ایجاد آزمایشگاه هوش مصنوعی در سمنان

سیدحسین شاهچراغ، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان‌سمنان گفت: حضور افراد متخصص و علاقمند در حوزه هوش مصنوعی و برگزاری نشست های تخصصی با ساخت آزمایشگاه هوش مصنوعی در سال ۱۴۰۱ همراه است.

به گزارش ایرنا، سیدحسین شاهچراغ در نشست خبری با اصحاب رسانه استان سمنان با اشاره به محدودیت های شیوع ویروس کرونا در زمینه آموزش های مهارتی بیان کرد: تغییر نحوه آموزش از حضوری به مجازی فرصت شرکت در برخی از دوره های آموزشی را برای علاقمندان و دانشجویان فراهم کرد و با دریافت مجوز از ستاد کرونا استان کلاس های حضوری تعدادی از رشته ها با ۵۰ درصد ظرفیت کارگاهی برگزارشد.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون یک میلیون و ۷۸۶ هزار و ۹۷۵ نفرساعت و ۱۶ هزار و ۳۷ نفردوره آموزش های مهارتی را در استان سمنان فراگرفتند که از این تعداد چهارهزار و ۵۷۴ نفر خانم و ۱۱ هزار و ۴۶۳ آقا بودند.

۲۲ درصد دانش آموختگان در کشور و ۴۵ دانش آموختگان استان سمنان بیکار هستند و با همکاری دانشگاه سمنان و دیگر دانشگاه های استان یک هزار و ۱۱۵ نفر از دانشجویان آموزش های مهارت به صورت مجازی دریافت کردند.

هدف کنونی بر گسترش مهارت آموزی در جامعه با تمرکز بر دانشجویان و مردم است همچنین طرح آموزش شاغلان با هدف حفظ کسب و کار موجود و مهارت آموزی، حفظ اشتغال را به همراه دارد.

با هدف گسترش مهارت آموزی از ابتدای سال تا کنون ۳۰ مرکز جوارکارگاهی در صنایع استان سمنان ایجاد شد و شمار این مراکز جوارکارگاهی به ۳۸ مرکز در استان سمنان رسید.

خانواده های آسیب دیده از اعتیاد، خانواده ها و افراد دارای معلولیت، دانش آموختگان و شاغلان، زنان خانه دار، زنان سرپرست خانوار، زندانیان، عشایر، سربازان و معتادان بهبودیافته با حضور در مراکز آموزشی یا حضور مربیان به مهارت آموزی می پردازند همچنین مهارت آموزی معتادان متجاهر در راستای احیای این افراد و بازگشت به خانواده و جامعه در دستور کار است.

آموزش معتادان در مراکز ماده ۱۶با جذب مشارکت بخش خصوصی و با هدف حمایت های پس از آموزش شکل می گیرد.

۴۷ درصد آموزش ها از ابتدای سال تاکنون تقاضامحور و هدفمند، ۲۷ درصد دولتی، ۸ درصد مشارکتی نوع اول همراه با صدور گواهینامه و ۱۸ درصد مشارکتی نوع دوم است همچنین ۲ مرکز مدیریت و مهارت آموزی دانشگاهی فعال شد.
در این مدت ۱۲ استاندارد شغل و شایستگی توسط مربیان طراحی و مورد تایید سامانه مهارت آموزی کشور قرارگرفت و تالیف پنج کتاب آموزشی و برگزاری ۱۰ دوره افزایش مهارت مربیان در کشور توسط مربیان استان سمنان انجام شد.

رهگیری اشتغال از کارجویان با اشتغال ۵۸ درصدی همراه بود همچنین مسابقه طراحی فرش خودرنگ مهدیشهر، مسابقه آزاد شیرینی سنتی دامغانی و مسابقه طراحی قطعات خودرو تا پایان ۱۴۰۰ برگزار می شود.
نبود حمایت از مهارت آموزانی که در مسابقات ملی و جهانی صاحب مقام شدند مهاجرت این افراد را درپی دارد و امسال در مسابقات ملی مهارت شرکت کنندگان استان سمنان مدال نقره در رشته سازه های چوبی، مدال برنز در رشته فناوری مد و خیاطی و دیپلم افتخار رشته آشپزی را کسب کردند.

۱۰ پروانه تاسیس آموزشگاه آزاد مهارت آموزی و ۴۹ موافقت نامه امسال صادر شد.