استان سمنان رتبه پنجم کشور در اهدای عضو است

محمد فروزش فرد، مسئول واحد فراهم آوری اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: سمنان پس از یزد، فسا، نیشابور، و شیراز، در رتبه پنجم اهدای عضو کشور قرار دارد.

محمد فروزش فرد روز شنبه۳۱ اردیبهشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نرخ مطلوب اهدای عضو سمنان بیان کرد: یزد و شیراز دو شهر پرجمعیت و دارای رتبه بالا هستند و سمنان در بین سه شهر کم جمعیت پس از فسا و نیشابور قرار می گیرد.

در سال ١۴٠٠ از بین ١٠۵ مورد کاهش هوشیاریِ شناسایی شده در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، ٢٢ مورد دارای شرایط اهدای عضو بودند.

از ٢٢مورد دارای شرایط اهدای عضو در سال گذشته، با رضایت خانواده ١١ مورد اهدای عضو، هفت مورد pcr مثبت و چهار مورد فقدان رضایت ثبت شد.

از ابتدای سال ١۴٠١ نیز چهار مورد دارای شرایط اهدای عضو در استان سمنان وجود داشت که به دلیل نبود رضایت خانواده ها یک مورد اهدای عضو انجام شد.

٢۵ هزار بیمار نیازمند پیوند اعضا در کشور وجود دارد

در هر ١٠ دقیقه یک نفر به فهرست بیماران نیازمند پیوند اضافه می شود و هر ٢ ساعت یک نفر از فهرست انتظار جانش را از دست می دهد و همچنین در هر ١٢ ساعت یک بیمار عضو دریافت می کند.

به دلیل وجود اهداکننده زنده، عضو کلیه مسیر همواری در اهدا دارد و ارگان هایی مانند قلب، ریه و کبد و به دلیل وجود شرایط و معیارهای حساس تر در اهدای عضو، پیوند های کمتری دارند.

با توجه به اینکه برای هر عمل اهدای عضو، باید شرایط دریافت کننده عضو نیز مساعد باشد و از نظر اندیکاسیون های(دلایل قابل قبول) مختلف فرد گیرنده بررسی می‌شود، میزان پیوند ریه همواره آمار پایین تری دارد.

هر فرد دچار مرگ مغزی پس از تایید سلامت اعضای بدن می تواند، اهدا کننده هشت عضو اصلی شامل دولوب ریه، دولوب کلیه، قلب، کبد، پانکراس و روده و نسوج شامل پوست، قرنیه، تاندون، غضروف و دریچه قلب باشد.

اعلام وجود شرایط اهدای عضو پس از تشخیص و تایید مرگ مغزی و بررسی سلامت اعضای بدن آغاز می شود و درصورتی که فرد دارای حداقل یک عضو قابل اهدا باشد، روند مراقبت و اخذ رضایت از خانواده فرد آغاز می‌شود.

محدودیت سنی در اهدای عضو وجود ندارد

فرد زیر یک سال تا افراد بالای ۶٠ سال امکان اهدا عضو دارند و در حال حاضر در کشور عموما افراد بالای ۶۵ سال به دلیل شرایط سلامت اعضا به ندرت اهدا کننده هستند.

وی با اشاره به اینکه فرد گیرنده پس از عمل پیوند عضو همچنان بیمار است و برای مدتی در قرنطینه به سر می برد، عنوان کرد: به دلیل اینکه استرس برای بیماران دریافت کننده ریه، قلب و کبد بسیار خطرناک است، این بیماران تا یک سال برای بازگشت به زندگی با رژیم های دقیق تغذیه و دارو و فعالیت و زیر نظر پزشک هستند.

عمل برداشت و پیوند عضو در بیمارستان های واحدهای فراهم آوری انجام می شود که در استان سمنان با توجه به جمعیت، یک واحد شناسایی فعال است.

واحد شناسایی در بیمارستان های استان سمنان پس از تشخیص و تایید مرگ مغزی بیمار، روند مراقبت از اعضا تا اعزام و اخذ رضایت از خانواده انجام می دهد و سپس فرد جهت عمل برداشت عضو به بیمارستان مشخص(بیمارستان سینای تهران) اعزام می شود.

در استان سمنان از سال ٨٨ تاکنون ٩٠ مورد اعزام پیوند ثبت شد و پس از آغاز به کار واحد شناسایی استان در سال ٩۴ شمار اعزام های پیوند به ٧۴ مورد می رسد.

واحدهای شناسایی شامل پزشکان آموزش دیده و متخصص در زمینه اهدای عضو با چهار تخصص داخلی، بیهوشی، نورولوژیست و نوروسرجر هستند که در استان ٢١ پزشک و با همراهی پرستاران متخصص فعال هستند.

با توجه به جمعیت بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، مشکلات کمبود امکانات مراقبتی وجود دارد.

روز ۳۱ اردیبهشت در ایران را روز اهدای عضو نامگذاری کرده اند. اعضای قابل اهدا شامل قلب، ریه ها، کبد، روده ها، لوزالمعده و کلیه ها است و علاوه بر این اعضا برخی از بافتهای بدن نیز قابل پیوند است.