بی‌سوادانی که با پول مدرک می‌گیرند/معضلی به نام پایان‌نامه نویسی؛

شاید برای همگان جای سوال باشد، از کجا و چگونه شغل شریفی به اسم پایان‌نامه‌‌نویسی ظاهر گردیده است و چرا تا به حال برخورد و مقابله‌ای با این ناهنجاری علمی صورت نگرفته است؟

یکی از آسیب‌ها و چالش‌های جدی که امروزه گریبان‌گیر موضوعات علمی در کشور گردیده است موضوع فروش پایان‌نامه‌ می‌باشد. فروش پایان‌نامه‌ در حال حاضر یکی از معضلاتی ست که باید هر چه سریع‌تر با آن مقابله کرد چرا که همین موضوع بر رشد علمی کشور نیز تاثیر گذار خواهد بود و این معضل به خصوص در شهر‌های بزرگ کشور و شهرهای دانشجو خیز بیشتر نمود پیدا کرده است.

شاید برای همگان جای سوال باشد از کجا و چگونه شغلی به اسم پایان‌نامه‌‌نویسی ظاهر شده است؟ اما چرا تا به حال برخورد و مقابله‌ای با این ناهنجاری علمی صورت نگرفته است، خود جای بحث دارد. تا انتهای این گزارش با ما همراه باشید:

شاید یکی از موضوعاتی که ذهن بسیاری از دانشجویان به خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی را از ابتدا با خود در گیر می‌کند موضوع پایان‌نامه‌‌های علمی برای عبور از مقطع تحصیلی است. هر دانشجویی تا به پایان دوره‌ی تحصیلی و نگارش پایان‌نامه‌ نزدیک می‌شود انگار غم‌های عالم بر سرش خراب می‌شود .امروزه پایان‌نامه‌‌نویسی برای دانشجویان از دو راه امکان‌پذیر می‌باشد.

راه اول این است که دست در جیب مبارک برده و به سراغ یکی از موسسات و خانه‌های زیرزمینی برای نگارش پایان نامه، مراجعه کند و راه دوم اینکه آستین را بالا بزنی و خود به سراغ غول آخر دانشگاه بروی و آن را بر زمینی بکوبی. اکثر دانشجویان در حال حاضر به دلیل مشغله‌های مختلف حاضر به مبارزه با غول آخر دانشگاه نیستند و راه اول را انتخاب می‌کنند.

متاسفانه راه اول این روزها به برخی دانشجویان تنبل، پولدار و پرمشغله یاری می‌رساند تا با کمترین دردسر و کوتاه‌ترین زمان ممکن پایان‌نامه‌ خود را تکمیل و ارائه دهند. تنها ۲ تا ۴ میلیون شاید هم کمتر یا بیشتر هزینه دارد و برای روز موعود که همان روز دفاع می‌باشد، آموزش هم داده خواهد شد.

علیرضا دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشته مهندسی صنایع است،وی به داهی می‌گوید: به دلیل عدم تسلط کافی بر روی مباحث و همچنین دلایل متعدد که یکی از آن‌ها مشغله‌ی کاری می‌باشد نمی‌توانم خودم پایان‌نامه‌ را جمع‌آوری و نگارش نمایم. من هم به پیشنهاد یکی از دوستان ابتدا در سمنان به دنبال یکی از این موسسات گشتیم ولی آنچه را می‌خواستیم نتوانستیم پیدا کنیم. لذا راهی تهران شدیم، تا هم موضوع را خریداری کنیم و هم پروپوزال و بقیه‌ی ماجرا را بررسی کنیم.

این دانشجو ادامه می‌دهد: البته باید بگویم که کار درستی را انجام نداده‌ام. ولی شما این را هم در نظر بگیرید که دانشگاه‌ها هم برای این موضوع اهمیتی را قائل نیستند و یا سطح اساتید و علم آنان به روز نشده است و الا می‌توانستند از پایان‌نامه‌‌ای که دیگری نوشته است و من تنها از آن دفاع کرده‌ام و حتی دفاع را هم آنان به من آموزش داده‌اند، ایراد بگیرند.

دانشجوی ارشد صنایع گفت: من برای پایان‌نامه‌ خود تقریبا ۳٫۵ میلیون تومان هزینه کرده‌ام.

این صحبتهای دانشجوی کارشناسی ارشد در یکی از رشته‌های فنی مهندسی بود که با هم خواندیم اما برای دریافت اطلاعات بیشتر و پیدا کردن پایان‌نامه‌ نویس خوب در سمنان، کافی است سری به برخی از همین مغازه‌ها و یا موسساتی که فتوکپی دانشجویی دارند بزنی. تعدادشان هم در این سال‌های اخیر بیشتر گردیده است. شاید سود خوبی در این کار وجود دارد.

به گزارش داهی،وقتی به داخل مغازه می‌روی و با صاحب مغازه صحت می‌کنی تازه متوجه عمق فاجعه در بحث تحقیقاتی کشور می‌شویم. صاحب مغازه می‌گوید: متاسفانه یا خوشبختانه دانشجویان کمتر به سمت پایان‌نامه‌‌نویسی می‌روند و شاید مسئولین دانشگاهی باید بروند و عیب قضیه را دریابند که چرا دانشجو تمایلی به این کار ندارد. شاید برای شما جالب باشد که همه مراجعان ما تنها قشر دانشجویان نیستند. این روز‌ها دیگر کسی حتی برای یک تحقیق ساده دوران ابتدایی هم وقتی را صرف نمی‌کند. شما اگر یک روز وقت خود را در این مغازه بگذارید متوجه خواهید شد که دانش آموزان مقاطع مختلف برای یک تحقیق ساده علوم، دینی و غیره به ما مراجعه می‌کنند و ما برای آن‌ها مطلب ارائه می‌کنیم.

سر زدن و گشت و گذار میان این مغازه‌ها خالی از لطف نیست. هم یک قیمت کلی در خصوص پایان‌نامه‌‌ها می‌توان به دست آورد و هم می‌توان فلاکت مباحث علمی و تحقیقاتی را در کشور در این مغازه‌ها و یا به اصطلاح موسسات خدمات دانشجویی در سمنان دید. مغازه‌ای که شاید با دو سیستم کامپیوتری و دو سه دانشجوی کارشناسی که عمدتا نیز دختر می‌باشند مباحث علمی کشور را پیش برده‌اند.

جالب است اگر موضوع پایان‌نامه‌ شما تحقیقات علمی در خصوص کلاهک‌های هسته‌ای نیز باشد به آن نه نمی‌گویند و آن را هم قبول می‌کنند و شاید برایتان جالب باشد هزینه‌ی فروش پایان‌نامه‌ برای رشته‌های مختلف در این دفاتر خدماتی متفاوت است مثلا رشته‌های فنی گران‌تر و گروه انسانی ارزان‌ترند و یا برخی فقط موضوعات تخصصی را کار می‌کنند.

واقعا جای تاسف دارد که نهضت علمی کشور به این سمت و سو سوق پیدا کرده است و کمتر کسی و یا بهتر است بگوئیم کمتر دانشجویی برای موضوعات علمی و پایان‌نامه‌‌ای خود در کشور وقت صرف می‌کند و شاید برخی از اساتید و یا زحمتکشان عرصه علمی با دیدن چنین صحنه‌هایی در کشور به فکر فرو روند ولی چه کسی باید در مقابل این پدیده ایستادگی کند و مانع از این اتفاق در کشور گردد.؟ موضوع خرید و فروش پایان‌نامه‌‌های علمی تحقیقاتی در کشور امروز به مانند یک بیماری مسری در بین دانشجویان در حال شیوع می‌باشد که حتی این بیماری می‌تواند یک فاجعه علمی را نیز رقم بزند و به عقیده بسیاری از اساتید حضور استاد راهنما در طول مسیر پایان‌نامه‌‌نویسی بسیار مهم و ضروری می‌باشد و این نظارت حتی بر روند فعالیت غیرقانونی و غیراخلاقی موسسات نیز تاثیر می‌گذارد ولی متاسفانه اساتید راهنما نقش خود را به خوب ایفا نمی‌کنند. برخورد با فروش پایان‌نامه‌ و همچنین فروش تحقیقات علمی مورد توجه مسئولان علمی کشور است تا بدان جا که در سابقه رسانه‌ای هر کدام حداقل یک مورد موضع گیری تند را هم شاهد بوده‌ایم اما تا به حال هیچ برخوردی با این کسب کار صورت نگرفته است و به واقع نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم‌، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش، قوه قضائیه و نیروی انتظامی در این عرصه چیست؟!

علیرضا عربی خبرنگار روزنامه پیام استان سمنان

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان