کاوش‌ها از حضور انسان‌های اولیه در منطقه تاریخی میرک سمنان خبر می‌دهد

سرپرست هیئت دومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی بابیان اینکه محوطه میرک سمنان نخستین محوطه روباز پارینه‌سنگی در ایران است گفت: قدمت محوطه تاریخی میرک سمنان به ۳۶ هزار سال قبل بازمی‌گردد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، حامد وحدتی نسب در حاشیه بازدید استاندارسمنان از این محوطه تاریخی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای نخستین بار این محوطه مورد سن سنجی مطلق به روش نورتابی برانگیخته یا «OSL»قرارگرفته است.

وی با اشاره به آغاز دومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه پارینه‌سنگی میرک سمنان گفت: دومین فصل از کاوش در محوطه تاریخی میرک با حضور ۱۴ کاوشگر فرانسوی و ایرانی آغازشده است.

سرپرست هیئت دومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه پارینه‌سنگی میرک سمنان با اشاره به برخی اهداف دومین فصل از این کاوش گفت: فصل دوم کاوش درزمینهٔ های سنگ‌شناسی برای شناخت نحوه شکل‌گیری محوطه در حال انجام است.

وحدتی نسب گفت: شناسایی منابع خام و همچنین ساخت دست‌افزارهای سنگی در محوطه تاریخی میرک از دیگر اهداف فصل دوم این کاوش است.

وی با اشاره به انجام فصل نخست کاوش در میرک در تیر و مرداد سال ۹۴، گفت: شناسایی لایه زمینه‌های استقراری در عمق پنج‌متری در زیر سطح فعلی، تعیین توالی رسوب‌گذاری و تشکیل تپه زمینه‌های میرک، شناسایی رسوبات مربوط به مناطق گرم و مرطوب در زیر لایه زمینه‌های فعلی و به دست آوردن گاه نگاری مطلق برای محوطه میرک ازجمله نتایج کاوش‌های فصل قبل بود.

سرپرست هیئت دومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه پارینه‌سنگی میرک سمنان گفت: نتایج برخی از کاوش‌ها نشان از حضور انسان‌های نئاندرتال را در این محوطه تاریخی دارد.

وحدتی نسب پیش‌ازاین نیز گفته بود که یافته‌های پژوهشی روی میرک نشان می‌دهد که این محوطه یکی از بزرگ‌ترین محوطه زمینه‌های روباز پارینه‌سنگی شناخته‌شده در ایران و حتی خاورمیانه است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان