توسعه سیستم‌های نوین آبیاری برای تغییر الگو ضروری است

استاندار سمنان با اشاره به خشکسالی و مشکل کم‌آبی این استان گفت: باید با برنامه‌ریزی و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی آبیاری در بخش کشاورزی منابع آبی استان را مدیریت کنیم.

محمدرضا خباز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان در سالن غدیر، تغییر الگوی آبیاری از روش غرقابی به سیستم نوین را بسیار مشکل دانست و افزود: تغییر الگوی آبیاری برای کشاورزی که نیم‌قرن با روش‌های سنتی زمین خود را آبیاری کرده نیازمند برنامه‌ریزی و آموزش است و باید در یک برنامه پنج ساله و به صورت کارشناسی و علمی انجام شود.

وی با بیان این که امروز در کشور‌هایی که میزان بارندگی سالانه آنان به بیش از ۲هزار میلی‌متر می‌رسد آبیاری به روش غرقابی متروک شد، اظهارداشت: با توجه به این که کشور دارای کمبود منابع آبی و خشکسالی است و میزان بارندگی سالانه کاهش یافته، استفاده بهینه از منابع موجود و تغییر الگوی آبیاری بخش کشاورزی امری ضروری است.

وی بر مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و مهار آب‌های هرز در استان برای رفع بخشی از مشکل کم‌آبی تاکید کرد و گفت: کنترل سیلاب‌ها و نصب کنتورهای هوشمند و فهام نیز می‌‌تواند یکی از راه کارهای مدیریت منابع آبی باشد. استاندار سمنان با بیان این که چه بخواهیم و چه نخواهیم روزی فرا می‌رسد که دیگر آبی وجود ندارد، یادآور شد: باید تمام تلاش خود را برای مهار آب‌های روان و سیلاب‌ها و تامین آب استان به کار گیریم ضمن این که باید کشاورزان استان را به سمت اجرای الگوی کشت جدید و جلوگیری از هدر رفت آب تشویق کنیم. خباز توجه ویژه به مسئله حفاظت و مدیریت منابع آبی را از اولویت‌های این استان اعلام و اضافه کرد: در بحث تأمین و استفاده بهینه از منابع آب در این استان نیازمند هم افزایی و همراهی مردم در همه بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط هستیم. وی مدیریت مصرف صحیح آب از سوی مردم، کشاورزان و صنعت را مهم و ضروری دانست و افزود: مسئولان استان باید عزم جدی و همه‌جانبه در این خصوص و همچنین فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در این زمینه داشته باشند. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان در این جلسه از اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب در استان خبر داد و آن را گامی بلند در صرفه‌جویی برای مصرف آب دانست و گفت: جبران کسری مخزن آب زیرزمینی تا پایان برنامه ششم توسعه، جلوگیری از اضافه برداشت، انسداد چاه‌های غیرمجاز، اعمال سیاست‌های حمایتی و تشویقی، حمایت از روش‌های نوین آبیاری براساس الگوی کشت، نصب کنتورهای هوشمند و حجمی از اهداف اجرای این طرح است. ایرج حیدریان تصریح کرد: مهم‌ترین راه کار در زمان حاضر، مدیریت منابع موجود است که با مصرف درست و بهینه تا حد زیادی می‌توان از حرکت به سمت بحران جلوگیری و حالت پایداری در منابع آب استان به وجود آورد. استان سمنان دارای یک میلیارد و ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون متر‌مکعب آب زیرزمینی و سطحی است که ۸۷ درصد از آب استحصالی در این استان کویری، در حوزه کشاورزی، چهار درصد در بخش صنعت و ۹ درصد نیز در بخش شرب به مصرف می‌رسد. از ۲۶ دشت موجود در استان سمنان ۱۳ دشت نقطه بحرانی و ممنوعه برای برداشت تشخیص داده شده که هرگونه برداشت آب در این دشت‌ها ممنوع است و سایر دشت‌ها با وجود ممنوعه نبودن، فاقد ظرفیت آبی است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان