ظهور نشانه‌های تغییرات اقلیمی در استان سمنان

مسوولان و کارشناسان با توجه به خشکسالی‌های مداوم معتقدند که نشانه‌ها و پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیم در استان سمنان پیش و بیش از دیگر نقاط کشور قابل مشاهده است.

به گزارش ایسنا-منطقه سمنان، سید حسن میرعماد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در جلسه هم‌اندیشی اداره کل هواشناسی این استان با سازمان جهاد کشاورزی درباره تغییر اقلیم و پیامدهای‌ آن در بخش کشاورزی اظهار کرد: تغییر اقلیم، استان سمنان را تهدید و کشاورزی پایدار در استان سمنان را با مخاطره مواجهه کرده است .

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم دارای پیامدهای متعددی است گفت: در حال حاضر آثار این تغییر در جهان، کشور و استان سمنان مشاهده می‌شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به برخی از این پیامدها اشاره کرد و افزود: افزایش دما، وقوع سیلاب‌های مخرب، بیابان‌زایی، طوفان، افزایش تبخیر، افزایش گازهای گلخانه‌ای و غیره برخی از پیامدهای تغییر اقلیم است .

میرعماد با بیان اینکه استان سمنان دارای اقلیم بسیار شکننده‌ای است تصریح کرد: در حال حاضر تغییر اقلیم استان را با مخاطره روبرو کرده که باید به این مهم توجه جدی شود .

وی با اشاره به کاهش بارش‌ها و خشک‌سالی‌های متعدد در این استان گفت: استان سمنان استانی است که دارای بارش بسیار کمی است و باید برنامه‌ریزی در این استان به‌گونه‌ای صورت گیرد که با شرایط خشک‌سالی تطبیق داشته باشد .

مدیرکل هواشناسی استان سمنان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت تغییر اقلیم و تأثیر آن در حوزه کشاورزی گفت: افزایش درجه حرارت دما، افزایش گازهای گلخانه‌ای، کمی بارش‌ها و غیره همه از مواردی است که بر روی کشاورزی اثرگذار است .

غلامرضا حسنی غربا با بیان اینکه تغییر اقلیم به‌صورت تدریجی در حال ایجاد شدن است تصریح کرد: پیامدهای این تغییر اقلیم به‌صورت مقطعی در حال نمایان شدن است .

وی با بیان اینکه استان سمنان دارای آب‌وهوای خشک و نیمه‌خشک است افزود:۹۰ درصد استان دارای این اقلیم بوده و تغییر اقلیم در استان سمنان نسبت به کشور بیشتر مشاهده می‌شود .

مدیرکل هواشناسی استان سمنان با بیان اینکه تغییر اقلیم دارای پیامدهای فراوانی در بخش کشاورزی است تصریح کرد: تغییر فلور و فون مراتع، زودرسی محصولات کشاورزی به دلیل افزایش دما، تغییر فنولوژی و فیزیولوژی گیاهان، تغییر در جمعیت، نوع و زمان حضور آفات و بیماری‌ها، یخبندان و غیره برخی از پیامدهای تغییر اقلیم در بخش کشاورزی که به‌تدریج این بخش را گرفتار می‌کند