چهار آبادی‌نما در محورهای استان سمنان ایجاد می شود

سمنان- ایرنا- مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان سمنان گفت: چهار آبادی‌نما تا پایان سال ۹۶ در محورهای استان ایجاد می‌شود.

به گزارش ایرنا، داود فهندژ سعدی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت ۲۶ آذر روز حمل و نقل و رانندگان، گفت: با برنامه ریزی انجام شده قرار است، ۲ آبادی‌نما تا پایان امسال و ۲ آبادی نمای دیگر هم در سال ۹۶ در محورهای استان سمنان افتتاح شود.
وی افزود: این طرح برای نخستین بار از سوی کارشناسان استان سمنان به کشور ارائه و به تصویب رسید و از ارائه‌ دهندگان این طرح مهم نیز قدرانی مناسبی شده است.
سعدی با بیان اینکه این طرح قرار است در محور شاهرود به کاهک و ده نمک تا لاسجرد ایجاد و به بهره برداری رسد، خاطرنشان کرد: برای ایجاد هر آبادی نما که شامل روشنایی، مکان توقف خودروها و ایجاد همه امور اولیه و مورد نیاز کاربران است، ۶ میلیارد ریال هزینه دارد و در مجموع برای این راه اندازی این چهار آبادی نما ۲۴ میلیارد ریال اعتبار لازم است.
وی با اشاره به کویری بودن جاده های استان سمنان و ایجاد خستگی و خواب آلودگی در رانندگان به واسطه همین موضوع، افزود: رانندگان و کاربران جاده با توقف در این آبادی‌نماها می توانند ضمن بهره مندی از خدمات و استراحت در آن، سفر خوب و خوشی را داشته باشند و این نقش بسیار زیادی در کاهش خستگی و در نتیجه، کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای دارد.
فهندژسعدی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته توسعه این آبادی نماها به واسطه مشکلات بودجه‌ای در سطح ملی چندان موفقیت آمیز نبوده، گفت: اگر چه اقدامات خوبی انجام و توقف‌گاه‌هایی هم در طول محورهای استان ایجاد شد، ولی آن هدفی که برای آبادی نما داشتیم محقق نشده است.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان سمنان گفت: طرح آبادی نما یکی از دستاوردهای اولین سمپوزیوم ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده ای بود که سال گذشته در استان سمنان برگزار شد و از ۶ ماه گذشته این طرح در نیروی انتظامی هم رونمایی و به همه واحدهای نیروی انتظامی در استانها ابلاغ و تقاضای اجرا شده است.
بیش از ۶۰ درصد از سوانح رانندگی در جاده های استان سمنان واژگونی ناشی از خستگی و خواب آلودگی به خاطر کویری و یکنواخت بودن محورهای استان است و ایجاد این آبادی نماها با هدف تنوع‌بخشی به منظره جاده ها برای کاهش خستگی هدفگذاری شده است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان