استان سمنان ۲ روز برف و بارانی در پیش دارد

اداره کل هواشناسی استان سمنان با اعلام هشدار زرد، برای روزهای جمعه و شنبه در بیشتر نقاط استان هوای برفی و بارانی و کاهش دما تا هشت درجه زیرصفر پیش‌بینی کرد.

ایرج مصطفوی، مدیرکل هواشناسی استان سمنان روز پنجشنبه۲ دی ۱۴۰۰ به ایرنا افزود: تحلیل آخرین تصاویر ماهواره و نقشه های پیش یابی و پیش بینی‌ها شرایط جوی روزهای آتی را متاثر از سامانه بارشی نشان می دهد.
زمان شروع فعالیت این سامانه روز جمعه سوم دی ۱۴۰۰ و نوع مخاطره آن از نوع بارش پراکنده باران و برف، مه آلودگی، کاهش دید افقی، و وزش باد نسبتا شدید، است.

کاهش نسبی دمای هوا بین ۳ تا ۵ درجه سانتیگراد از دیگر آثار فعالیت این سامانه بارشی خواهد بود.

مصطفوی منطقه اثر این سامانه را به صورت بارش برف و مه آلودگی در ارتفاعات و نواحی شمالی طی جمعه و شنبه و به صورت بارش پراکنده باران و برف در برخی نقاط استان به ویژه نیمه شرقی طی شنبه پیش بینی کرد.

وزش باد نسبتا شدید در برخی نقاط به ویژه نواحی شمالی و شرقی و کاهش دمای هوا تا ۵ درجه از آثار این سامانه بارشی است.

امکان اختلال در تردد در محورهای شمالی به دلیل بارش باران و برف و کاهش دید در اثر مه آلودگی، مهمترین مخاطره حضور این سامانه بارشی طی روزهای جمعه و شنبه در استان سمنان است.

پرهیز از کوهنوردی و صعود به ارتفاعات، احتیاط در تردد در مسیر نواحی کوهستانی، مجهز بودن رانندگان به تجهیزات زمستانی، لایروبی جویها، آبراها و مسیلها، خودداری از توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیلها، مصرف بهینه حاملهای انرژی، برخی از توصیه های هواشناسی استان سمنان برای روزهای آینده است.

استفاده از ضدیخ در ماشین آلات کشاورزی و تخلیه آب سیستم‌های آبیاری پس از اتمام فعالیت، تامین سوخت و تنظیم دما و رطوبت گلخانه ها و کنترل استحکام سطوح پوششی سالنها، ایجاد پوشش از نوع پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون بر روی نهالهای جوان و درختان آسیب‌پذیر، جلوگیری از چرای دامها در ارتفاعات و استفاده از خوراک پرانرژی در دامداریها، از توصیه های هواشناسی به کشاورزان استان سمنان است.

هوادهی استخرهای ماهی و شکستن یخهای سطحی جهت جلوگیری از کاهش اکسیژن محلول در آب، مهار سیستمهای آبیاری بارانی، استفاده قیم برای نهالها، خودداری از آبیاری شدید باغ ها با توجه به وزش باد شدید، خودداری از آبیاری مزارع در ساعت ابتدایی روز و خودداری از کودپاشی به علت پایین بودن دما، دیگر توصیه های کشاورزی هواشناسی است.

وی کمینه و بیشینه دمای شهر سمنان را برای امروز پنجشنبه یک و ۱۱ درجه سانتیگراد عنوان کرد و با اشاره به اینکه امروز رضوان با سه درجه زیرصفر سردترین نقطه استان است، افزود: بیشتر نقاط استان تا یکشنبه دمای زیرصفر را تجربه می کنند.

تا روز یکشنبه رضوان دمای هشت درجه زیرصفر، شهمیرزاد هفت درجه زیرصفر و مهدیشهر و بیارجمند دمای ۶ درجه زیرصفر را در پیش دارند.