طرح‌های بهره‌وری آب در باغ های سمنان اجرا می‌شود

به گزارش ایرنا، بخش کشاورزی با مصرف حدود ۹۰ درصد کل آب تولیدی در کشور، پرمصرف ترین بخش است و اتخاذ راهکارهایی برای کاهش مصرف در این بخش می تواند نقش حیاتی برای تامین آب در ۲ بخش آشامیدنی و صنعت داشته باشد.
از سوی دیگر از نظر کارشناسی ارزش افزوده آب در بخش صنعت به مراتب بیشتر از بخش کشاورزی است و در بخش کشاورزی به ویژه به دلیل سنتی بودن کشت و نوین نبودن شیوه های آبیاری، از آب به عنوان کالایی با ارزش افزوده کمتر بهره گرفته می شود.
در سمنان سهم بخش کشاورزی از آب مصرفی حدود ۸۷ درصد است و به دلیل قرارگرفتن این استان در مناطق خشک و نیمه خشک، نقش بهینه سازی مصرف آب نقشی حیاتی برای استمرار حیات تمام بخش های کشاورزی، صنعت و آب آشامیدنی دارد.
یکی از سیاست های دولت تدبیر و امید با توجه به خشکسالی های متوالی در سال های اخیر، جلوگیری از توسعه کشت زراعی و بهره گیری از منابع آبی در باغ ها به بهترین شکل ممکن بوده است، از ۱۹۸ هزار هکتار باغ و زمین زراعی در استان سمنان ۵۴ هزار هکتار باغ مثمر است که تلاش می شود بهره وری و استفاده از آب در این باغ ها به بهینه ترین شکل ممکن انجام شود.
بازدهی مصرف آب در بخش کشاورزی استان به طور متوسط ۴۲ درصد و در کشور ۳۷ درصد است و باید توجه داشت یک درصد افزایش بازدهی آب نیازمند ۷۰۰ میلیون ریال هزینه است.
از سوی دولت برای افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی راهکارهایی در دستور کار قرار داد که بخشی از آن شامل مدیریت مصرف از طریق تغییر الگوی کشت، تبدیل اراضی کم‌بازده به باغ از برنامه چهارم توسعه با هدف اقتصادی کردن مصرف آب در بخش کشاورزی بوده است.
طبق اعلام سازمان جهادکشاورزی استان سمنان، باغ های استان از ۳۲ هزار هکتار بر اساس همین سیاست‌ها به ۵۴ هزار هکتار افزایش یافته است و در بخش اجرای سامانه های نوین آبیاری و تحت فشار که تا پایان سال ۱۳۹۲ در استان فقط ۱۶ هزار هکتار اجرا شده بود، از ۹۲ تا ۹۵ به میزان ۹ هزار هکتار و در سال ۹۶ نیز ۶ هزار هکتار افزایش یافت.
حدود ۳۰ درصد اراضی کشاورزی استان سمنان زیر پوشش آبیاری نوین است و این روال به طور جدی در حال انجام است و دولت حمایت اعتباری مطلوبی دارد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به وجود ۵۴ هزار هکتار باغ آبی مثمر در استان گفت: در شرایط خشکسالی برخلاف زراعت یک‌ساله کاهش سطح کشت‌های دائمی امکان‌پذیر نیست و مضرات کم‌آبی بر روی باغ ها به‌عنوان سرمایه‌گذاری بلندمدت اثرات جبران‌ناپذیری دارد.
مهدی قرائیان با اشاره به کاهش میزان بارندگی و خشکسالی‌های متناوب در استان گفت: برنامه‌های کاهش اثرات مخرب خشکسالی بر باغ ها استان اجرا می‌شود.
وی با بیان این که استان سمنان با میزان بارندگی ۱۰۷٫۹ میلی‌متر دومین استان خشک کشور محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد : در سال‌های اخیر با کاهش قابل‌توجه میزان بارندگی منابع آبی سطحی این استان مانند چشمه‌ها و قنوات بشدت تحت تأثیر قرارگرفته است و میزان آبدهی در این منابع آبی کاهش چشمگیر داشته است.
وی با اشاره به کاهش میزان بارندگی در استان سمنان در مقایسه با سال زراعی گذشته و در بلندمدت، گفت: از ابتدای سال زراعی ۹۶-۹۷ تاکنون با کاهش ۵۰ درصدی میزان بارندگی مواجه بودیم و این میزان در برخی مناطق شمالی استان حدود یک‌سوم کاهش نسبت به میزان بارندگی بلندمدت بوده است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سمنان تاکید کرد : تغییرات اقلیمی موجود و کاهش میزان بارندگی ایجاب می‌کند تا برنامه‌ریزی لازم و دقیق برای کاهش خسارت بر بخش کشاورزی استان سمنان صورت گیرد و به همین منظور، برنامه‌های کاهش اثرات مخرب خشکسالی از سوی این سازمان برای کشاورزان طراحی ‌شده است که با اطلاع‌رسانی به باغداران و ارایه توصیه‌های فنی برای به‌کارگیری روش‌های مقابله با اثرات مخرب خشکسالی در حال انجام است.
وی به برخی از راهکارها و اقدامات به منظور کاهش اثرات مخرب خشکسالی بر باغ های استان اشاره و اضافه کرد : جایگزینی ارقام مقاوم به کم‌آبی، به‌کارگیری سامانه‌های نوین آبیاری، استفاده از مالچ‌ها، تغذیه مناسب و مصرف مواد آلی و مواد جاذب رطوبت و استفاده از پوشش‌های محافظتی و در نهایت ایجاد سامانه های استحصال آب باران در این زمینه بسیار مفید است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اقدامات سازمان جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان گفت : با هدف کاهش اثرات خشکسالی امسال کودهای مناسب خشکسالی مانند سولفات پتاسیم برای مصرف در باغ های به‌اندازه کافی در دسترس باغداران استان قرار گرفت.
قرائیان برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان را از دیگر اقدامات این سازمان ذکر و اضافه کرد : اکنون کلاس‌های آموزشی و آموزش مستقیم کارشناسان پهنه در مراکز جهاد کشاورزی سراسر استان در حال اجراست تا کارشناسان نیز این آموزش‌ها را در زمان نیاز به کشاورزان انتقال دهند.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌های تقویت باغ ها در سه هزار هکتار از عرصه‌های بحرانی استان ، خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح‌ها به بیش از ۲۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سمنان از خریداری ۱۰۰ تن زئولیت معدنی و ۲۰۰ کیلوگرم اسپور قارچ مایکوریزا به‌منظور اجرای طرح‌های الگویی در باغ های میامی و مهدی‌شهر و ارسال آن به این شهرستان‌ها خبر داد.
استان سمنان ۱۹۸ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی دارد و بیش از ۴۵ هزار نفر بهره بردار این بخش در استان فعالیت دارند.