اعلام میزان مصرف “عوامل خطر تغذیه‌ای ایرانی‌ها”

دکتر هدایت حسینی گفت: نتایج طرح ملی مشترک تعیین میزان دریافت نمک و سدیم، قند و انواع روغن و چربی با تاکید بر اسیدهای چرب ترانس و اشباع میان انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور، معاونت بهداشت وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت، توسط انستیتو تحقیقات اعلام شد.

شفاآنلاین>تغذیه>رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور با اشاره به دو تحقیق ملی صورت گرفته، از مشخص شدن میزان مصرف عوامل خطر تغذیه‌ای ایرانیان خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر هدایت حسینی گفت: نتایج طرح ملی مشترک تعیین میزان دریافت نمک و سدیم، قند و انواع روغن و چربی با تاکید بر اسیدهای چرب ترانس و اشباع میان انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور، معاونت بهداشت وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت، توسط انستیتو تحقیقات اعلام شد.

وی افزود: در این پژوهش میزان مصرف نمک، قند و شکر مراجعه مستقیم به در منازل و در یک دوره زمانی ۱۰ روزه تعیین شد. در این بررسی از تمام افراد واجد شرایط نمونه ادرار ۲۴ ساعته جمع آوری شد. بررسی الگوی کمی و کیفی مصرف روغن و چربی‌های خوراکی به عنوان مهم‌ترین منابع دریافت اسیدهای چرب ترانس و اشباع در رژیم غذایی خانوارهای ایرانی بررسی شد. این بررسی در خانوارهای شهری مراکز استان‌های آذربایجان غربی، فارس، خوزستان، لرستان، سمنان و خراسان با روش مصاحبه تلفنی و تکمیل پرسشنامه انجام شد.

حسینی ادامه داد: نتایج نشان داد که مقدار کل نمک دریافتی ۹.۱۰ گرم/روز است. نمک اضافه شده در زمان پخت غذا یا نمک سر سفره ۵۴ درصد از کل نمک دریافتی را تشکیل می‌دهد. مهم‌ترین غذاهای فرایند شده در تامین سدیم نان و پنیر هستند.

وی افزود: همچنین متوسط دریافت قند کل ۱۰۲ گرم/روز است. منظور از قند کل مجموع قندهای موجود در انواع مواد غذایی مانند نان، میوه و سبزی، لبنیات، کیک، شیرینی، نوشابه، قند، شکر و… است. ارزیابی الگوی مصرف انواع روغن و چربی‌های خوراکی در شش استان نشان می‌دهد که سهم روغن‌های نیمه هیدروژنه (روغن نباتی جامد) کاهش چشمگیری داشته و سهم مصرفی روغن‌های نباتی مایع ۵.۴ برابر افزایش یافته است و روغن مخصوص سرخ کردنی ۳۰% سهم روغن مصرفی را تشکیل می‌دهد.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: اصلاح الگوی اسیدهای چرب روغن‌های نیمه هیدروژنه و کاهش مصرف این گروه از روغن‌ها باعث کاهش قابل توجهی در میزان دریافت اسیدهای چرب ترانس مضر برای سلامتی شده است.

وی در پایان گفت: نتایج بدست آمده از این دو بررسی ملی به صورت اینفوگرافیک و گزارش تفصیلی برای سازمان‌های ذیربط جهت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای کاهش عوامل خطر تغذیه‌ای ارسال شده است و در مراسم همایش بسیج ملی غذای سالم رونمایی شد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان