تلاطـم بازار در بلنـدای یلـدا/طرح ویژه نظارتی شب یلدا آغاز شد

رئیس اتاق اصناف شهرستان سمنان: افزایش نظارت بر بازار یلدا با ۱۴ بازرس

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار از اختصاص غرفه‌های عرضه مستقیم محصولات در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان خبر داد.

یلدا؛ شـب‌به‌یاد‌مـاندنی
واپسین شب پاییز که به باور پیشینیان نور بر تاریکی چیره می‌گردد و دگر بار خورشید زاده می‌شود بهانه‌ای است برای با هم بودن.

بهانه‌ای ‌است برای شب‌نشینی‌هایی که این روزها و این شب‌ها کمرنگ‌تر از پیش شده‌است. طبق رسوم کهن در شب یلدا زایش مجدد خورشید گرامی داشته می‌شود و انواع تنقلات برای این شب طولانی تدارک دیده می‌شود.

خریدهای یلدایی
خانم میانسال پلاستیک کوچکی از مایحتاج مخصوص یلدا خریداری کرده‌است و می‌گوید تقریبا صدهزارتومان برای این‌ها پرداخت کرده‌است آن‌هم نه از مغازه‌های لوکس بلکه از مغازه‌هایی که نه ویترین آنچنانی دارند و نه تابلویی بر سر در مغازه کوچک‌شان.
در یکی از قنادی‌های معروف سمنان هستم. شاید تا چند سال پیش خرید شیرینی تر و کیک شب یلدا رایج نبود. اما این سال‌ها شیرینی تر و کیک‌هایی با طرح‌های هندوانه، انار و … طرفداران زیادی دارد. هر کیلو شیرینی تر ۱۵۰۰۰تومان و کیک‌ها هم با توجه به وزن‌شان قیمت‌هایی حدود ۴۰هزارتومان دارند. کیفیت آجیل هم متفاوت است. از کیلویی ۴۰ هزار تومان تا کیلویی ۵۵ هزار تومان تومان متغیر است. در همین اثنا که با یکی از فروشندگان صحبت می‌کنم مردی که پنجاه ساله می‌نماید تنها به گرفتن قیمت بسنده می‌کند. همه تنقلات را نگاهی می‌اندازد و مغموم بدون آن‌که خریدی کند از مغازه خارج می‌شود. اما در عوض مردی جوان بدون توجه به قیمت‌ها فقط خرید می‌کند. آجیل و تنقلات را می‌خرد و سفارش کیک را می‌دهد تا در ساعات پایانی برای تحویل اقدام کند.

رئیس اتاق اصناف چه نظری دارد؟
علی‌اکبر صیادجو از افزایش نظارت بر فروش کالاهای مورد نیاز شهروندان در شب یلدا خبرداد. رئیس اتاق اصناف شهرستان سمنان با بیان این‌که تقاضای برخی از اقلام در شب یلدا موجب افزایش قیمت آنها می‌شود، گفت: برای پیشگیری از افزایش کاذب قیمت‌ها و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، نظارت در بازار اقلام یلدایی افزایش یافته‌است.
صیادجو بازرسین ویژه این ایام را ۱۴ نفر عنوان کرد که در قالب ۷ اکیپ دو نفره از ۲۵ آذرماه تا اول دی‌ماه فعالیت خواهندکرد.
وی افزایش قیمت‌ها در حوزه اقلام مرتبط با شب یلدا را جزئی خواند و افزود: با عنایت به رکود حاکم بر اقتصاد جامعه و بازار، با افزایش قابل توجه قیمت‌ها نسبت به سال گذشته مواجه نیستیم.
رئیس اتاق اصناف شهرستان سمنان افزایش قیمت برخی از انواع آجیل همچون بادام و بادام هندی را ناشی از افزایش نرخ ارز دانست و ابرازز داشت: به همین دلیل این اقلام نسبت به سال گذشته افزایش قیمت ۵ تا ۱۵ درصدی داشته‌اند. اما دیگر خشکبار و آجیل تغییر چندانی نداشته‌اند.

میوه‌های تابستانی و پاییزی
انار و هندوانه میوه‌هایی یلدایی هستند. البته در کنار دیگر میوه‌های فصل همچون انواع مرکبات زینت‌بخش شب‌نشینی‌های یلدایی می‌شوند.
اما متصدی فروش این سوپر میوه می‌گوید در کنار انواع میوه، فروش آناناس و نارگیل هم در این شب افزایش می‌یابد. اگر کسی خرید زیاد داشته‌باشد حتما برای زیبایی سبد میوه یلدا آناناس و نارگیل را هم پیشنهاد می‌دهیم هرچند در لیست بیشتر افراد متمول این دو میوه نیز قرار دارد.
انتخاب هندوانه هم یکی از دغدغه‌‌های خریداران است که این ترس که هندوانه انتخابی مزه و رنگ زیبایی نداشته باشد باعث می‌شود تا انواع ترفندهاا را بکارگیرند تا شرمنده جیب خود و اهل منزل نشوند.
یکی بر هندوانه می‌کوبد و دیگری رنگ پوستش را بررسی می‌کند. تعداد و نوع خط‌های روی هندوانه نیز گویا از رنگ و مزه هندوانه حکایت می‌کند. مرد جوان اما ترجیح می‌دهد فروشنده برایش انتخاب کند و او فقط هزینه را پرداخت کند. می‌گوید رسم بر این است که در این شب هندوانه بخوریم تا در طول زمستان از گزند سرما و بیماری در امان بمانیم. این باور باعث شده‌است تا مبلغی نزدیک به هشت هزارتومان برای هر هندوانه پرداخت شود.
انار هم که نماد شادی و زایش است طرفداران خاص خود را دارد. نرخ انار هم از ۴هزار ۵۰۰ تومان تا ۷هزار تومان در هر کیلو متفاوت است.
اما رئیس اتاق اصناف شهرستان سمنان معتقداست نرخ انواع میوه با توجه به بارندگی‌های سال گذشته و شرایط مناسب اقلیمی مناسب است.
وی قیمت صیفی‌جات را نیز مناسب ارزیابی کرده و نرخ سیب‌زمینی و پیاز که از مایحتاج اصلی شهروندان بوده را از یکهزار تا یکهزار وپانصدتومان برای هرکیلو متغیردانست و فروش گوجه‌فرنگی بر اساس نوع کیفیت را در سطح شهر در همین قیمت عنوان‌کرد.
علی‌اکبر صیادجو نرخ هندوانه شب یلدا را از یکهزار تا یکهزار و هشتصدتومان برای هر کیلو متغیر خواند که به گفته وی این تفاوت قیمت از نوع وو کیفیت هندوانه‌ها ناشی می‌شود.
او قیمت‌گذاری انواع میوه و سبزی را بر اساس تعرفه قیمتی که اتاق اصناف به صاحبین مشاغل می‌دهد دانست و بر این اساس فروشندگان مجاز هستند با توجه به فاکتور خرید خود حداکثر سی درصد سود برای خود لحاظ کنند.
هرچند به گزارش نسیم آنلاین رئیس اتحادیه میوه و سبزیجات قیمت نهایی هندوانه را ۱۰۵۰ الی ۱۱۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: هیچ فروشنده ای نباید هندوانه را بالاتر از این قیمت به فروش برساند.
مهاجران تاکید کرد: با توجه به در پیش بودن شب یلدا و گمانه زنی‌ها در خصوص افزایش قیمت میوه بخصوص هندوانه باید گفت که هیچ‌گونه افزایش قیمت محسوسی پیش‌بینی نمی‌شود.

عرضه مستقیم محصول و کوتاهی دست دلالان
با نزدیک شدن به شب یلدا فروش انار و هندوانه رونق می‌گیرد. یکی از خریداران میوه معتقداست عدم نظارت دقیق مسئولان باعث شده تا عده‌ای سودجو از شرایط ایجادشده و تقاضای زیاد سوء‌استفاده‌کنند. او که کارمند است و درآمدی به قول خودش معمولی دارد می‌گوید با این هزینه‌ها نمی‌شود همه اقلام را جهت شب یلدا خریداری کرد و به چند نوع بسنده می‌کند. او یک مورد را هم از دیگر شهروندان درخواست داشت. می‌گوید: حتی اگر شرایط مالی به شما اجازه می‌دهد از خرید اجناسی که بی جهت سودجویان گران می‌فروشند خریداری نکنید تا این اعتصاب‌ها تاثیرگذار باشد.
اما رئیس اتحادیه میوه و سبزی کشور از بکاربستن تمهیدات لازم برای تامین و توزیع میوه و نیز تنظیم بازار و نظارت بر فروش انجام شده خبرداد و افزود: با توجه به اقدامات انجام شده قیمت انواع میوه از جمله انار در آستانه شب یلدا ثابت و منطقی است.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری سمنان نیز در همین خصوص و به جهت تنظیم بازار از اختصاص دو غرفه واقع در میدان عدالت و ورودی مسکن مهر برای فروش هندوانه خبرداد.
افضلی همچنین ایجاد دو غرفه عرضه مستقیم محصولات در میدان عدالت و ابتدای کوی فلسطین که به فروش مرکبات اختصاص دارد را از دیگر راهکارهای این سازمان جهت حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کنندگان عنوان‌کرد و افزود: در این دو غرفه، عرضه مستقیم محصول توسط تولیدکننده صورت می‌گیرد با نظارت ویژه‌ای که انجام می‌شود قیمت‌ها حدود ۱۵ تا ۲۰درصد کمتر از سطح بازار خواهدبود.
وی افزود: با توجه به حجم محصولات قابل عرضه در این غرف، میزان اثرگذاری قابل احساسی خواهدبود اما متاسفانه روی قیمت بازار اثر چندانی نخواهدگذاشت.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری سمنان کاهش نرخ اجاره غرفه‌ها به تولیدکنندگان را در راستای کاهش نرخ عرضه محصولات به مصرف‌کنندگان و حذف واسطه‌ها و دلالان عنوان کرد و افزود: از آنجا که این سازمان خرید تضمینی ندارد با این اصل، سعی در فراهم کردن رضایت تولیدکنندگان و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان داریم.
افضلی دیگر راهکار این بخش را نظارت خواند و تصریح‌کرد: در بحث نظارت غرفه ها هم در نوبت صبح و هم در نوبت عصر بازرسان سازمان با توجه به تسلطشان به مفاد قرارداد و روال انضباطی که باید بر غرفه‌ها حاکم باشد، نظارت‌های لازم انجام و گزارشات لازم تهیه می‌شود و در صورت وجود هرگونه سوء عملکرد در کمیته انضباطی سازمان رسیدگی و جرایم درنظر گرفته و در صورت تکرار به فسخ قرارداد می‌انجامد.

گزارش تخلفات
رئیس اتاق اصناف شهرستان سمنان از تمامی شهروندان خواست در صورت مشاهده تخلف با شماره ۱۳۴و یا ۳۳۴۵۲۱۰۹و ۳۳۴۵۲۱۰۲ تماس بگیرند و تخلف مربوطه را گزارش دهند.
شهروندان اگر با عدم درج قیمت، گرانفروشی و مشکلات روبرو شدند حتما با شماره‌های یادشده تماس بگیرند و نیم ساعت پس از تماس، نتیجه بازرسی هم به آنها گزارش خواهدشد.

یلدا هم لاکچری شده؟!
گذشت آن سال‌هایی که در خانه مادربزرگ با کنجد و شاهدانه، میوه خشک و برشی هندوانه و کاسه‌ای انار دانه کرده این شب بلند را به صبح می‌رساندیم و قصه‌ها و خاطرات بزرگترها را می‌شنیدیم. سال به سال که می‌گذرد بر تجملات هم افزوده می‌شود. حالا یا مادر باید روزها زحمت درست کردن چندین نوع دسر و ژله، چند مدل کیک و شیرینی را به جان بخرد و میوه‌ها و تنقلات را نیز به بهترین شکل بیاراید. به نحوی که برخی از بانوان چند روز پیش از یلدا در تدارک این روز هستند و ساعت‌ها از وقت خود را برای مهیاکردن مقدمات این شب می‌گذارند. آنها هم که متمول‌تر هستند سفارشاتشان را می‌دهند به مراکزی که این‌گونه خدمات را ارائه می‌دهد. این‌گونه می‌شود که روز اول زمستان در فضای مجازی عکس‌هایی رد و بدل می‌شود که شاید هزینه‌هایی میلیونی برای میزی یک شبه شده‌است. باز سال دیگر زحمات و هزینه‌ها دوچندان خواهدشد با این عکس‌ها و جوامع مجازی کذایی…
گویی چرایی یلدا را فراموش کرده‌ایم که در دو قدمی ما کودک گرسنه‌ای سر بر بالین می‌گذارد آنوقت ما…

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان