3083 بازدید

حمام پهنه واقع در تکیه پهنه(بازار حضرت) در تاریخ ۱۳۷۳ بعد از یک سری مرمت و بازسازی تبدیل به موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی پهنه شد. در ابتدای ورودی موزه سمنان به یک هشتی می‌رسیم که در آن علاوه بر فروش بلیط، عرضه بروشور و نیز دیگر تولیدات فرهنگی و انتشارات صورت می پذیرد. در ادامه مسیر فضای مربع شکلی با ابعاد تقریبی ۸ متر در ۸ متر قرار دارد که به وسیله طاق های ضربی موزون و عریضی مسقف شده است و در میان آن یک آبنمای زیبا به همراه کاشیکاری های متنوع است. از این قسمت در مواقعی که نمایشگاهی موقت در محل موزه دایر می باشد به عنوان فضای نمایشگاهی استفاده می شود. در ادامه بعد از گذشتن از یک راهروی باریک و یک هشتی به صحن بزرگ گرمابه که سالن اصلی موزه است می رسیم.
این بخ‍ش به چندین قسمت جداگانه تبدیل شده‌است. در یکی از غرفه‌های متصل به صحن اصلی، شاخص‌ترین عنصر موزه سمنان که اسکلت ۴۰۰۰ ساله است؛ قرار دارد.
این اسکلت که مربوط به یک زن باردار است به شکل کاملأ دست نخورده و با قطعه بزرگی از خاک اطراف از محل حفاری منطقه تپه حصار دامغان به این مکان منتقل شده‌است. در کنار این اسکلت اشیاء و لوازمی به چشم می‌خورد که در هنگام مرگ، کنار متوفی قرار داده بودند. هدف اصلی از نمایش این اسکلت نشان دادن شیوه تدفین مردگان در هزاره دوم پیش از میلاد در بخش فلات مرکزی ایران می باشد. این اسکلت با ضمائم آن در یک محفظه مکعبی شیشه ای قرار گرفته است.
در ویترین دیگری در ادامه مسیر اشیائی از جنس سفال خاکستری مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد متعلق به تپه حصار قرار دارد این اشیاء شامل کاسه، آبریز و ظروف آیینی دیگر است. از دیگر آثار سفالین موجود در موزه ظروف بدست آمده از منطقه خطیر کوه سمنان است، که مربوط به هزاره اول پیش از میلاد است.
در ویترین های بعدی اشیاء دوران اسلامی شامل ظروف لعابدار و دیگر ظروف مربوط به تپه‌های تاریخی استان سمنان دیده می‌شود.
در بخش مردم شناسی موزه گرمابه پهنه که در انتهای موزه و در یک هشتی واقع شده است اشیاء مختلف مردم شناسی از جمله زینت آلات سنتی زنان عشایر استان سمنان قرار دارد. پس از آن وسایل و آلات روشنایی وجود دارد در ویترین دیگر ابزار و وسایل اعتقادی و پیشگویی مثل رمل‌ مهره‌های شانس و… دیده می‌شود. در ویترین انتهایی، ابزار و آلات استعمال دخانیات مثل چپق، دسته چپق، سرچپق کیسه توتون و … دیده می‌شود.
بیشتر بازدید کنندگان کسانی هستند که در ادامه راسته بازار اصلی شهر به سردر موزه رسیدند و اصلی‌ترین مخاطبان موزه سمنان دانشجویان رشته‌های مختلف در سطح استان و کشور هستند که برای تکمیل پروژه‌های تحصیلی به مکان موزه مراجعه می‌کنند.

ساعت کار موزه پهنه سمنان از ساعت ۹ صبح الی ۱۳ و ۱۶ بعد ازظهر الی ۱۹ است.

ساعات کاری

شنبه

9:00-13:00

یکشنبه

9:00-13:00

دوشنبه

9:00-13:00

سه شنبه

9:00-13:00

چهارشنبه

9:00-13:00

پنج شنبه

9:00-13:00

جمعه

تعطیل

عصرها 16:00 الی 19:00 موزه باز است.تعطیلات رسمی موزه تعطیل می باشد.

اطلاعات تماس

آدرس

ایران-سمنان- خیابان امام خمینی-تکیه پهنه-مجاور مسجد جامع

تلفن
جهت مشاهده نقشه بر روی دگمه کلیک کنید

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

زیبایی و اصالت
مسیر دسترسی
امکانات و راهنما
نگهداری و مرمت
پاکیزگی

تایید یا عدم تایید نظرات، طبق قوانین و مقررات سایت انجام خواهد شد.

در حال انتشار...
امتیاز و نظر شما با موفقیت ارسال شد
لطفا همه موارد را تکمیل کنید
Captcha check failed
ایرانگرد حرفه ای... ۲۶ تیر, ۱۴۰۲ ۱۰:۴۵ ق.ظ
زیبایی و اصالت
مسیر دسترسی
امکانات و راهنما
نگهداری و مرمت
پاکیزگی

عالی…عالی… عالی… بهترین جاذبه گردشگری ایران ، با فاصله

علی ۱۲ بهمن, ۱۳۹۷ ۲:۴۵ ب.ظ
زیبایی و اصالت
مسیر دسترسی
امکانات و راهنما
نگهداری و مرمت
پاکیزگی

خیلی زیباست