سمنان و بحرانی تازه به‌نام “تغییر اقلیم”

مدیرکل هواشناسی استان سمنان از تغییر اقلیم به عنوان یک بحران تازه و جدید در این استان نام برد و گفت: تغییر اقلیم بحرانی تازه است که بسیاری از استان‌های کشور و از جمله سمنان که با خشکسالی شدید و کاهش بارندگی‌ها روبرو هستند امروزه از آن رنج می‌برند.

غلامرضا حسنی غربا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه سمنان، اظهار کرد: تغییر اقلیم پدیده‌ای است که باعث خشکسالی شدید، افزایش دما، به وجود آمدن دوره‌های کوتاه مدت سرما در زمستان، افزایش تگرگ، آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها، طوفان، افزایش تبخیر، وقوع سیلاب‌های مخرب، بیابان‌زایی و… در منطقه می‌شود.

وی ادامه داد: تمام این موارد و از جمله افزایش دما، کوتاه شدن دوره سرما در زمستان، بیابان‌زایی، خشکسالی شدید، افزایش تبخیر، و وقوع سیلاب و… را در استان سمنان شاهد هستیم و بعضاً خسارات زیادی را برای استان به همراه داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان اضافه کرد: ما در استان سمنان کماکان شاهد افزایش ۰٫۵ تا ۱٫۵ درجه‌ای دمای هوا تا بهمن‌ماه و اسفند ماه سال‌جاری خواهیم بود، همیشه دهه اول دی ماه، سردترین روزهای سال در تمام نقاط کشور بوده است، اما در حال حاضر این دوره سرما در فصل زمستان کاهش پیدا کرده است که این دو پدیده از جمله پدیده‌های ناشی از تغییر اقلیم در استان سمنان است.

حسنی‌غربا، کاهش بارندگی را نیز از جمله پدیده‌های ناشی از تغییر اقلیم دانست و گفت: میزان بارندگی استان تا آذرماه سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۴ درصد و در مقایسه با میانگین درازمدت ۴۴ درصد کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: با بارندگی‌های نسبتاً خوبی که در روزهای ابتدای دی ماه امسال صورت گرفت، بخشی از این میزان کاهش بارندگی تاحدودی جبران شد و در حال حاضر حدود ۳۰ درصد کاهش بارندگی در استان سمنان را شاهد هستیم.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان با بیان اینکه در استان سمنان با ۳۰ درصد عقب‌افتادگی در بارندگی‌ها روبرو هستیم اضافه کرد: اگر در بهمن‌ماه و اسفندماه امسال میزان بارش‌ها در حد نرمال هم باشد، این میزان عقب‌افتادگی یا همان کاهش ۳۰ درصدی بارش‌ها جبران نخواهد شد، ضمن اینکه اینکه در دو ماه پایانی سال ما شاهد افزایش ۰٫۵ تا ۱٫۵ درجه‌ای دمای هوا خواهیم بود.

حسنی‌غربا با تأکید بر اینکه استان سمنان همچنان در شمار استان‌های دچار خشکسالی شدید کشور قرار دارد، تصریح کرد: اگر امروز به اثرات تغییر اقلیم توجه نکنیم، خیلی از برنامه‌ریزی‌های امروز ما، در ۲۰ سال آینده نیاز به بازنگری خواهد داشت و به تبع آن باید هزینه‌هایی را بابت جبران خسارات ناشی از تغییر اقلیم بپردازیم.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان