مراکز مشاوره و مراقبت‌های پرستاری در منزل در استان سمنان تاسیس می‌شوند

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از راه‌اندازی واحدهای مشاوره ارائه مراقبت پرستاری در منزل در بیمارستان‌های تابعه این دانشگاه در استان سمنان خبر داد.

به گزارش ایسنا-منطقه سمنان، یحیایی رئیس اداره پرستاری علوم پزشکی استان سمنان در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: راه‌اندازی این واحدهای مشاوره در راستای تحقق اهداف پرستاری جامعه‌نگر در مراکز درمانی و بیمارستانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان ایجاد شده است.

وی با اشاره به ضرورت‌های ایجاد چنین واحدی در استان تصریح کرد: بسیاری از افراد به‌دلایل مختلف و از جمله ابتلای به بیماری‌های مزمن و یا آسیب‌های جسمانی بعد از ترخیص از بیمارستان نیازمند دریافت خدمات مراقبت پرستاری در منزل هستند که نیاز است این افراد به مراکز مجاز و دارای صلاحیت در این زمینه معرفی شوند تا از خدمات باکیفیت و استاندارد برخوردار شوند لذا راه‌اندازی چنین واحدی به منظور کیفیت‌بخشی به خدمات و تسهیل در دریافت این خدمات امری ضروری به نظر می‌رسد.

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بسترسازی برای ارائه خدمات مراقبتی کیفی حرفه‌ای و ایجاد اشتغال برای افراد دارای صلاحیت حرفه‌ای را از دیگر مزایای این طرح برشمرد و گفت: ایجاد این واحد می‌تواند مانع از ارائه خدمات تخصصی از سوی افراد غیرمتخصص نیز شود.

یحیایی به برخی از دلایل راه‌اندازی و اهداف این واحدهای تخصصی اشاره و خاطرنشان کرد: واحدهای مشاوره ارائه خدمات پرستاری در منزل که در بیمارستان‌های تابعه این دانشگاه ایجاد می‌شوند تا ضمن شناسایی افراد نیازمند خدمات ،آنها را به مراکز مراقبت‌های پرستاری مجاز معرفی و راهنمایی کنند.

وی با بیان اینکه اخیرا آئین‌نامه تاسیس مراکز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری در منزل توسط وزارت بهداشت و درمان بازنگری و ابلاغ شده اضافه کرد: شرکت‌های ثبت شده در این زمینه فرصت دارند ظرف مدت ۶ ماه با فراهم‌سازی شرایط مندرج در آئین‌نامه، برای راه‌اندازی این دفاتر در استان اقدام کنند.

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تعداد ۱۳شرکت فعال وجود دارد افزود: پرستاران و افراد واجد شرایط در استان می‌توانند با ارائه درخواست و بسترسازی لازم، مقدمات راه‌اندازی این دفاتر خدماتی را در دیگر نقاط استان فراهم کنند.

یحیایی با اشاره به اهمیت و حساسیت خدمات ارائه شده در این بخش، از شهروندان این استان خواست که از مراجعه به افراد فاقد صلاحیت و بدون مجوز خودداری کرده و خدمات مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و معتبر تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان دریافت کنند.

وی یادآور شد: متاسفانه در گذشته در موارد مشاهده شده که برخی افراد که تحصیلات دانشگاهی مرتبط و تجربه لازم در این زمینه را ندارند به‌صورت غیرمجاز به ارائه این خدمات پرداخته و گاه موجب آسیب به افراد بیمار نیز شده‌اند لذا بهتر است این خدمات تخصصی را از مراکز معتبر که در ذیل چتر نظارتی این دانشگاه قرار دارند، دریافت کنند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان