صرفه‌جویی ۲۰ درصدیِ مصرف آب برای عبور از تنش آبی

محمد طاهری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان گفت: صرفه‌جویی ۲۰ درصدی مشترکان در مصرف، استان را از تنش آبی تابستان امسال عبور می‌دهد.

به گزارش ایرنا، محمد طاهری روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه جویی در سالن اجتماعات شرکت آب و فاضلاب استان، از شهروندان خواست با صرفه‌جویی در مصرف آب برای عبور از تنش آبی در تابستان امسال همراهی کنند.
شهرداری ها در ایام اوج مصرف و تنش آبی، به منظور مدیریت مصرف آب از آب آشامیدنی شهری برای آبیاری فضای سبز استفاده نکنند و از تانکر برای این امر بهره‌گیری کنند تا با مشکل کمتری در این حوزه مواجه شوند.
اکنون ۵۱ روستای استان سمنان با کمبود آب مواجه هستند و به وسیله تانکر به اهالی روستا آبرسانی می‌شود.

نیاز است تا از ظرفیت دستگاه های اجرایی استان برای آبرسانی با تانکر به روستاها در زمان ‌اوج مصرف استفاده شود.
در شرکت آب و فاضلاب کشور ستاد تنش آبی برای کل استان ها تشکیل شد و به تبع آن این‌جلسات در استان نیز برگزار می‌شود.
کم بارشی، گرمی هوا، گرمای زودرس و افزایش مصرف آب، از جمله عوامل قطعی آب، کمبود فشار و تعدیل فشار آب آشامیدنی، در استان سمنان است.
هدررفت آب به دلیل فرسودگی انشعابات و همچنین انشعابات غیرمجاز از دیگر مواردی است که در صورت بهبود و اصلاح، در روستاهای دچار بحران می تواند مشکل کمبود آب آشامیدنی را بهبود بخشد.
حجم آب تولیدی سال گذشته ۶۳ میلیون متر مکعب در بخش شهری و ۱۶.۵ میلیون متر مکعب در بخش روستایی بود که با توجه به میزان فروش آب، محاسبات نشان می‌دهد ۲۵ درصد از آب تولیدی در استان سمنان به دلایل مختلف مانند فرسودگی از دست می‌رود و هزینه‌های تولید آن تامین نمی‌شود.
عمر شبکه آبرسانی ۳۰ سال است و برای اصلاح و نوسازی شبکه طبق برنامه چشم‌انداز هر سال باید ۷۰ کیلومتر اصلاح شبکه انجام شود که اکنون به دلیل کمبود اعتبارات و با رایزنی‌های مختلف تنها ۳۰ کیلومتر در سال اصلاح شبکه انجام می‌شود.

هرساله از یکم تا هفتم تیرماه هفته‌ «صرفه‌جویی درمصرف آب» نام گذاری شده است تا طی آن مدیریت مصرف آب به طور جدی‌تری مدنظر شهروندان قرار گیرد.