پدیده «ابرماه» در شرق آسمان استان سمنان به خوبی قابل رؤیت است

سمنان – رئیس خانه نجوم استان سمنان با بیان اینکه ماه در ۲۴ آبان ماه بزرگتر از هر زمانی به نظر می رسد، گفت: نام این پدیده«ابرماه» است که در غروب این روز و در شرق آسمان به خوبی قابل رؤیت است.

محمود خوشنویسان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه غروب ۲۴ آبانماه، ماه به وضوح در آسمان قابل رویت است، ابراز داشت: این پدیده که به آن ابرماه یا سوپر مون هم گفته می شود زمانی رخ خواهد داد که ماه در نزدیک ترین فاصله با زمین قرار می گیرد که این فاصله به میزان ۳۸۵ هزار کیلومتر توسط منجمان برآورد شده است.

وی با بیان اینکه دو مورد دیگر هم تحت شرایط ابرماه تا پایان سال در تقویم نجومی وجود دارد، افزود: در این حالت قطر ظاهری ماه تا ۳۲ دقیقه قوسی افزایش پیدا می کند و این میزان شاید برای افراد عادی محسوس نباشد ولی برای منجمان بسیار قابل توجه، جذاب و دیدنی است، لازم به ذکر است که در این پدیده فیزیک ماه هیچ گونه تغییری نمی کند یعنی ماه بزرگتر و کوچکتر نمی شود.

رئیس خانه نجوم استان سمنان همچنین گفت: این نیم درجه افزایش قطر ماه در رویت پذیری برای افراد عادی محسوس نیست بلکه در عکاسی نجوم و در پشت لنز تلسکوپ یا چشم تیزبین یک منجم می تواند آن را حس و تجربه کند و این طور نیست که بگوییم مثلا اگر فردی ۱۴ مهر، ماه را رویت کرده باشد بتواند تغییر محسوسی در ۱۴ آبان نیز به وضوح ببیند.

خوشنویسان در ادامه توضیح داد: لازم به ذکر است گاهی به آسمان که نگاه می کنیم ماه را بزرگتر از اندازه واقعی خود می بینیم و آن زمانی است که قوس ماه در افق طلوع می کند و به تدریج که به بالای سر می رسد مشاهده می کنیم که کوچکتر شد این به علت پدیده های فیزیکی به نام پراکنش نور و مسائل دیگر است که باعث می شود ماه را در افق بزرگتر ببینیم، ابر ماه حالتی شبیه ماهی که در افق دیده می شود یعنی قرص کامل ماه است.

وی افزود: ابرماه به معنای تغییر شکل ظاهری کره ماه نیست و به صورت اغراق آمیزی که برخی سایت ها و شبکه های مجازی به آن دامن می زنند نیز دیده نمی شود بهترین حالت ممکن رویت ماه درشهرها بالای پشت بام و بیرون از شهر در تاریکی مطلق است با توجه به اینکه در ۲۴ آبان، ماه در حالت بدر قرار دارد این امکان رویت بیشتری را برای عموم فراهم می کند که افراد با نگاه به شرق آسمان و منطقه می توانند شاهد رویت ماه باشند.

رئیس خانه نجوم استان سمنان همچنین در خاتمه گفت: حالت ابرماه در ۲۴ آبان سال جاری تحت عنوان بزرگترین ماه قرن، بهترین زمان برای دیدن این پدیده ۱۷:۲۲ در تهران و در استان سمنان بین ۱۷:۰۸ تا ۱۷:۱۶ در شرق آسمان است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان