3750 بازدید

چاشم یکی از روستاهای شهرستان مهدیشهر است. این روستا در فاصله ۳۸ کیلومتری شمال شهر مهدیشهر و ۵۴ کیلومتری شمال شهر سمنان واقع شده‌است. روستای چاشم با مسیری به طول ۳۶ کیلومتر به دوآب سوادکوه متصل می‌شود و به شهر پل سفید و زیرآب و قائم شهر راه می‌یابد. ارتفاع این روستا ۲۱۵۰ متر از سطح دریا است و در دامنه دومین کوه مرتفع استان سمنان به نام نیزوا (۳۸۱۰ متر) واقع شده. کو‌های این منطقه نواحی داخلیِ استان سمنان و مازندران جدا کرده‌است. رودهای چاشم و نواحی غربی آن پس از پیوستن به تلار قائم شهر و رودهای شرقی آن پس از پیوستن به تجن ساری به دریای مازندران می‌ریزد. روستای چاشم مرکز دهستان چاشم است و مردم آن با لهجه چاشمی مازندرانی سخن می‌گویند.
حداکثر دمای مطلق آن در سال ۲۹ درجه سانتی گراد است و سبب می‌شود در تابستان جمعیت زیادی از مازندران و سمنان و تهران به این منطقه ی خوش آب وهوا سفرکنند.
از مناظر زیبای این منطقه می‌توان به قله نیزوا و قله اُرُم اشاره کرد که زیبایی خاصی به این منطقه داده است. از دیگر جاذبه های زیبای طبیعی آبشار و تنگه روزیه است.
از آثار تاریخی در داخل روستای چاشم می‌توان به برج چاشم و چنار دوقلوی قدیمی اشاره کرد که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مسیر چاشم به دوآب یکی از زیباترین مناطق سفر به مازندران می‌باشد که از تنگه‌ زیبای خطیرکوه عبور می‌کند و به مناظری چون کوه‌های بلند، مزارع و باغات بسیاری آراسته شده است. ناصرالدین شاه قاجار در سفر به خراسان از چاشم عبور نموده است و از بلدرچین، کبک و آفتابگردان‌های مسیر بسیار تعریف نموده است و چاشم را سرسبزتر و خوش آب وهواتر از فیروزکوه و لار ذکر نموده است.
مسیر دسترسی به منطقه نمونه گردشگری چاشم، آسفالته است و از جهت شمال شهمیرزاد میسر است.

اطلاعات تماس

آدرس

ایران- 54 کیلومتری شمال شهر سمنان

جهت مشاهده نقشه بر روی دگمه کلیک کنید

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

زیبایی و جذابیت
مسیر و مسافت
امکانات
آب و هوا
پاکیزگی

تایید یا عدم تایید نظرات، طبق قوانین و مقررات سایت انجام خواهد شد.

در حال انتشار...
امتیاز و نظر شما با موفقیت ارسال شد
لطفا همه موارد را تکمیل کنید
Captcha check failed