اقلیم و روند افزایش دما تا سال ۲۰۵۰ ادامه خواهد داشت که تمام بخش های کره زمین را دربرمی گیرد ولی برای نقاط خشک و نیمه خشک مانند ایران اثرات ملموس تری خواهد داشت.
مهمترین و بارزترین آثار تغییر اقلیم در این سال ها به صورت خشکسالی، افزایش دما، پایداری دما، افزایش پدیده های جوی و حدی مانند ثبات شدیدترین شرایط گرما و سرما و تغییرات ناگهانی دما عنوان می شود که در اثر همین نشانه رخداد سرمای شدید در زمستان و گرمای شدید و پایداری شدت گرما و سرما در تابستان و زمستان در کشور تجربه شده است.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره پیش بینی شرایط دمایی تابستان ۹۷، افزود: پیش بینی می شود تابستان امسال در استان گرمای هوا شدیدتر از تابستان ۹۶ باشد و انتظار می رود بین نیم تا یک و نیم درجه سانتی گراد متوسط دمای هوا افزایش یابد.
غلامرضا حسنی غربا با اشاره به تاثیر یک و نیم درجه سانتی گراد افزایش دما که ممکن است در نگاه اول ناچیز باشد، بیان کرد: افزایش متوسط یک و نیم درجه سانتی‌گرادی دمای هوا با توجه به مقیاس متوسط بلندمدت، عدد بزرگی است که افزایش مصرف آب و تبخیر را به دنبال خواهد داشت.
وی با بیان این که شدیدترین گرمای تابستان و سردترین زمستان در دهه های گذشته در همین سال ها رخ داده است که از اثرات تغییر اقلیم است، افزود: افزایش پایداری دما یکی دیگر از آثار تغییر اقلیم است به طوری که در تابستان ۹۶ تعداد روزهای با دمای بالای ۴۰ درجه سانتی گراد نسبت به بلندمدت رکورد زد.
مدیرکل هواشناسی سمنان، گرم شدن کره زمین و افزایش متوسط دما در تابستان و زمستان را از پدیده های سال های اخیر دانست و گفت: متوسط دمای هوا در اسفند ۹۶ در ایستگاه سمنان ۱۳٫۵ درجه سانتی گراد بود در حالی که این عدد در بلند ۱۰٫۴ درجه سانتی گراد ثبت شده است و نشان از افزایش سه درجه سانتی گرادی دمای اسفند ۹۶ نسبت به بلندمدت دارد.
حسنی غربا ادامه داد: اسفند ۹۶ نسبت به بلندمدت سه درجه سانتی گراد دمای هوا افزایش یافت که عدد قابل توجهی است، افزایش دما منجر به افزایش تبخیر و از سویی در بخش های آشامیدنی و کشاورزی باعث افزایش مصرف می شود.
وی با تاکید بر این که تمام بررسی ها در استان سمنان نشان از ادامه خشکسالی با وجود تعدیل کاهش بارش ها دارد، بیان کرد: با وجود افزایش بارش ها از فروردین ۹۷، به واسطه افزایش دما، نگرانی ها برای تداوم شرایط خشکسالی در استان سمنان ادامه دارد.
حسنی غربا تصریح کرد : وضعیت کم بارشی در تمام منطقه خاورمیانه و منطقه ناشی از عوارض گرمایش جهانی در اثر تغییر اقلیم است و مناطق خشک و نیمه خشک تمام دنیا با این پدیده مواجه هستند.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان بیان داشت: مردم استان برای مواجه نشدن با مشکل کم آبی در فصل تابستان، از امروز باید صرفه جویی در مصرف آب را سرلوحه خود قرار دهند و نهایت بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی نیز باید مدنظر قرار گیرد.
متوسط بارندگی استان سمنان در بلند مدت ۱۲۰ میلی متر عنوان می شود که در سال زراعی گذشته به ۱۰۷٫۹ میلی متر کاهش یافته است.