پرونده انتقال آب خزر دوباره گشوده شد

امضای عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست پای نامه موافقت با انتقال آب از دریای خزر به سمنان از دو روز قبل موج جدیدی از اعتراض‌های منتقدان این طرح را برانگیخته است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، نمایندگان استان‌های شمالی وزیر نیرو را به استیضاح تهدید کرده‌اند، کارشناسان محیط زیست درباره عواقب اجرای چنین طرحی هشدار دادند و کارشناسان اقتصادی هم علامت سوال‌های زیادی را از نظر منطق اقتصادی پیش روی طرح قرار داده‌اند.
سازمان حفاظت محیط زیست در حالی با انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی موافقت کرده که مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران از مخالفت این اداره کل در ۹ بند با این طرح خبر داده است.
محسن موسوی با بیان اینکه کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران در نامه‌ای به سازمان محیط زیست با ۹ بند با انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی کشور مخالفت کرده بود، اعلام کرده است: بیش از ۱۱ کیلومتر از مسیر پیشنهادی انتقال لوله آب از جنگل‌های هیرکانی عبور می‌کند که درصورت اجرای پروژه تخریب زیادی برای جنگل دارد. از سوی دیگر با توجه به عملیات خاکریزی و خاکبرداری هیچگونه تمهیداتی درباره مدیریت این منابع خاکی ارایه نشده است. او گفته از جمله دیگر دلایل مخالفات منابع طبیعی با طرح انتقال آب دریای خزر این است که در طول مسیر پیشنهادی پنج ایستگاه پمپاژ در حوزه استان مازندران پیش‌بینی شده اما هیچگونه امکان مطالعه نقشه قابل بررسی برای نحوه انتقال نیروی برق به این ایستگاه‌ها در مناطق جنگلی داده نشده است. همچنین با بیان اینکه از سوی دیگر از هر پنج لیتر آب دریا دو لیتر قابل شیرین‌کردن و ۳ لیتر شورآبه و پساب است، تصریح کرد: محیط زیست باید پیش‌بینی کند که با این حجم شورآبه و پساب قرار است چه کار کند.
در همین رابطه انجمن جنگلبانی ایران هم در بیانیه‌ای مفصل با طرح ایراداتی مشابه از اجرای این طرح انتقاد کرده است. در همین حال مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست موافقت با طرح را «مشروط» اعلام کرده است. تجریشی گفته بر سر رعایت ملاحظات محیط زیستی از مجری طرح تعهد محضری اخذ شده و اگر اجرا نکند، طرح هم متوقف می‌شود. حالا سوال این است که آیا این تعهد محضری می‌تواند تمام ابهامات و سوالات پیرامون طرح را برطرف کند؟