آوار موج سوم کرونا بر شانه‌های کادر درمان

به گفته کارشناسان و مسئولان، موج سوم کرونا در ایران آغاز شده است. در این بین، نگرانی اصلی اینجاست که آیا کادر درمان در این موج تازه دوام می‌آورد؟
این بار هم کارشناسان و هم مسئولان، همصدا با یکدیگر اعلام کرده‌اند که موج سوم کرونا در کشور آغاز شده است. ابعاد این موج تازه، دست کمی از موج‌های قبلی ندارد و پیش‌بینی می‌شود که در فصل پاییز به نقطه بحرانی این موج تازه برسیم.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران هم به طور صریح از آغاز شکل‌گیری موج سوم بیماری کرونا در تهران خبر می‌دهد و می‌گوید: «با توجه به اینکه تهران یکی از اپی‌سنترهای مهم اپیدمیولوژیک این بیماری در کشور است، نیازمند به انجام مداخلات جدی‌تر در سطح شهر و استان تهران هستیم تا این رشد فزاینده بیماری کنترل شود. برای مقابله با رشد شتابان بیماری در تهران، تمدید و تکرار محدودیت‌های اعمال شده، ضروری است.»
از سوی دیگر، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت نیز وضعیت تازه را به یک «انفجار کرونایی» تشبیه کرده و گفته است: «هم‌اکنون دیگر رنگ‌بندی کرونایی معنایی ندارد. نارنجی و زرد نداریم. کل کشور در وضعیت قرمز قرار دارد و در صورت ادامه این روند، آمار کشته‌های کرونا به ۴۵ هزار نفر هم خواهد رسید. درواقع، این روزها انفجار کرونایی در برخی شهرها اتفاق افتاده است. به طور مثال، در شهر تبریز از زیر ۴۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری رسیده‌ایم و در قم نیز از ۱۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری رسیدیم.»

سخنگوی وزارت بهداشت، تاکید می‌کند: «مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۱۶ هزار و ۱۹۸ نفر رسیده است و مجموع جان باختگان این بیماری نیز به ۲۳ هزار و ۹۵۲ نفر رسید. تا کنون سه میلیون و ۶۹۱ هزار و ۳۹۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ نیز در کشور انجام شده است.»

تشدید وضعیت وخیم کادر درمان در موج سوم کرونا
در موج اول و دوم بیماری کرونا شاهد بودیم که بیشترین بار کنترل این بیماری بر دوش کادر درمان بود. در این مسیر خدمت‌رسانی نیز بیش از ۱۶۰ نفر از مدافعان سلامت، شهید شدند و هزاران نفر از کادر درمان هم به کرونا مبتلا شدند.

حال با آغاز موج سوم کرونا، بیم آن می‌رود که همین شرایط سخت و طاقت‌فرسا برای کادر درمان تکرار شود و شاهد خستگی و فرسودگی مضاعف کادر درمان باشیم. با توجه به اینکه برخی کارشناسان نیز پیش‌بینی می‌کنند که موج سوم کرونا در پاییز، شدیدتر از موج اول و دوم این بیماری باشد، بنابراین در این وضعیت باید انتظار داشت که فشار کاری جامعه پزشکی نیز افزایش یابد و به همان میزان نیز سلامتش به خطر بیفتد.
وضعیت بحرانی جامعه پزشکی در موج سوم کرونا
حدود هفت ماه است که کادر درمان، بی‌وقفه و با کمترین استراحت در حال خدمت به بیماران مبتلا به کرونا است. بسیاری از فعالان کادر درمان در موج اول و دوم بیماری کرونا به دلیل ابتلا به بیماری از چرخه خدمت خارج شدند. حال با آغاز موج سوم کرونا و تشدید این موج در پاییز، بیم آن می‌رود که روند قربانی شدن کادر درمان در این موج تازه، شتاب بگیرد.

به گزارش خبرگزاری سپید کاظم ملکوتی، پزشک و کارشناس نظام سلامت نیز که چندین ماه در خط مقدم نبرد با کرونا قرار داشته است، با اشاره به شرایط سخت کادر درمان، هشدار می‌دهد: «کادر درمان براحتی قابل جایگزینی نیست. یعنی اینطور نیست که فکر کنیم اگر پزشک یا پرستاری به کرونا مبتلا شد، نفر بعدی می‌آید. هم‌اکنون برخی مراکز درمانی به دلیل ابتلای کارکنان خود به کرونا، دچار کمبود شدید نیرو شده‌اند. حال هرچقدر این شرایط ادامه پیدا کند، کمبود کادر درمان هم تشدید خواهد شد.»

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان