گرمای هوای سمنان تا نیمه مرداد شدیدتر می شود

اقتصاد ایران: سمنان- ایرنا- مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: پایداری موج گرمای کنونی در شهرهای استان تا نیمه مرداد ۹۷ شدیدتر خواهد شد.
غلامرضا حسنی غربا روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس پیش بینی ها، سامانه های جوی که موج هوای گرم را بر هوای استان مسلط می کنند تا نیمه مرداد ادامه خواهد داشت.
وی با یادآوری این که روز سه شنبه ۲۶ تیر شهر سمنان با ۴۲ درجه سانتی گراد گرمترین روز سال ۹۷ خود را تجربه کرد، اظهارداشت: پیش بینی می شود گرمای شدید هفته اول مرداد دمای شهر سمنان را تا ۴۳ درجه سانتی گراد افزایش دهد.
وی با اشاره به گرمای این روزهای شهر سمنان از ۴۱ و ۴۲ درجه سانتی گراد در برخی ساعات روز، تصریح کرد : این موج گرما تا پایان این هفته دوام دارد و از روز جمعه بین یک تا ۲ درجه سانتی گراد بر دمای هوا افزوده خواهد شد.
حسنی غربا خاطرنشان کرد: بر اساس پیش بینی، گرمای هوای هفته آینده تا ۲ هفته تا نیمه مرداد در استان سمنان پایدار می ماند و در برخی روزها هوا چند درجه گرمتر می شود.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ادامه داد: کمینه و بیشینه دمای نقاط استان روز گذشته در فولادمحله ۱۳ و در گرمسار و حسینان ۴۳ درجه سانتی گراد بود.
وی وزش باد را پدیده غالب نقاط استان دانست که در ساعات بعدازظهر و شب رخ می دهد و گفت : بیشترین سرعت باد در روز سه شنبه در شهمیرزاد به ۷۲، در دامغان به ۵۸ و در سمنان به ۴۰ کیلومتر بر ساعت رسید.
وی با اشاره به حضور برخی سامانه های بارشی در استان های همجوار ، یادآور شد: این سامانه ها ضعیف هستند، بارشی در استان به همراه ندارد و فقط باعث ابرناکی نقاط مرتفع استان می شود.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان با اشاره به وجود رطوبت قابل توجه در رضوان و کالپوش در روزهای گذشته، بیان داشت: این رطوبت به بارش تبدیل نشد ولی ابرناکی را به همراه داشت که در روزهای آینده این پدیده کاسته خواهد شد.
وی اضافه کرد : طی ۲ هفته آینده برای بیشتر نقاط استان هوایی صاف، آفتابی و همراه با ماندگار گرمای قابل توجه قابل پیش بینی است.
بر اساس تصاویر ماهواره ای و نقشه های پیش یابی، متوسط دمای هوای تابستان ۹۷ در سمنان بین نیم تا یک و نیم درجه سانتی گراد افزایش خواهد یافت که افزایش مصرف و افزایش تبخیز از تبعات آن است.
متوسط دریافت بارش سمنان ۱۱۵ میلی‌متر است که نصف متوسط کشوری است در حالی که میزان تبخیر سالانه در این استان ۲۵۰ میلی‌ متر و ۲ برابر متوسط کشوری عنوان می شود.