دین و مذهب در استان سمنان

با مطالعه اسناد و مدارک تاریخى درمى‌‌یابیم که ساکنین قومس چون سایر ایرانیان، قبل از رواج اسلام، پیرو آیین زرتشت بوده‏‌اند و در حفظ و صیانت از آن به عنوان آیین به ارث رسیده از نیاکانشان، ثابت قدم بوده‌‏اند. بقایای چند آتشکده در این شهر به یافت شده است؛ مانند محله آتشگاه و یا مسجد جامع سمنان که بنای آن روی بقایای یک آتشکده متعلق به ساسانیان ساخته شده است.
پس از فتح شهر رى توسط مسلمانان در سال‌هاى ۲۰ تا ۲۵ هجری قمری(ظاهراً معتبرترین تاریخ سال ۲۲ هجرى قمری است)، مسلمانان رهسپار شمال شرق کشور شدند و در مسیر خود به سرزمین کومش(قومس) که شامل ناحیه وسیعى به همین نام و شهرهاى سمنان، دامغان و بسطام از آبادى‏هاى معروف آن به شمار مى‌ رفت، رسیدند. «بلاذرى» فتح رى و قومس را در عهد عُمر گزارش نموده، طبرى سال ۲۲ هجرى قمری را سال فتح دامغان ذکر مى‌‌کند و بنا به روایاتى نیز سال ۳۰ هجرى(زمان خلافت عثمان)، زمان تصرف قومس توسط عبدالله بن عامر کریز ذکر شده است.
در حال حاضر اکثر قریب به اتفاق جمعیت استان سمنان مسلمان و پیرو مذهب شیعه اثنى‌عشرى هستند. همچنین درصد کمی از اقلیت‌های دینی چون زرتشتی و مسیحی نیز در استان سمنان وجود دارند.