فرهنگ کار جمعی و آثار آن در سلامت جامعه و خانواده

خانواده به عنوان بنیادی‏‌ترین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی و انسانی، در شکل‏ گیری و تکمیل هویت افراد و جامعه نقش به سزایی دارد و در طول تاریخ، ارزش و جایگاه بالایی در تربیت و رشد افراد جامعه داشته است. امروزه فروپاشی مرزهای اطلاعاتی، شتاب تحولات و پیشرفت فن آوری، تأثیرات عمیق و شگرفی بر جنبه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و تربیتی جوامع برجا گذاشته است. همگام با این تحولات، ارزش‏ها و کارکردهای خانواده نیز دچار دگرگونی‏‌هایی شده است. خانواده در گذشته مهم‌ترین و اصلی‏‌ترین نهاد تربیتی و هویت‏ ساز بود؛ در حالی که اکنون با ورود فن آوری‌های رسانه ‌ای، رقبایی پدید آمده‏اند که کارکردهای سنتی خانواده را با چالش روبه ‏رو ساخته ‌اند.

فن آوری‌های رسانه‏ای که زمینه جهانی شدن فرهنگ و ارزش‌های غربی را فراهم آورده، ‌آثار مخربی داشته‏اند، مانند: تهدید ارزش‌ها و فرهنگ‌ ملی،‌ رواج فردگرایی، تخریب روابط بین فردی و بین گروهی و سرانجام، تهدید خانواده. ازاین‏رو، برای رویارویی با این چالش‌ها باید ابتدا آسیب‌ها و معایب فن آوری مدرن را شناسایی و بررسی کنیم؛ سپس با آگاهی‏بخشی، فرهنگ‏سازی و آموزش به خانواده‏ها، روش‌های استفاده از فن‌آوری مدرن را به فرزندان و والدین آموزش دهیم تا خانواده‌ها با آگاهی از قابلیت‌ها و توانایی‌های فرهنگ خود و آسیب‌های فرهنگی فن آوری مدرن، کمتر دچار آسیب شوند.

آسیب‌های فرهنگی فن آوری مدرن در خانواده

یکی از آسیب‌های فن آوری مدرن، آسیب‌های فرهنگی است که در حوزه‌های مختلف، زندگی انسان را تهدید می‌کند و آداب و رسوم، عقاید و سنت‌های ملی و بومی را دچار چالش می‌سازد. فن آوری مدرن که پیامد مدرنیته غرب است و فرهنگ و ارزش‌های غربی را در خود دارد، با ورود به خانواده‌های ایرانی، فرهنگ حاکم بر خانواده‌ها را دگرگون، و کارکردهای خانواده را دچار تعارض و دوگانگی می‌سازد. مهم‌ترین ارزش‌ها و کارکردهای خانواده که با ورود فن آوری مدرن، دچار چالش و تعارض می‏شوند عبارتند از:

۱٫ جای‌گزینی ارزش‌های دینی خانواده‌ها با فرهنگ و ارزش‌های غربی

۲٫ فردگرایی در خانواده

۳٫ ترویج مادی‌گرایی و کمرنگ شدن معنویت در خانواده

۴٫ مصرف‌گرایی افراطی در خانواده‌ها

۵٫ بحران هویت در خانواده

۶٫ پرشدن اوقات فراغت خانواده‌ها با سرگرمی‌های جدید

فن آوری مدرن، خانواده‌های امروزی را گرفتار نوعی کاستی و سردی در روابط و مناسبات کرده است، که به مواردی از آنها اشاره می‌شود:

۱٫ ایجاد فاصله بین فرزندان و والدین و خودکفایی فرزندان در گذراندن اوقات فراغت

۲٫ کمبود محبت در فرزندان و ارضا نشدن نیازهای عاطفی

۳٫ اختلال در مهارت‌های اجتماعی فرزندان و گوشه‏ گیری آنها

۴٫ کاهش نوآوری و خلاقیت فرزندان

۵٫ نبود تمرکز در تربیت فرزندان

۶٫ کاهش کنترل و نظارت بر رفتارهای فرزندان

پیشنهادها

۱٫ آموزش خانواده‌ها برای استفاده از فن آوری‌های مدرن و دادن اطلاعات لازم به آنان درباره آسیب‌ها و چالش‌های پیش رو. باید یادآور شد که مزایا و فواید فن آوری‌های مدرن، دیدنی و چشم‌گیر، اما آسیب‌ها و چالش‌های آنها پنهان و خاموش است. البته مراکز پژوهشی در این زمینه نقش به سزایی دارند و می‌توانند معایب و آسیب‌های فن آوری مدرن را بررسی و مطالعه کنند تا نهادهای آموزشی و رسانه ملی از نتایج بررسی‏های آنها بهره گیرند.

۲٫ تقویت ارزش‏ها، باورها و اعتقادات دینی و معنوی در خانواده‏‌ها: با توجه به کارکرد فرهنگ‏سازی رسانه‏‌ها، این کار مهم نیز به کمک آنها تحقق می‌یابد. ارائه مدل‏ها و الگوهای کارآمد از خانواده دینی و زمینه‏ سازی برای رشد اخلاقی و معنوی خانواده‏‌ها، از این راه امکان‏پذیر است.

در این میان، جا دارد که عقاید، ارزش‌ها و آداب و رسوم مذهبی خانوادگی در سریال‏ها و دیگر برنامه‌های تلویزیونی با اهمیت و کارکرد مثبت به نمایش درآید.

در این زمینه، موارد ذیل به عنوان راهکارهای رسانه‏‌ای پیشنهاد می‏شود:

ـ تأکید بر رفت‌وآمد بیشتر با خویشاوندان و دوستان- ترویج کارهای گروهی و اجتماعی بین خانواده‌ها و اعضای خانواده- تشویق به محدود کردن استفاده از رسانه‌ها در مواقعی که اعضای خانواده باید کنار هم باشند؛ برای مثال، هنگام غذا خوردن یا هنگامی که اعضای خانواده در مراسم خاصی حضور دارند؛

ـ اکتفا نکردن به پیامک و تماس تلفنی در احوال‌پرسی‌ها و صله رحم- مسافرت‌های جمعی با خانواده- توجه دادن به موارد منع استفاده از برخی فن آوری‏ها، مانند: استفاده فرزندان کم سن‌وسال از تلفن همراه- ترویج احترام به بزرگ‏تر‌ها و افراد کهن‏سال و رعایت جایگاه سلسله‌مراتبی در خانواده- مقاومت در برابر خواسته‌ها و نیازهای غیرضروری فرزندان و جلوگیری از افزایش انتظارات و توقعات آنان- تشویق به اختصاص دادن زمان بیشتری برای گفت‌وگو با یکدیگر در خانواده و برقراری ارتباط عاطفی و کلامی با اعضای خانواده- تأکید بر اولویت دادن به مصلحت جمعی در برابر مصلحت فرد در خانواده.

تهیه کننده: صغرا عبدوس
کارشناس ارشدعلوم سیاسی
معاون دفتر خانواده و بانوان استانداری

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان