بیوگرافی

پرویز پژوم شریعتی، فرزند سید احمد، به تاریخ ۱۴ مهرماه سال ۱۳۱۵ در خانواده‌ای اهل ادب و شعر که از سمنان به تهران مهاجرت کرده بودند؛ به دنیا آمد. در رشته‌های کارشناسی علوم اجتماعی در دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی در دانشگاه علامه طباطبایی تحصیل کرد. پژوم شریعتی برای مدتی کارمند شرکت سهامی بیمه ایران، محقق مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، مدرس دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی، مشاور مدیر عامل بیمه کارآفرین بود و به واسطه شغلش به مدت یک سال در شرکت‌های بیمه آلمانی کارآموزی کرد.
علاقه وی به گویش‌های باستانی و به خصوص زبان سمنانی، او را به گذراندن دوره درس‌های مقدماتی لهجه‌شناسی زیرنظر پروفسور «مرگن اشتیرنه» استاد دانشگاه اسلو(نروژ) و «ژ.ردار» استاد دانشگاه‌های برن و نوشاتل(سوئیس) در مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران کشاند.
پژوم شریعتی تألیفات بسیاری را از خود به جا گذاشت. این عضو انجمن فرهنگ و گویش‌های کومش که نقش مهمی در معرفی و شناخت زبان و گویش‌های سمنانی داشت توانست با تألیف کتاب مشترکی با عبدالمحمد خالصی، دیگر پژوهشگر فرهنگ بومی سمنان، زمینه تدریس زبان و گویش سمنانی در دانشگاه‌های این استان را فراهم کند.

در زیر دو عکس از جلد کتاب گویش باستانی سمنانی اثر مرحوم استاد پرویز پژوم شریعتی و سنگ قبر وی را مشاهده می کنید:

از دیگه آثار وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
آثار
۱۳۴۶- مشخصات و منشأ اجتماعی دانشگاهیان ایران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران.
۱۳۶۴- تألیف مقاله با عنوان «جنس اسامی در گویش سمنانی»، نامه فرهنگ ایران با گردآوری فریدون جنیدی، بنیاد نیشابور.
۱۳۶۶- تألیف مقاله با عنوان «تاریخ و نام سمنان»، کتابنمای ایران با گردآوری چنگیز پهلوان، نشرنو.
۱۳۶۹- تألیف مقاله با عنوان «زمان‌های تاریخی در شاهنامه»، نمیرم از این پس که من زنده‌ام، مجموعه مقالات کنگره جهانی بزرگداشت فردوسی(هزاره تدوین شاهنامه)، انتشارات دانشگاه تهران.
۱۳۷۸- داستان آفرینش و تاریخ پیشدادی و کیانی در باورهای کهن ایرانی، انتشارات هونام.
۱۳۸۲- تألیف مقاله با عنوان «دیرینگی گویش سمنانی، سِمِنی زِفون» برای نخستین کنگره گویش سمنانی، به کوشش محمدحسن جواهری، مدیریت آموزش و پرورش شهرستان سمنان و شرکت آفرینش‌های هنری (آگاه).
۱۳۸۴- ریشه‌یابی چند واژه کهن سمنانی، مجموعه مقالات نخستین همایش ملی پژوهشی در گویش سمنانی، دانشگاه سمنان، به کوشش دکتر عصمت اسماعیلی و دکترمصطفی جباری، بوستان اندیشه.
۱۳۸۶- تألیف مقاله با عنوان «گویش سمنانی: یادگار دوره انتقال زبان‌های باستانی به میانه»، در مجموعه سمنان سرزمین گویش‌ها (مجموعه آثار و مقالات نخستین جشنواره پژوهشی گویش‌های شهرستان سمنان)، به کوشش اسماعیل همتی، انجمن اهل قلم شهرستان سمنان.
۱۳۸۷- تألیف کتاب «واژه‌نامه گویش باستانی سمنانی»، با همکاری محمد حسن جواهری، برگزیده ششمین دوره کتاب فصل، انتشارات آبرخ سمنان.

۱۳۸۷- تألیف مقاله با عنوان «نقش پیشوند در تغییر معنی افعال سمنانی»، سمینار یک روزه گویش ایرانی-گویش سمنانی، دانشگاه سمنان.
۱۳۸۸- تألیف مقاله با عنوان «کومش در جغرافیای اساطیری و تاریخی ایران و هند»، دومین جشنواره پژوهشی گویش‌های استان سمنان(کومش، سرزمین هزار گویش)، انجمن فرهنگ، زبان و ادبیات کومش.
۱۳۸۸- گاه‌شمار زندگانی(گزیده سروده‌ها)، نشر پارسا.
۱۳۸۹- تألیف مقاله با عنوان «آواشناسی و آوانگاری گویش سمنانی»، همایش بین‌المللی گویش‌های مناطق کویری ایران، دانشگاه سمنان.
۱۳۹۲- نحوه نگارش رسم‌الخط گویش سمنانی.
از پرویز پژوم شریعتی کتاب‌ها و مقالات دیگر در زمینه بیمه و مشاغلی که بدان مشغوال بوده؛ منتشر شده است:
۱۳۸۰- آیین نگارش کاربردی، مرکز آموزش بیمه ایران، ۱۳۸۰٫
– الگوی مناسب بیمه زلزله در ایران، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران.
پس از درگذشت پرویز پژوم شریعتی در تاریخ ۲ مهرماه سال ۱۳۹۳، کتاب‌های اهدایی این پژوهشگر شامل ۲۷۳ جلد در زمینه‌های فرهنگی، تاریخی، گویش سمنانی و گویش سایر نقاط کشور به کتابخانه دانشگاه سمنان اهدا شد.

مقالات

https://www.noormags.ir/view/fa/creator/24663