صدور مجوزها و قیمت نان بازنگری شود

سمنان- ایرنا- جمعی از مسوولان اتحادیه و نمایندگان نانوایی های استان سمنان، روز یکشنبه با اجتماع در مقابل استانداری، ساماندهی امور نانوایی‌ها در صدور مجوزها و قیمت‌گذاریها را خواستار شدند.
رئیس اتحادیه نانوایان استان سمنان در حاشیه این اجتماع در مقابل استانداری سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود : اعلام نرخ عادلانه و جلوگیری از احداث بی‌رویه واحدهای نانوایی، مهمترین خواسته این نانوایان است.
رجبعلی جعفریان تاکید کرد : با روند کنونی ثابت ماندن قیمت ها در کنار افزایش قیمت آرد و افزایش قیمت انرژی مصرفی واحدهای نانوایی و افزایش اجاره‌بهای واحدها، بیشتر مالکان نانوایی های استان در ۶ سال گذشته افزایش درآمدی نداشته و متحمل ضرر شده اند.
وی یادآور شد : با بازشدن سقف صدور مجوز نانوایی در استان سمنان، اجازه تاسیس نانوایی به هر متقاضی داده می شود که باعث ازیاد واحدهای نانوایی و ضرردهی فعالان شده است.
رئیس اتحادیه نانوایان استان سمنان، درباره خواسته نانوایان در این جمع برای ساماندهی قیمت نان، گفت: پس از چهار تا پنج سال ثابت ماندن قیمت ها در طرح آزادسازی نرخ، با افزایش قیمت بسیاری از هزینه های واحدهای نانوایی، نیاز است قیمت نان بازنگری شود.
نائب رئیس اتحادیه نانوایان استان سمنان که از شاهرود در این جمع حضور داشت به ایرنا گفت: تعداد زیاد واحدهای نانوایی بلای جان این صنف شده است.
حسن دلخواه افزود : شهرستان شاهرود فراتر از ظرفیت جمعیت، ۱۲۰ واحد نانوایی دارای مجوز و ۴۰ واحد نانوایی خانگی فاقد مجوز دارد.
وی با اشاره به اعتراض نانوایان دارای مجوز فعالیت نسبت به فعالیت نانوایی های خانگی در شاهرود، تصریح کرد: نامه اعتراض اتحادیه نانوایان ، اداره بهداشت و اماکن عمومی به دادستانی ارسال و دستور پلمب صادر شده ولی هیچ واحدی تاکنون پلمب نشده است.
نائب رئیس اتحادیه نانوایان استان سمنان اضافه کرد: از زمان آزادسازی قیمت نان در شهرستان شاهرود تاکنون بیش از ۲۰ واحد نانوایی مجوز فعالیت گرفته است در شرایطی که چنین ظرفیتی وجود ندارد.
وی با اشاره به این که کارکنان ادارات سالانه بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش حقوق دارند، گفت: نانوایان سالانه ۲۰ تا ۲۵ درصد از دستاورد مالی‌شان کاهش یافته زیرا درآمدشان ثابت می‌ماند ولی دستمزد کارگر، حق پرداختی بیمه، قیمت اجاره واحد و هزینه مصرف آب، برق و گاز افزایش می یابد.
وی ادامه داد : نامه اعتراض و درخواست ساماندهی امور نانوایان در نوبت های مکرر به فرمانداری ها و استانداری ارسال کرده ایم ولی اقدامی نشده است.
ابراهیم بهجتی رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان دامغان گفت: چهارسال پیش در دولت تدبیر و امید با آزادسازی نرخ نان، ۲۰ تا ۲۵ درصد نان گران شد ولی از سوی دیگر ۶۰ درصد قیمت آرد و هزینه های انرژی مصرفی گران شده است.
به ازای هر ۲ هزار تا ۲ هزار و ۲۰۰ نفر یک واحد نانوایی نیاز است در حالی که در شهر سمنان بیش ۱۳۰ واحد نانوایی وجود دارد که نشان دهنده مازاد بودن ۳۰ تا ۴۰ درصدی واحد های نانوایی است، بر اساس برآورد نانوایان استان سمنان، ۱۳۰ واحد نانوایی بدون مجوز زیرمینی، سنتی و خانگی در استان وجود دارد.
از زمان آزادسازی نرخ ها در استان سمنان، نان لواش با وزن چانه ۱۹۰ گرمی به قیمت ۱۶۵ تومان، نان تافتون با وزن چانه ۲۳۰ گرمی ۳۰۰ تومان، و نان بربری با وزن چانه ۴۸۰ گرمی به قیمت ۴۲۵ تومان عرضه می شود.
بیش از ۷۰۰ واحد نانوایی در استان سمنان وجود دارد.
این نمایندگان قرار شده با مسوولان ذیربط استانداری سمنان گفت و گو کنند.