کارگران در خطر فراموشی

هفته نامه کویر این هفته، در شماره هزار و ۱۴۴ در روز سه شنبه سی ام آذر ۹۵، یادداشتی به قلم حسین علی طاهری با عنوان « کارگران در خطر فراموشی » را منتشر کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: گلایه های دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان البته که نظراتی شخص، سازمانی، جناحی و حزبی نیست، درد دل کارگران مظلوم و زحمت کش است که از زبان ایشان بیان شده است.
مشکلات کارگران آنقدر تکراری شده است که شنیدن مجدد آن شاید برای خیلی ها خسته کننده و ملال آور باشد! اما در عین حال چاره ای از تکرار آن نیست، شاید در پس هر تکراری چاره ای باشد.
بیمه، اخراج های گاه و بیگاه، بیماری ها در مشاغل سخت و زیان آور، پرداخت نشدن کامل یا ناقص بسیاری از موارد که در قانون پیش بینی شده، همچون حق فرزند، سختی شرایط کار، عیدی و سنوات و قراردادهای موقت تنها بخشی از مشکلات کارگران است.
شرایط سخت اقتصادی نیز باعث تشدید این موارد شده و برخی از کارگران از ترس بیکار شدن مجبور به دادن امتیازات بسیار و چشم پوشی از حقوق قانونی خود می شوند.
بدیهی است اعتراض های فردی و گاه گروهی نیز نه تنها دردی از آن ها را دوا نمی کند که امنیت شغلی آن ها را نیز به خطر می اندازد.
یکی از موضوعاتی که همه کارگران با آن مواجه هستند، عقب افتادن پایه حقوق کارگران از تورم است، متناسب نبودن افزایش سالانه حقوق و دستمزد کارگران باعث پایین آمدن شدید قدرت خرید کارگران در طی چندین سال شده است.
هرچند موضوع حقوق های نجومی این روزها از ابعاد مختلف بررسی می شود اما شاید از این دیدگاه هم بتوان به این موضوع نگاه کرد که همین مدیران که حقوق و پاداش های آن چنانی برای گذراندن زندگی خود لازم و البته قانونی می دانند چگونه راضی به تعیین چنین سقفی برای کارگران با چند سرعائله هستند؟!
کارگران چرخ تولید را می چرخانند، هرچه دست های آنان قوی تر و نیرومندتر و دلشان شادتر باشد چرخ زندگی ما نیز روان تر می شود.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان