ثبت لهجه سرخه ای در فهرست آثار ملی

استان سمنان به علت داشتن گویش‌های مختلف به جزیره لهجه‌ها اشتهار دارد و در این میان زبان سرخه‌ای نیز جایگاه خاصی دارد که در فهرست آثار فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ حسین خواجه بیدختی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: استان سمنان به علت داشتن گویش‌های مختلف به جزیره لهجه‌ها اشتهار دارد و در این میان زبان سرخه‌ای نیز جایگاه خاصی دارد که در فهرست آثار فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه زبان سرخه‌ای به‌شماره ۱۳۹۸ در فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است افزود: زبان سرخه‌ای دارای ساختار دستوری متفاوت است و می‌توان گفت برای فارسی زبانان و غیرسرخه‌ای ها غیر قابل فهم است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه تلاش زیادی برای ثبت زبان سرخه‌ای در فهرست آثار فرهنگی ناملموس کشور انجام شده است به دیگر ویژگی‌های این زبان منحصر به فرد اشاره کرد و تصریح کرد: زبان سرخه‌ای در سال‌های دفاع مقدس کاربرد زیادی داشته و رزمندگان به علت غیرقابل فهم بودن این زبان از آن برای انتقال پیام‌ها استفاده می‌شد.

خواجه بیدختی با بیان اینکه ثبت این زبان در فهرست آثار فرهنگی ناملموس کشور بسیار ضروری بود افزود: برای حفظ برخی آثارفرهنگی کشور و از جمله زبان ثبت ملی ضروری به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه تعدادی از آثار معنوی استان سمنان ثبت آثار ملی شده است اظهارداشت: تعداد زیادی از آثار معنوی استان شامل مراسم معنوی، صنایع دستی، فنون سنتی و مواردی از این دست در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان