ظرفیت صادرات تولیدکنندگان استان سمنان ۳۰۰ میلیون دلار است

سمنان- ایرنا- عضو هیئت رئیسه اتحادیه صادر کنندگان استان سمنان گفت: ظرفیت موجود کالاهای صادراتی استان ۳۰۰ میلیون دلار است که از گمرک سایر استانها و بازرگانان دیگر مناطق کشور صادر می شود.

به گزارش ایرنا، سهراب حکیم زاده شنبه شب در سومین نشست تخصصی اعضای کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان سمنان در سالن غدیر استانداری افزود: اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی استان سمنان به منظور رونق تولید و صادرات در رابطه با میزان صادرات غیر نفتی استان تحقیق میدانی انجام داد.
وی اظهار داشت: اداره کل گمرگ استان سمنان با ایجاد سامانه گمرکی با محل جغرافیایی تولید در سامانه الکترونیکی زمینه ردیابی و شناسایی محصول صادراتی را فراهم کرده است.
حکیم زاده با اشاره به اینکه موضوع صادرات در بین مسوولان بلند پایه کشور، یک موضوع ملی است و نه یک موضوع استانی، تاکید کرد : باید کارگروه توسعه صادرات مقامات مسوول کشوری را متقاعد کند تا آمارها و داده های صادراتی را به تفکیک استان ارائهشود چون در غیر این صورت دستیابی به اطلاعات صادرات استان مبهم خواهد بود.
حکیم زاده، شرایط صادرات و جهش صادراتی را منوط به سه عامل دانست و ادامه داد : مولفه های همانند نقدینگی، زیرساخت های ترابری و کاهش قیمت تمام شده، مواردی هستند که صادرکنندگان در این موارد، خلا را به شدت احساس می کنند.
وی مساله نقدینگی را مهم خواند و افزود: در خصوص مساله نقدینگی تا کنون نتوانسته ایم بانکها را متقاعد کنیم که بخشی از تسهیلات شان را به صادرات اختصاص بدهند.
وی اعطای تسهیلات ، نرخ سود تسهیلات به صادرکنندگان و تسهیل در وثائق صادرکنندگان را موارد بسیار نفسگیر بانکی برای تولیدکنندگان برشمرد و گفت: صادرکنندگان اسناد قراردادهای کاری یا ال. سی. برای صادرات دارند در حالی که بانکها این وثائق را نمی پذیرند.
حکیم زاده با تاکید بر اینکه دستگاه های اجرایی استان سمنان باید نسبت به صادرات غیر نفتی در استان سمنان نگاهی فرا استانی داشته باشند، خاطرنشان کرد: زیرساخت های استاندارد حمل و نقل و راه آهن بر هزینه تمام شده کالا تاثیرگذار است و کیفیت بخشی به زیرساخت زمینه رقابت صادرکنندگان در بازارهای بین المللی را فراهم می کند.
عضو هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان اتاق بازرگانی سمنان خاطر نشان کرد: دریافت حق ترانزیت در خروجی های کشور، پرداخت نشدن یارانه تولید به صادرکنندگان، افزایش قیمت حامل های انرژی، پیشرفت کُند استرداد مالیات بر ارزش افزوده، موانعی هستند که صادرکنندگان در استان سمنان با آن مواجه هستند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان