بهشتی رویایی برای طبیعت گردی

استان سمنان در کمال سکوت و آرامش خود، زیباترین مناطق توریستی را در دل خود جای داده است.

حتما شما هم تصاویر و خبرهای مربوط به ویلای مجلل یکی از میلیاردرهای جهان را دیده یا شنیده اید که با صرف میلیاردها دلار پول، چهار فصل سال را به ملک شخصی خود آورده است. این ویلا به گونه ای طراحی و ساخته شده است که چهار فصل سال را در هر یک از گوشه های آن براحتی می توان دید و لمس کرد.

در یک طرف درختان میوده و چمنزار سرسبز و در طرف دیگر برف و یخبندان و اسکی. در یک طرف باران و هوای پاییزی و در مقابل کویر و هوای گرم و دریاچه ای خنک برای شنا و ماهیگیری.

اینها تنها توصیف کوچکی از مکانی است که بطور مصنوعی توسط انسان با صرف هزینه های زیادی احداث شده است و مهمتر اینکه یک ملک شخصی بوده و هر کسی امکان استفاده از زیباییها و امکانات آن را ندارد.

اما اگر بدانید نمونه طبیعی و واقعی چنین مکانی تنها در ۴۰۰ کیلومتری پایتخت ایران قرار دارد که با پرداخت هزینه بسیار ناچیزی به آنجا سفر کرده و رایگان از زیباییهای طبیعی و چهار فصل آن لذت ببرید، مطمئنا اشتیاق شما را برای سفر به چنین مکانی بیشتر خواهد کرد.

سمنان آرام ترین استان کشور است که به مانند همان ویلای مجلل در قالب چهار فصل ایران قرار گرفته و کوه کویر و جنگل و دریا را به زیبایی هر چه تمامتر به هم دوخته است.

این استان از یک طرف جنگلهای سرسبز شمال و در نهایت دریای خزر را دارد و از طرف دیگر کویر لوت و تپه های شنی را در قسمت جنوبی خود دارد.

اگر از سمت شرق به مشهد الرضا وصل شده از غرب به امکانات مدرن و زرق و برق تهران متصل شده تا تمام زیباییها و تنوع زیستی و تفریحی و گردشگری را در گرداگرد خود داشته باشد.

این سرزمین در گذشته جزو چهاردهمین ایالت تاریخی “ورن” از تقسیمات شانزده گانه اوستایی دوران باستان بوده است.

“کومیسنه” یا “کومشان” که بعد از اسلام به “قومس” تغییر نام یافته و بعدها سمنان شد، در تمام دوره حکومت مادها و هخامنشیان، جزو ایالت بزرگ “پارت” یا “پرثو” به شمار می رفت و شهر سرحدی ایالتهای “پارت” و “ماد” محسوب می شد و به همین علت برخی مورخان پیشینه این شهر را گاهی جزو “ماد” و گاهی جزو “پارت” به حساب می آورند. بهتر است این را هم بدانید که سمنان در دوره بعد از اسلام نیز جزو سرزمین تاریخی “قومس” یا “کومش” به شمار می آمد و نام جغرافیایی “قومس” تا اواخر دوران قاجار بر سر زبانها بود.

سمنان از ۷ شهرستان تشکیل شده که شاید چندان تبلیغی برای معرفی زیباییها و جاذبه های گردشگری آن صورت نگرفته اما به یقین در کمال سکوت و آرامش خود، زیباترین مناطق توریستی را در دل خود جای داده است.

جاذبه های گردشگری و آثار تاریخی موجود در هر یک از شهرها و روستاهای سمنان، شاهرود، دامغان، گرمسار،‌مهدیشهر و میامی، خبر از قدمت عظمت و زیبایی وصف ناپذیر گنجینه های گردشگری این استان می دهد.

به طوری که به علت موقعیت خاص جغرافیایی استان و همجواری آن با رشته کوه های البرز و زمین های هموار کویر، هر قسمت از این استان دارای شرایط اقلیمی متنوعی است؛ نیمه جنوبی آن آب و هوای گرم و خشک، نواحی مرکز معتدل نیمه شمالی هم آب و هوای سرد و خشک دارد.

این تنوع آب و هوایی پوشش گیاهی متنوعی را نیز در این استان بوجود آورده است، یعنی در قسمت جنوب گونه های کویری مثل: “تاغ و گز”، “خارشتر”، “اسپند”، “گون” و “درمنه” و در قسمت شمالی گونه هایی از درختان سوزنی برگ همچون “ارس”، “سرو” و “درختچه های زرشک” را می توان دید.

بطور کلی قسمتهای شمالی استان که کوهستانی و سردسیر است به علت بارندگی های زیاد و آب و هوای نسبتا معتدل فضای سرسبز و رویایی برای گردشگران بوجود آورده در حالیکه کویر نمک در جنوب استان به علت کم بارش بودن، خالی از پوشش گیاهی بوده و در نوع خود یک مکان توریستی بی بدیل برای گردشگران است.

“شهمیرزاد” فقط به لطف درختان گردویی خود نیست که اینقدر معروف است بلکه منطقه “سرخ ده” در ۲۷ کیلومتری جاده “شهمیرزاد” به “فولادمحله” و یا جنگل “فینسک” پوشیده از انبوه درختان سرسبز و مراتع بکر و طبیعی، خود بهشتی رویایی برای بازدیدکنندگان و دوستداران طبیعت گردی ایجاد کرده است.

جاذبه های گردشگری سمنان فقط محدود به مناطق کویری آن یعنی “کویر شورآب” یا “حاج علی قلی” و یا جنگل هایی نظیر “دشت شاد” و “فینک” نیست، بلکه چشمه های آبگرم در۲۱ کیلومتری شمال غرب سمنان، “غار دربند در مهدیشهر، غار شیربند در ۱۲ کیلومتری جاده دامغان به شاهرود و همچنین آثار تاریخی به جای مانده از دوران باستان و بخصوص دوران صفوی، گوشه گوشه این استان را برای گردشگران دیدنی و جذاب تر کرده است.

در سه کیلومتری جنوب شرقی “آرادان” و در روستای “پاده” برج و باروی قدیمی و بی نظیری بر جای مانده که گفته می شود قدمت آن به دوران قبل از اسلام می رسد و سالیان دراز پناهگاه مردمان این منطقه تاریخی از گزند حملات دشمنان و حوادث طبیعی بوده است.مصالح این بنا از خشت خام بوده و معماری آن به سبک معماری دوران باستان از جمله به سبک ساسانیان است.
مسجد تاریخانه دامغان،‌مجموعه تاریخی بسیار زیبای بسطام و ارگ ورودی سمنان از آثار تاریخی بسیار ارزشمند و دیدنی استان سمنان است که قدمتی به بلندای تاریخ این استان دارند.
دیگر آثار و اشیا تاریخی این منطقه را نیز می توان در موزه شاهرود و موزه “حمام پهنه” به راحتی مشاهده کرد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان