قرص های چاقی و لاغری، مسیری کوتاه برای از دست دادن سلامتی

سمنان- ایرنا- کارشناس مسوول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به گرایش شهروندان برای رسیدن به چاقی یا لاغری در کوتاه مدت با مصرف قرص، گفت: قرص های چاقی و لاغری با ایجاد اثرات مخرب در بدن، سلامت افراد جامعه را تهدید می کنند.

به گزارش ایرنا، مصطفی حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: بسیاری از افرادی که تمایل به لاغری و چاقی دارند، به دلیل دشواری های موجود در رعایت رژیم های ورزشی و غذایی، به مصرف قرص های چاقی و لاغری روی می آورند که برای سلامتی بسیار مضر است.
وی بیان کرد: قرص های چاقی با ایجاد اشتهای کاذب، ولعِ خوردن ایجاد می کند و فرد با خوردن غذاهایی که فقط کالری دارند و از نظر ریزمُغذی فقیر هستند مانند غذاهای بسیار شیرین یا پرجرب، افزایش وزن پیدا می کنند.
حسینی اضافه کرد: سلامت افراد استفاده کننده از قرص های چاقی، به دلیل کاهش ریزمغذی های لازم دچار مخاطره می شود و این قرص ها زمینه ساز و تشدیدکننده بسیاری از بیماری های غیرواگیر و ناتوان کننده است.
کارشناس مسوول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تصریح کرد: چاقی در افراد استعداد ایجاد بیماری های مختلف به ویژه بیماری های غیرواگیر را افزایش می دهد، بنابراین مصرف قرص های چاق کننده به ویژه اگر زیر نظر پزشک متخصص تجویز نشود، برای سلامتی مضر است.
وی با اشاره به اثرات منفی قرص های لاغری، گفت: برخی از قرص های لاغری اشتها را کم می کنند، برخی سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند و برخی دیگر از جذب چربی ها جلوگیری می کنند که تمام این موارد تهدیدگر سلامت افراد است.
وی یادآور شد: قرص های که از جذب چربی پیشگیری می کنند موجب منع جذب ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های بی، آ، ای و کا می شوند که کمبود این ویتامین ها ضررهای جدی به بدن وارد می کند.
حسینی اضافه کرد: برخی از اسیدهای چرب قابل تولید نیستند و به طور حتم باید از طریق چربی های موجود در غذا جذب شوند و این قرص های لاغری، دریافت این نوع خاص از چربی ها را دچار مشکل می کند.
کارشناس مسوول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان خاطرنشان کرد: داروهای کاهش دهنده اشتها نیز عوارض شدید بدنی برای مصرف کنندگان به همراه دارند که توصیه می شود کودکان و افراد مسن به هیچ وجه از این داروها استفاده نکنند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان