ایجاد پنج مرکز تخصصی آموزش مهارتی در استان سمنان

به گزارش ایرنا، علیرضا آشناگر، استاندار سمنان گفت: پنج مرکز تخصصی ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز و ظرفیت‌های استان بر اساس سند توسعه مهارت ایجاد می‌شود.

علیرضا آشناگر روز چهارشنبه در نشست شورای مهارت استان سمنان در سالن یادگار امام(ره) ابراز داشت: ایجاد مرکز تخصصی ارائه آموزش‌های مهارتی در زمینه گردشگری، اقتصاد دیجیتال، قطعه‌سازی خودرو، فرش دستبافت و بافت‌های سنتی، نان و شیرینی است.

وی افزود: ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با فناوری و نیاز امروز راهکار موفقیت در جذب بازارهای جهانی است.

آشناگر بیان داشت: سند توسعه مهارت استان سمنان بر مبنای سندآمایش سرزمین به منظور توسعه استان تدوین و تصویب شده است و پیش‌بینی می‌شود با رویکرد ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با علم روز، توسعه در استان سمنان تسهیل و تسریع شود.
وی ادامه داد: سند توسعه مهارت استان سمنان در مدت ۲ سال تدوین و تصویب شد و این سند برای توسعه ضروری است.
وی بیان کرد: آموزش فنی و حرفه‌ای به تنهایی نمی‌تواند با ارایه آموزش‌های مهارتی در اشتغالزایی نقش ایفا کند و ضرورت دارد بخش‌های مختلف پای کار باشند.

آشناگر تصریح کرد: ایجاد یک تغییر بنیادی در نظام آموزشی در ترویج فرهنگ مهارت آموزی در جامعه کمک کننده است و در این بین آموزش و پرورش نقش کلیدی در ترویج فرهنگ مهارت آموزی دارد و باید محور آموزش‌های آموزش و پرورش آموزش فنی و حرفه‌ای باشد.

وی خاطرنشان کرد: انباشت اطلاعات و آگاهی دانش‌آموزان فایده‌ای ندارد و نقص محسوب می‌شود، اما اگر به کارگیری اطلاعات تبدیل به مهارت شود نقشی مهم در جذب بازار و نوع نگرش مراکز آموزشی بالادستی دارد.
استاندار سمنان افزود: دانشگاه‌ها نیز بیشتر کارشناس در حوزه علوم انسانی تربیت می‌کنند و باید این فرهنگ اصلاح شود.
وی تاکید کرد: خانواده‌ها به عنوان محرک آموزش فرزندان، باید تغییر نگرش داشته باشند و فرزندان خود را به سمت مهارت آموزی سوق دهند.

آشناگر ابراز داشت: مراکز فنی و حرفه‌ای باید به روز و مطابق با علم روز باشند چرا که فناوری با سرعت در حال به روز شدن و تغییر است و باید نوع به نوع آموزش‌ها تغییر کند و مطابق علم روز شود.

وی یادآور شد: براساس مقالات علمی دنیا از فناوری موج چهارم استفاده می‌کند و ما از موج دوم برهمین اساس نمی‌توانیم به جایگاه واقعی در بازار جهانی دست‌یابیم .
وی تاکید کرد: برای حضور موفق در بازارهای رقابتی ضرورت دارد تا مهارت متناسب با علم روز مورد توجه باشد.
آشناگر اظهار داشت: دولت نیز باید سازمان‌های اداری را بر مبنای ساختارهای جدید اداره کند و کرونا قدری وضعیت را بهتر کرد و توجه به خدمات در بستر الکترونیک بیشتر شد.

استاندار سمنان اضافه کرد: تبدیل معبر به مقصد در سمنان دنبال می‌شود و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در تحقق این راهبرد توسعه استان سمنان کمک کننده است.

وی تصریح کرد: تغییر نگرش و دیدگاه‌ها متناسب با فناوری روز لازمه توسعه است و برای مدیران نیز باید آموزش ارائه شود و اجرای آموزش نیز ضمانت اجرایی داشته باشد.
به گفته استاندار سمنان، هنوز برخی موارد امضاهای طلایی و نبود اعتقاد به دولت الکترونیک وجود دارد که نشان از فقدان همراهی با فناوری روز است واین موضوع ضرورت تغییر نگرش‌ها را نشان می‌دهد.

علی اوسط هاشمی رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور طی سفری سه روزه برای شرکت در آیین معرفی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان و بازدید از و افتتاح مراکز آموزش‌های مهارتی به این استان سفر کرد.

۶۴۴ نفر از مهارت‌جویان اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان نیمه نخست امسال در محیط‌کار واقعی آموزش‌های مهارتی فراگرفتند.

هشت‌هزار و ۲۲۵ نفر نیمه نخست امسال، با وجود شیوع کرونا، در بخش دولتی و مراکز غیردولتی استان آموزش‌های مهارتی فراگرفتند.
۲۸۶ مرکز فعال آموزش دولتی و غیردولتی فنی وحرفه‌ای در استان سمنان وجود دارد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان