قوانین دست و پا گیر صادرات کشور نیازمند بازنگری است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان اتاق بازرگانی سمنان گفت: قوانین قدیمی مانع اصلی تحقق هدفگذاری صادراتی کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبر نگاران جوان از سمنان، رئیس اتحادیه صادرکنندگان اتاق بازرگانی سمنان در آستانه روز ملی صادرات افزود: قوانین مربوط به حوزه صادرات، در اوایل انقلاب اسلامی تدوین شده است، آن زمان هدف صادرات ایران ۵۰۰ میلیون دلار بوده است، اما سال ۹۵ این هدف ۶۰ میلیارد دلار تعیین شده است و با قوانینی که در سال ها قبل تدوین شده، تحقق این اهداف بسیار سخت است.
سعید ترکمان ، یکی دیگر از مشکلات صادرات را تامین زیرساخت های لازم برای انجام امور صادراتی عنوان و خاطرنشان کرد: کمبود زیرساخت هایی مانند راه دسترسی و حمل و نقل، یکی از مشکلات اصلی صادرات به ویژه در استان سمنان است.
وی افزود: رقیب ایران، کشور چین با کمترین هزینه می تواند کالا را به مقاصد صادرات مورد نظر بفرستد، اما در ایران مشکل بالا بودن هزینه حمل و نقل و جا به جایی کالای صادراتی از معضلات مهم تولیدکنندگان است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان اتاق بازرگانی سمنان، دیگر مشکل صادرکنندگان را کمبود نقدینگی بیان کرد، افزود: در استان سمنان نیز مشکل حمل و نقل وجود دارد و برای رساندن کالاها به مرزهای دریایی یا زمینی، صادرکنندگان متحمل هزینه بسیار بالایی می شوند و با توجه به اینکه سمنان به نوعی در بخش مرکز کشور قرار دارد، هزینه حمل کالا به استانهای مرزی قابل توجه است که باید قانونگذار برای آن راهکاری بیندیشد.
وی، نبود متولی در حوزه صادرات را یکی دیگر از مشکلات اعلام و اضافه کرد: صادرکنندگان در صورت بروز مشکل، متولی متمرکز و قابل اعتماد برای مراجعه ندارند وبا وجود تمام مشکلات و تنگناهای اقتصادی موجود، بسیاری از صادرکنندگان خرد و بزرگ، توانسته اند با توان داخلی و تولید با کیفیت، اقتصاد ایران را از اقتصاد منطقه متمایز کنند و وابستگی کشور به نفت کم شده است.
ترکمان، با بیان اینکه در تقویم ایران فقط یک روز به نام صادرات نامگذاری شده است، گفت: با نگاه به جامعه، به راحتی می توان دریافت که رنگ و بوی واردات بیشتر از صادرات است و طعم آن نیز برای بازرگانان خوش گوارتر است، زیرا وارد کردن بسیار آسان تر از صادر کردن است که این روند باید در کشور به همت مسوولان و با کمک قوانین، معکوس باشد.
ترکمان گفت: بسیاری از اهداف صادراتی که ابتدای امسال برای استان سمنان مشخص شده بود محقق نشده است، اما نرخ میانگین کالای صادراتی در ۶ ماه نخست ۹۵ نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان اتاق بازرگانی سمنان، بیشترین کالاهای صادراتی از استان را کالاهای معدنی مانند سیمان و گچ و فرآورده های آن، کالاهای کشاورزی و کالاهای صنعتی اعلام کرد وابراز داشت : در نیمه نخست سال ۹۵ به میزان ۱۶۸ هزار تن کالا از گمرک استان سمنان به خارج از کشور صادر شده که از نظر ارزش ۱۴ درصد و از نظر وزن ۴۴ درصد افزایش یافته است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان