سرقت اطلاعات دانش‌آموزان با انتشار اپلیکیشن‌های جعلی شاد

سرهنگ‌ حسین صادقی رئیس پلیس فتا استان سمنان درباره دسترسی مجرمان سایبری به اطلاعات شخصی دانش‌آموزان از طریق انتشار اپلیکیشن‌های جعلی شاد هشدار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ‌ حسین صادقی با اشاره به آموزش آنلاین از طریق اپلیکیشن شاد در کنار بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید گفت: یکی از ترفندهای مجرمان سایبری برای نفوذ به حریم خصوصی کاربران و سرقت اطلاعات آنان، انتشار بدافزارها یا اپلیکیشن‌های مخرب در فضای مجازی در قالب برنامه‌های کاربردی می‌باشد.

وی مهم‌ترین بستر انتشار بدافزارهای تلفن همراه را شبکه‌های اجتماعی دانست و افزود: اخیرا مجرمان سایبری با ساخت و بارگذاری برنامه‌های جعلی شاد و با تبلیغات گسترده در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی دانش‌آموزان را به نصب نرم‌افزار جعلی شاد تشویق نموده و در پی سرقت اطلاعات شخصی دانش‌آموزان می‌باشند.

وی توصیه کرد: مدیران، معلمان و دانش‌آموزان، جهت نصب و به روزرسانی اپلیکیشن شاد حتماً به سایت وزارت آموزش‌و پرورش به آدرس اینترنتی https:‎//www.medu.ir یا آدرس‌های اینترنتی که از طریق مدرسه یا معلم مربوطه اطلاع ‌رسانی می‌شود، مراجعه کنند و به پیام‌هایی که عموما با مضامین نصب و تبلیغ نرم‌افزارها، به ویژه در کانال‌های تلگرامی منتشر می‌شوند و مجوز دسترسی غیرمجاز می‌خواهند را نصب نکنند.

سرهنگ صادقی به والدین دانش‌آموزان نیز هشدار داد: بهترین راه‌‌حل برای این‌که گرفتار اپلیکیشن‌های مخرب و آلوده نشوید این است که اپلیکیشن‌های تلفن همراه خود را از منابع معتبر دریافت کرده و همچنین در فواصل زمانی مختلف آنها را به‌روزرسانی کنید و هرگز برروی لینک‌ها و فایل‌های مشکوک منتشره در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی کلیک نکنید.

وی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها می‌توانند جهت کسب اطلاعات و ارتقاء آگاهی‌های خود در این زمینه و یا در صورت برخورد با مواردی که درخصوص آن تخصص و دانش لازم را ندارند به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice .ir مراجعه کنند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان