انجام بررسی‌های علمی برای اولین پیوند از طریق سلول‌های بنیادی در استان سمنان

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان گفت: در صورت تطابق شاخص‌های لازم در خون بندناف ذخیره شده با فرد بیمار، به امید خدا، اولین پیوند از طریق سلول های بنیادی خون بندناف در استان سمنان انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه سمنان، حسن رهایی بااعلام این خبر افزود: به امید خدا اولین مورد پیوند برای درمان بیماری تالاسمی ماژور از طریق سلول های بنیادی خون بندناف در استان سمنان نیز در دست بررسی است تا در صورت تطابق شاخص های لازم در خون بندناف ذخیره شده با فرد بیمار بتوان از این سلول ها برای درمان استفاده کرد.

وی ادامه داد: شرکت فن آوری بن یاخته های رویان که از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را در زمینه ذخیره سازی خون بندناف نوزادان آغاز کرده است تا کنون بالغ بر ۷۸هزار نمونه خون بندناف را در سراسر ایران جمع آوری کرده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان اضافه کرد: خوشبختانه از این سلول ها در بیش از ۱۵ پیوند موفق برای درمان بیماری های AML ، فلج مغزی ، ALL و SCID استفاده شده است و نتیجه درمان رضایت بخش بوده است.

رهایی همچنین از ذخیره سازی بالغ بر ۲۵۰ نمونه خون بند ناف نوزادان در استان سمنان خبر داد و خاطرنشان کرد: نمایندگی استان سمنان که از خرداد ۹۱ مشغول به فعالیت می باشد تا کنون بالغ بر ۲۵۰ نمونه را در سطح استان ذخیره سازی کرده است و به امید خدا اولین مورد پیوند برای درمان بیماری تالاسمی ماژور از طریق سلول های بنیادی خون بندناف در استان سمنان نیز در دست بررسی است تا در صورت تطابق شاخص های لازم در خون بندناف ذخیره شده با فرد بیمار بتوان از این سلول ها برای درمان استفاده کرد.

وی همچنین تصریح کرد: نمایندگی خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی در استان سمنان در سال گذشته موفق به کسب عنوان بیشترین درصد رشد نمونه های فریز شده در سطح کشور شد و از سوی مدیرعامل شرکت فن آوری بن یاخته های رویان جهاددانشگاهی کشور نیز تجلیل شد.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان همچنین تأکید کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی و متعهد، ظرفیت‌های علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و فرهنگی بسیار زیادی دارد ذخیره سازی خون بند ناف رویان نیز یکی از این ظرفیت‌های بزرگ است، و انشاءالله با کمک مسوولین در راه اعتلای فرهنگ ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف که برای چامعه و مردم بسیار مفید است، بیش از پیش موفق باشیم.

رهایی ادامه داد: از دیگر فعالیت های جدید شرکت فن آوری بن یاخته های رویان که آغاز تولید انبوه آن تا ۴ ماه آینده خواهد بود بحث ذخیره سازی پرده آمنیوتیک جنین میباشد، پرده آمنیوتیک غنی و سرشار از فاکتور رشد است و همچنین دارای ویژگی‌هایی همچون خواص ضد میکروبی، کاهش عفونت، خاصیت ضدالتهابی و کاهش درد در محل زخم است.

وی گفت: این یک نوع پانسمان عادی و مفید زیستی و مانند یک چسب زخم است که قابلیت استفاده برای هر فردی را دارد، درمان زخم‌های مزمن و حاد دیابتی، بهبود و درمان سوختگی‌های درجه ۲ و ۳، زخم‌هایی که با فشار ایجاد می‌شود و همچنین تسریع روند بهبود پوست در بیماران EB و… از جمله کاربردهای پرده آمنیوتیک است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان