2280 بازدید

یکى از مزارهای مشهور شهر سمنان، بارگاه مجلّل و زیباى امامزاده یحیى است که در محلّه اسفنجان و در گوشه جنوب غربى تکیه پهنه واقع شده که در سال‌هاى اخیر به صورت باشکوهى تعمیر و کاشی‌کارى گردیده است.
ظاهراً این بقعه نیز مثل دیگر بقعه‌های هم نام با یحیى، به یحیى ابن زید شهرت داشته و مردم تنها او را به نام امامزاده یحیى می‌شناختند. اما این که او به کدام یک از امامان معصوم منتسب بوده است نزدشان معلوم نبود تا این که علامه حائرى پس از تحقیقات بسیار درباره سلسله نسب حضرت یحیى، نتیجه را در ۶۰ بیت شعر عربى سرودند و در لوحه‏اى و در حرم نصب کرده‏اند.
ایشان در این شجره‏نامه، آن حضرت را فرزند بلافصل امام موسى کاظم (ع) و برادر بزرگوار امام رضا(ع) معرّفى مى‏نمایند. بر این اصل چنین شهرت پیدا کرده که یحیى ابن موسى هنگام مسافرت حضرت رضا از مدینه به مرو جزو ملتزمین رکاب ایشان بوده و وقتى که به سمنان مى‏رسند؛ حضرت رضا(ع) وى را جهت ارشاد خلق در سمنان مأمور مى‏نمایند. پس از شهادت امام به تحریک مأمون خلیفه عبّاسى، حضرت یحیى ابن موسى(ع) نیز در سمنان توسط سربازان مأمون عباسی تحت تعقیب قرار گرفت و برای محفوظ ماندن از گزند مأموران وارد گرمابه شد.
او درون گرمابه مرد نابینایی را مشغول استحمام دید که در جستجوی ظرف آبی بود و حضرت به آن مرد کمک کرد و ظرف آب را به وی داد. مرد نابینا پس از تشکر، از تنگدستی و نابینایی خود شکایت کرد. حضرت بر چشمان آن مرد دستی کشید و برای شفای وی دعا کرد. به اذن خداوند مرد بینایی خود را بدست آورد و با خوشحالی از گرمابه بیرون دوید در همان لحظه مأموران مأمون که با لباس مبدل و شمایل کشاورزان لباس پوشیده بودند از وی دلیل خوشحالی‌اش را پرسیدند. مرد شفا یافته گفت: سید بزرگواری داخل گرمابه است که مرا شفا داد. مأمورین با شنیدن این سخن به داخل حمام یورش بردند و با بیل‌هایشان حضرت را در ۲۵ سالگی مظلومانه به شهادت رساندند.

مشخصات بنا
این بقعه متبرک شامل گنبد عظیم و ایوان کاشیکارى، حرم و صحن است. در مجموعه‌ی امامزاده کتیبه یا سنگ نوشته‏اى که دال بر ابناى اوّلیه آرامگاه باشد وجود ندارد و قدیمى‏ترین تاریخ موجود در ایوان مربوط به تعمیر و کاشی‌کارى آن است که سال ۱۳۳۸ را نشان مى‏دهد ولى طبق آنچه در برخی کتب نوشته شده، از احداث گنبد، قریب ششصد سال مى‏گذرد. پیازى شکل بودن آن که معرّف معمارى قرن هشتم و دوران مغول است نیز تأییدى بر این مطلب است.
سطح داخلى گنبد نیز داراى گچبرى‏هاى زیبایى است. نماى خارجى گنبد را با کاشى‏هاى فیروزه‏اى پوشانده و بر گوشه کاشى میخ سر پهن براى نگهدارى آن نصب شده که بر زیبایى گنبد مى‏افزاید. نقوش هندسى بالاى گنبد را کاشى‏هاى سفید و سیاه تشکیل مى‏دهد. بر نوک گنبد یک قپه کوچک کاشیکارى و دو گوى مهتابى خودنمایى مى‏کرد. ارتفاع گنبد از سطح بام ۱۰ متر و محیط خارجى آن ۲۷ متر مى‏باشد. برگردنى کوتاه گنبد سوره مبارکه تبارک «الملک» به خط سفید بر زمینه لاجوردى نوشته شده است.
در دو ضلع شمالى و جنوبى حرم دو طاقنماى بزرگ و در ضلع غربى و رو به قبله دو محراب ساده تو در تو ساخته شده که قبلاً محل روشن کردن شمع بود. کف حرم از سنگ مرمرهایى بارگه‏هاى سرخ مفروش گردیده است. درِ کنده‏کارى شده بسیار زیبایى حرم از چوب ساخته شده است. سالن بزرگ «حسینیّه» امامزاده در طرف چپ حرم واقع شده که براى برگزارى جشن‏ها و سوگواری‌هاى مذهبى اختصاص یافته است. در طرفین ایوان، دو غرفه ساخته شده که یکى دفتر هیئت امناى آستانه و غرفه دیگر موزه امامزاده را تشکیل مى‏دهد.
کاشی‌کارى این ایوان نیز با کمک مردمان خیّر و سعى و کوشش آقایان محمد حسین هراتى، مهدى مهدوى، استاد حسن معمار طلوعى، محمّدعلى فرهى، حسین على حسین‏پور و اعضاى هیئت امناء صورت گرفته‌است.
حرم مطهّر، مربّع شکل به ابعاد ۷ متر است که در وسط ضریح آن قرار دارد. قبلاً ضریح چوبین زیبا و طرّاحى شده‏اى به طول ۲۵/۳ متر و عرض ۷۵/۲ متر بر پایه‏اى از سنگ مرمر به ارتفاع ۲۰ سانتى‏متر بر روى قبر گچى قرار داشت. تزیینات حرم منحصر به ازاره کاشیکارى آن مى‏باشد که از کاشى خشت‏هاى سفید که داراى گل‌هاى لاجوردى است تشکیل شده است.
صحن وسیع آستانه با درخت‏هاى سر سبز کاج و آب‌نماى جلوى ایوان زیبایى خاصى به این ابناى پر ابهت داده است. در گوشه شمالى صحن، آشپزخانه‏اى وجود دارد که از الحاقات سال‌هاى اخیر است و داراى در ورودى و سه پنجره با پشت بغل‏هاى کاشی‌کارى مى‏باشد، بر بالاى پنجره سمت چپ در متن کاشى‏هاى لاجوردى این اشعار مرقوم گردیده:
به سمنان هر که با اخلاص یحیى را زیارت کرد
شـفاعت خواه او باشد به حق شاه خراسانش‏
زخــوان نعمت دار الشــفاى حضــرت یحیى‏
تبرّک جو که چشم لطف دارد سوى مهمانش
بر بالاى پنجره وسطى چنین نگاشته شده:
«بسم اللَّه الرحمن الرحیم، آشپزخانه مهمانسراى حضرت امامزاده یحیى (تأسیس اردیبهشت ۱۳۴۸ ساخت ایلیاى اصفهان».

در ایوان بقعه پیکر تعدادی از علمای معروف و برجسته سمنان از جمله آیت‌الله شیخ محمدعالمی، حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ ملا غلامحسین هراتی، آیت‌الله شیخ محمدرضا فیض سرخه‌ای و آیت‌الله حاج شیخ مهدی شریفی مدفون هستند. در ضلع شمالی حرم حضرت امام زاده یحیی (ع) نیز مرقد مطهر بیش از ۲۷۰ نفر از شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی سمنان وجود دارد که زینت و اعتبار خاصی به این آستان بخشیده است.
درگذشته، این امامزاده داراى یک هشتى با طاق گنبد کم‏خیز و تزیینات معقلى و سر در جالب با چند اتاق در طرفین بود. چنار قطور و سر بفلک کشیده‏اى در سمت راست ایوان قرار داشت که متأسّفانه این درخت کهنسال از ریشه قطع و ابناهاى مذکور نیز ویران شد و بجاى آن دور صحن را نرده آهنین کشیده‏اند.
این بناى با شکوه به شماره ۵۶۸۰ در تاریخ ۲۵/۱۲/۱۳۸۰ به ثبت آثار ملی و تاریخى رسیده است.

اطلاعات تماس

آدرس

ایران- سمنان- محله اسفنجان- جنوب غربی تکیه پهنه

جهت مشاهده نقشه بر روی دگمه کلیک کنید

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

زیبایی و اصالت
مسیر دسترسی
امکانات و راهنما
نگهداری و مرمت
پاکیزگی

تایید یا عدم تایید نظرات، طبق قوانین و مقررات سایت انجام خواهد شد.

در حال انتشار...
امتیاز و نظر شما با موفقیت ارسال شد
لطفا همه موارد را تکمیل کنید
Captcha check failed