ثبت دو اختراع در دانشگاه سمنان

این دو اختراع پلیمر ترکیبی حافظه ‌دار ترموپلاستیک و سیستم جلوگیری از اتلاف آب در شبکه آب گرم حمام است.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ پلیمر ترکیبی حافظه‌دار ترموپلاستیک» توسط محققان دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه سمنان با همکاری پارک علم و فناوری این دانشگاه ثبت اختراع شد.

داود معروفی مسئول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان گفت : «پلیمر ترکیبی حافظه‌دار ترموپلاستیک» توسط دکتر عبدالحسین فریدون عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه سمنان، دکتر مرتضی قربان ‌زاده آهنگری عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران، فرزانه معماریان از دانشجویان دکتری این رشته و پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان در اداره کل ثبت اختراعات کشور به شماره ۸۹۲۵۹ به ثبت رسید.

داود معروفی در توضیح این اختراع افزود : مواد حافظه ‌دار موادی هستند که این توانایی را دارند که اگر آن‌ها را تا بالای دمای ویژه‌ای گرم کنیم، قادر به بازیابی شکل اولیه‌ی خود خواهند بود، از این‌رو تولید پلیمرهای حافظه‌دار می‌تواند از منظرهای مختلف حائز اهمیت باشد.

وی با اشاره به نیاز روزافزون صنایع مختلف به پلیمرها و به‌خصوص پلیمرهای هوشمند و پایین بودن استحکام این مواد به‌عنوان یکی از نقاط ضعف تصریح کرد : این طرح با هدف رسیدن به ساختار بهینه‌ای از پلیمرهای حافظه‌دار دارای مقاومت مکانیکی بالا در برابر بارهای ضربه‌ای انجام شده و ازترکیب دو پلیمر پلی یورتان ترموپلاستیک و اکریلونیتریل بوتادین استایرن استفاده شده است.

معروفی یکی از کاربردهای مهم این کامپوزیت را در صنایع خودروسازی عنوان کرد و اظهار داشت : این طرح با توجه به اینکه بیشتر بر بهبود خواص ضربه‌ای و مکانیکی یک پلیمر ترکیبی حافظه‌دار تأکید دارد، می‌تواند کاربرد این پلیمرها را در صنایع مختلف افزایش دهد.

اختراع سیستم “جلوگیری از اتلاف آب در شبکه آب گرم حمام”
معروفی مسئول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان همچنین از اختراع سیستم “جلوگیری از اتلاف آب در شبکه آب گرم حمام” توسط یکی از کارشناسان پژوهشگر دانشگاه سمنان با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان خبر داد.

معروفی ادامه داد: سیستم “جلوگیری از اتلاف آب در شبکه آب گرم حمام” توسط مهندس احمد امامی از کارشناسان پرتلاش دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه سمنان، مهندس محمود رحمانی و پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان در اداره کل ثبت اختراعات کشور به شماره ۹۱۰۹۵ به ثبت رسید.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان