درآمدهای دولت، جوابگوی نیازهای توسعه‌ای کشور نیست

نخستین همایش و کارگاه آموزشی سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری، ساعتی قبل با حضور شهرداران، اعضای شورای اسلامی شهرهای استان و جمعی از مسئولان شهری و استانی در هتل دربند مهدیشهر آغازبکار کرد.

ارگی، فرماندار مهدیشهر، موسوی، شهردار سمنان و زندیه‌وکیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان از جمله سخنرانان نخست این همایش بودند.

دکتر ندیم، بنیانگذار نخستین مدرسه مجازی سرمایه‌گذاری در ایران، در حاشیه برگزاری این همایش در گفتگو با خبرنگار سمنان امروز، درآمدهای نفتی و مالیاتی را دو منبع عمده درآمدهای دولتی عنوان کرد و با بیان این که نوسان قیمت نفت همواره موجب تنش‌زایی در شبکه بودجه‌ریزی کشور بوده است، گفت: در مواقع رکود نیز درآمدهای مالیاتی دولت به حداقل می‌رسد و حتی در بهترین شرایط فروش نفت و وصول درآمدهای مالیاتی، درآمدهای دولت جوابگوی نیازهای توسعه‌ای کشور نیست؛ لذا توجه به موضوع سرمایه‌گذاری در این شرایط حائز اهمیت بسیار است.
وی با تأکید بر این که شهرداری‌ها باید به منابع درآمد پایدار و مطمئن دست پیدا کنند، گفت: تراکم‌فروشی و عوارض صدور پروانه ساختمانی، پیش‌تر از جمله مهم‌ترین منابع درآمدی شهرداری‌ها به شمار می‌رفت اما با توجه به رکود در بازار مسکن که پیش‌بینی می‌شود تا چند دهه آینده تداوم داشته باشد، شهرداری‌ها از درآمدهای مرتبط با ساخت و ساز محروم خواهند بود؛ بنابراین باید سازوکارهای درآمدزایی جدیدی برای شهرداری‌ها تعریف شود.
شایان ذکر است دکتر ندیم در همایش یک‌روزه سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری با تأکید بر مولفه‌های اقتصاد مقاومتی، به تبیین مدل اقتصادی هفت‌-چهار-یک می‌پردازد.
الگوسازی اقتصاد مقاومتی در مدیریت شهری، فرهنگ اقتصادی شهر و اقتصاد زیرساخت‌های شهری، تجربیات جهانی و تجربیات شهرهای ایران در حوزه سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری از دیگر مسائلی است که در این همایش مورد بررسی قرار می‌گیرد.
این همایش تا شامگاه امروز ادامه خواهد داشت.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان