2063 بازدید

این کاروانسـرا حد فاصل ۷۵ کیلومتری جاده تهران–سمنان وحود دارد و در ارتفاع ۱۰۲۱ متری بنا شده که د ر اصل بر سر راه قدیمی و تاریخی جاده سنگ فرش بطرف کاروانسرای کویـری کاشان و خراسان واقع شده است.
کاروانسرای ده‌نمک از نوع چهار ایـوانی می‌باشد و در قسمت جنوبـی آن تالاری به نام شاه نشین وجود دارد و پلان آن مربع است. بنای آن از آجرهای خطائـی ساخته شده است که دارای ۲۴ حجـره با یک اطاق حدوداً دو در سه که مسافران جهت اسکان تابستان و زمسـتان از آن استفاده می‌کرده‌اند. اطاق‌های کاروانسرا به ۲ دسته تقسیم می‌شوند. اتاق‌هایی کوچکتر هستند و مشخص است مورد استفاده مسافران عادی بوده و یک بخش دیگر اتاق‌هایی به شکل سالن که مقامات از آنها استفاده می‌کردند.
اندرون بنا محـوطه بزرگی است که گرداگرد آن دارای اطاق‌های کوچـک و یک درب بـدون روزن با پوشش آجری مشـهود است و در قسمت شمالی آن یک صـحن بزرگ است با طاق مشاهده می‌گردد. در قسمت پشت ساختمان‌های درون حیاط به صورت غلام گردشی طویله‌های بزرگی برای چهارپایان و مکانی برای خواب و پخت و پز دیده می‌شود. نکته مهم و قابل توجه اینکه آب مورد نیاز ساکنان این کاروانسـرا بوسیله آب‌انبارهایی که در کنار جـاده قرار داشته تأمین می‌شده‌است. در بدنه داخل ایوان ورودی از قسمـت جنوب جای کتیبه تاریخـی است که توسـط سود جـویان اموال فرهنگی به سرقـت رفته است. درضلع غربی کاروانسرا یک یخچال قدیمی نیز وجود دارد.
کاروانسـرا مربوط به دوران صفـویه می باشـد و در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۹۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اطلاعات تماس

آدرس

ایران- سمنان- 75 کیلومتری جاده تهران-سمنان

جهت مشاهده نقشه بر روی دگمه کلیک کنید

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

زیبایی و اصالت
مسیر دسترسی
امکانات و راهنما
نگهداری و مرمت
پاکیزگی

تایید یا عدم تایید نظرات، طبق قوانین و مقررات سایت انجام خواهد شد.

در حال انتشار...
امتیاز و نظر شما با موفقیت ارسال شد
لطفا همه موارد را تکمیل کنید
Captcha check failed