مهم‌ترین نکات خانه تکانی برای عید

یکی از مقدمات استقبال از بهار و سال نو خانه ‌تکانی است که گاهی هم بسیار سخت و مشکل به نظر می‌رسد حتی ممکن است مقدار زیادی از وقت‌تان را بگیرد و نتوانید از آخرین روزهای فصل زمستان لذت ببرید و با آرامش خاطر، خود را برای فصل زیبای بهار آماده کنید.
در اینجا توصیه‌ها و نکاتی را طرح کرده‌ایم تا کارهای مربوط به خانه‌تکانی را برایتان آسان‌تر و سرعت پیشرفت کار را بیشتر کند.

نظافت پنجره، شیشه، و آینه با استفاده از سرکه
شستشو و نظافت شیشه‌ها بوسیله سرکه به شما کمک می‌کند که پنجره‌هایی تمیز و براق داشته باشید و بدون اینکه از مواد شوینده شیمیایی و گران استفاده کنید در مدت زمان کوتاه به نتیجه‌ای مطلوب برسید.سرکه یک ماده شوینده و ضدعفونی کننده طبیعی و بسیار قوی است که قدرت زیادی در درخشان کردن پنجره‌های شما دارد.

تمیز کردن فرش
پیش از تمیز کردن فرش، حتما آن را خوب جارو بزنید تا گردوغبار آن گرفته شود.
با مقداری ماست، لکه‌هایی را که تازه روی فرش به وجود آمده پاک کنید. برای این منظور ماست را روی لکه بریزید و با یک قاشق جمع کنید. سپس با دستمال تمیز خوب خشک کنید.
گرد‌و‌خاک لبه‌های قالی را با یک برس دستی پاک کنید و سپس جاروبرقی بکشید.برای تمیز کردن این قسمت می‌توانید از مخلوط آب و پودر لباسشویی و یک فرچه نرم کمک بگیرید؛ اما مواظب باشید این مخلوط به فرش آسیب نرساند.سپس این قسمت را با دستمال خشک کنید و هنگام پهن کردن، زیر فرش را کاغذ یا دستمال سفید قرار دهید تا نم فرش گرفته شود.
صابون لباسشویی و شامپوی فرش که خاصیت قلیایی کمی دارند، شوینده‌های خوبی برای فرش هستند.اگر شامپو فرش ندارید، یک قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی و دو قاشق چایخوری نمک را در یک لیتر آب حل کنید.آن را خوب به هم بزنید تا کف کند.کف را با یک تور که زیاد آب جذب نمی‌کند روی سطح فرش بمالید و با دستمال حوله‌ای خشک کنید.

تمیز کردن لوازم خانگی
برای از بین بردن زردی لوازم خانگی سفید از جمله ماشین لباسشویی، یخچال، آبمیوه‌گیری و… محلولی متشکل از نصف پیمانه مایع سفیدکننده و نصف پیمانه جوش شیرین و چهار پیمانه آب گرم را با اسفنج روی سطح مورد نظر بکشید.پس از ده دقیقه، در صورت امکان محل را آبکشی یا با دستمال مرطوب تمیز کنید.قسمت بیرونی و دیواره‌های وسایل برقی را بعد از پاک کردن با دستمال مرطوب، با پنبه آغشته به الکل صنعتی براق و تمیز کنید.ممکن است بخش‌های قابل شستشوی آبمیوه‌گیری در اثر استفاده زیاد رنگ گرفته باشند برای پاک کردن و نیز جلوگیری از رنگ گرفتن آنها، یک دوم فنجان مایع سفیدکننده و یک چهارم فنجان جوش شیرین و چهار فنجان آب گرم را با هم مخلوط کنید و با اسفنج روی قسمت‌های موردنظر بکشید.
ابتدا تلویزیون را خاموش کنید و با یک دستمال خشک غبار آن را بگیرید سپس با پنبه آغشته به محلول آب و الکل صفحه تلویزیون را تمیز کنید.الکل لکه‌های چرب و اثر انگشت را برطرف می‌کند.توصیه می‌شود از دستمال حوله‌ای و پرزدار استفاده نکنید.دیواره‌های غیرشیشه‌ای تلویزیون را نیز می‌توانید با پارافین مایع براق کنید و با دستمال خشک، چربی اضافی را بگیرید و براق کنید.

سینک ظرفشویی
سینک ظرفشویی معمولا از جنس استیل است و بهتر است از مواد سفیدکننده قوی برای تمیز کردن استفاده نکنید زیرا رنگ استیل کدر می‌شود. پارچه‌ای را به سرکه سفید آغشته کنید و بر سطح ظرفشویی بکشید. جوش‌شیرین برای تمیز کردن سینک‌های استیل، عالی عمل می‌کند.
نمک ماده طبیعی مناسب برای ضدعفونی کردن سینک است.برای این منظور نمک خشک را روی سطح آن بپاشید و پس از نیم ساعت بشویید

تمیز کردن گاز
اگر اجاق گاز با غذاهای مختلف کثیف شده و تمیز کردن آن برایتان مشکل است، کافی است مقداری رب گوجه‌فرنگی را روی لکه‌ها بمالید و بگذارید تا چند ساعت بماند و سپس با استفاده از یک اسفنج یا ابر نرم و مقداری آب گرم و صابون، لکه‌ها را پاک کنید.
اگر می‌خواهید اجاق‌ گاز خود را تمیز و شفاف‌ کنید، کافی‌ است‌ شب و ‌پس‌ از اتمام‌ کارتان همه قسمت‌های‌ داخل‌ و سطح‌ روی‌ اجاق‌ را با پنبه ‌آغشته‌ به‌ آمونیاک‌ مرطوب‌ کنید و شب ‌تا صبح‌ آن‌ را به‌ همان‌ حال‌ بگذارید. صبح‌ پارچه‌ تمیزی‌ را با نمک ‌و آمونیاک‌ آغشته‌ کنید و تمام‌ قسمت‌ها را با آن پاک‌ کنید.

رفع بوی نامطبوع وسائل آشپزخانه
رفع بوی ظروف پلاستیکی: برای از بین بردن بوی بد ظروف دردار و جعبه‌های پلاستیک، روزنامه مچاله شده را در داخل ظرف قرار داده و در را محکم ببندید و بگذارید تمام شب را به همان حال بماند.

رفع بوی نامطبوع سنگ کنار ظرف شوئی
با مقداری پوست لیمو ترش یا پرتقال می‌توان در رفع بوی بد موفق بود.

رفع بوی تخته گوشت
وقتی گوشت ماهی و یا سبزیجات بودار را روی تخته خرد می‌کنید بوی آنها را به خود جذب می‌کند.برای از بین بردن بوی پیاز، سیر و یا ماهی، یک لیمو ترش را از وسط نصف کرده روی سطح تخته بمالید و یا آنکه خمیری از جوش شیرین و آب درست کرده و روی تخته گذاشته سپس آب بکشید.

لکه گیری وسایل چوبی
از مقداری آب نمک غلیظ یا خمیر دندان برای پاک کردن استفاده می‌کنیم و سپس آن را خشک می‌‌کنیم.

آیا می‌دانید که آمونیاک معجزه می‌کند.
هرگاه هنگام شستن ظروف، چند قطره آمونیاک درون آن بریزید هر چربی از ظروف بلوری، چینی، فلزی وغیره پاک می‌شود و در ضمن آمونیاک در مقایسه با سایر مواد پاک کننده و شیمیایی قوی به پوست دست نیز، آسیبی نمی‌رساند.

رفع پرز لباس:
لباس‌هایی که از بعضی پارچه‌های ضخیم مثل ماهوت و مخمل تهیه می‌شود و خیلی زود انواع و اقسام پرزها مخصوصا «مو» را به خود می‌گیرد که نه با تکان دادن پاک می‌شوند و نه با برس کشیدن، برای زدودن انواع پرز از روی این گونه لباس‌ها تکه‌ای نوار چسب بردارید و به آرامی‌روی قسمت‌های پرز گرفته لباس بکشید.خواهید دید که همه موها و پرزها به آسانی جذب نوار چسب خواهند‌ شد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان