نمایشگاه صنایع‌دستی نوروزی در ۱۸ نقطه استان سمنان برپا می‌شود

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی استان سمنان بابیان اینکه نمایشگاه صنایع‌دستی در ۱۸ نقطه استان سمنان طی ایام نوروز برپا می‌شود، گفت: این نمایشگاه ۱۴۵غرفه خواهد داشت.

جعفر صفاخواه، با بیان اینکه بر طبق روال سال‌های گذشته، از نیمه دوم اسفندماه در همه استان‌ها بازارچه نوروزی دایر می‌شود و در سال جاری نیز سمنان از این قاعده مستثنی نخواهد بود، ابراز داشت: ورودی و خروجی شهرهای استان که عبور و مرور مسافران زیاد است با همکاری شهرداری‌ها، برای برپایی این نمایشگاه‌ها در نظر گرفته شده و غرفه‌های موقت مورد نیاز متقاضیان ساخته شده است.

وی افزود: عرف تشکیل این نمایشگاه‌ها به این شکل است که پس از ایجاد غرفه به همت ستاد خدمات سفر نوروزی و شهرداری‌ها، هنرمندان و متقاضیان در آنها مستقرشده و مسافران از آن‌ها خرید می‌کنند بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۸۹ تعداد ۱۴غرفه‌ها در مرکز استان وجود داشت ولیکن امروز شاهد دایر شدن۱۸نمایشگاه با ۱۴۵غرفه در سطح استان هستیم که این امر نشان دهنده نهادینه شدن اهمیت بازارچه‌های نوروزی در استان تلقی می‌شود.

میراث فرهنگی به دنبال بازارچه دائمی صنایع دستی است

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی استان سمنان گفت: خوشبختانه سیاست کلی میراث فرهنگی بر این اساس است که بازارچه‌های دائمی در شهرها تشکیل شود لذا بازارچه دائمی در شهر گرمسار راه‌اندازی و به بخش خصوصی واگذار شده و در شهرستان سمنان نیز کلنگ زنی این پروژه در سال گذشته صورت پذیرفت که این طرح هم اکنون تا بتون ریزی طبقه همکف و فونداسیون نمایشگاه، تکمیل است از سوی دیگر باید گفت در دامغان و شاهرود نیز فروشگاه دائمی صنایع‌دستی، در دست طراحی هستند.

صفاخواه با بیان اینکه ۵۲ رشته صنایع‌دستی در استان فعالیت دارد، ابراز داشت: تعداد صنعتگران در برخی رشته‌ها مانند سفال و سرامیک در استان بیشتر و در برخی از صنایع مانند پته‌دوزی کمتر است، دیار قومس را به‌عنوان پایتخت سفال هنری می‌شناسند چراکه صنعتگران و هنرمندان استان این جسارت و تبحر را دارند که انواع هنرها را برای سفال امتحان کنند و این باعث شده تا در استان سمنان هر هنرمند دارای سبک خاص و به نامی باشد که این ویژگی سفال و سرامیک، سمنان را از دیگر استان‌ها متمایز می‌کند.

وی با بیان اینکه صادرات به نام صنایع‌دستی استان سمنان وجود ندارد و تولیدات در استان‌های دیگر بانامی غیر از سمنان در کشورهای دیگر به فروش می‌رسد، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی جامع و تدوین برنامه صادرات صنایع‌دستی را با نام خود استان به دیگر کشورهای همسایه صادر کنیم که در این‌ بین حجم تولیدمان را باید آن‌قدر افزایش دهیم که صادرکننده به این محصولات منطقه جذب شود چرا که استان سمنان توان تولید را دارد اما مشکل مهم این است که تولید کنند نمی‌داند که محصول را کجا عرضه کنند و در این بین نیاز به یک عرصه بزرگی احساس می‌شود.

صنایع دستی سمنان ظرفیتی برای جذب گردشگر

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی استان سمنان، گفت: این استان از قدیم به‌عنوان معبر شناخته‌شده حال آنکه باید بتوانیم با فراهم آوردن زیرساخت‌های گردشگری به ایستایی گردشگر در استان و شناسایی فرهنگ بومی کمک کنیم امروز صنعتگران و هنرمندان حوزه صنایع‌دستی از احداث این بازارچه‌ها بسیار راضی هستند چراکه فروش بسیار خوبی دارند و افرادی موفق‌تر هستند که سلیقه مسافر را موردسنجش قرار می‌دهند و در آن زمان می‌دانند مسافر چه نوع اجناسی را خریداری می‌کند.

صفابین همچنین ابراز داشت: در سفر هفته پیش رئیس میراث فرهنگی و معاون وی به استان سمنان یکی از مواردی که در شورای اقتصاد مقاومتی استان به آن پرداخته شد ایجاد فروشگاه و بازارچه‌های دائمی در شهرهای اولویت‌دار استان بود که درباره آن یک مصوبه نیز به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه استان سمنان دارای ظرفیت خوب صنایع دستی است، افزود: در منطقه جنوب دهستان طرود شاهرود، معادن غنی شامل ۱۲کانی نیمه قیمتی وجود دارد که می‌توان این ظرفیت را در چرخه صنایع‌دستی استان وارد و افراد علاقه‌مند به تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی را برای راه اندازی کسب‌ و کار جدید راهنمایی کرد. در این دهستان هم اکنون با همکاری آموزش‌وپرورش و اداره کل میراث فرهنگی، دبیرستان کار و دانش راه‌اندازی شده که در مقطع متوسطه در رشته کانی‌شناسی و سنگ‌شناسی و تراش سنگ‌های قیمتی، دانش آموز ثبت نام می‌شود و چنین به نظر می‌رسد که این ظرفیت بتواند در شرق استان منبع اشتغال و درآمد مناسب در بخش صنایع‌دستی شود.

تسهیلات ۲میلیون تومانی برای صنایع دستی پرداخت می‌شود

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی استان سمنان درباره اشتغال در حوزه صنایع دستی، توضیح داد: هر فردی که واقعاً اهل کار باشد با هر درجه و مدرک و تخصصی می‌تواند برای اشتغال کوتاه‌مدت یا دائمی به اداره کل یا آموزشگاه مراجعه کند. مشکل اصلی در بحث اشتغال تنها تولید نیست عرضه و فروش آن نیز مهم است که دراین‌بین ایجاد بازارچه‌های دائم و موقت در استان و کشور این مشکل تا حدود زیادی برطرف خواهد شد که یک صنعتگر زمانی محصولی را تولید می‌کند، دغدغه فروش و برگشت سرمایه و چرخه را نداشته باشد.

صفابین با بیان اینکه آموزش صنایع‌دستی سال‌های متمادی است که در سطح استان سمنان انجام می‌شود، ابراز داشت: برای آموزش از مربیان آموزشی که دارای کارت مربی‌گری فنی حرفه‌ای هستند، استفاده می‌شود همچنین در سال‌های اخیر تلاش شده تا از اعتبارات آموزشی، برای خرید ملزومات و مواد اولیه آموزشی هزینه شود چراکه آموزش مسئله مهم و شروع یک اقدام مؤثر است همچنین من معتقد هستم که آموزش شاغلان یکی دیگر از مباحثی است که توسط میراث فرهنگی طی سال‌های اخیر جدی گرفته شده تا این افراد با حقوق خودشان در بیمه، بازاریابی، برند سازی و ثبت اثر در میراث معنوی کشور آشنا شوند. همچنین تسهیلات صندوق کارآفرینی امید به بخش میراث فرهنگی که حدود دو میلیارد تومان است، می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند.وی افزود: از بخش صندوق کارآفرینی امید یک‌سوم تسهیلات جذب شد و بانک‌های تعاون با برقراری تعامل بسیار خوب با میراث فرهنگی اعتبارات و تسهیلات را به صنعتگران معرفی‌شده، پرداخت کردند که گره از کار برخی از آن‌ها برداشته شد.

سرویس گزارش

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان