«گردشگری» ظرفیتی مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی در استان سمنان

ظرفیت مهم گردشگری موجود در استان سمنان، این استان را به سمت و سویی پیش برده است که امروز رونق صنعت توریسم به یکی از محورهای توسعه استان سمنان بدل شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، بارها و بارها از زبان مسئولان مختلف ضرورت و اهمیت توجه به این بخش بیان شده است؛ اما امروز این اهمیت جلوه‌ای دیگر دارد.

سمنان با آثار کم‌نظیر تاریخی و جاذبه‌های بکر طبیعی که در خود دارد؛ می‌تواند به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری ایران و چه‌بسا منطقه به شمار آید؛ البته این هدف به شرطی محقق می‌شود که همه مسئولان برای این مهم عزمی جدی داشته باشند.

در این زمان است که می‌توان گفت صنعت توریسم سبب رونق پایدار در اقتصاد استان سمنان شده و به‌نوعی اقتصاد مقاومتی در استان سمنان در این بخش محقق شده است.

اما امروز و در بیستمین نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان، فرمانداران شهرستان‌های این استان به ظرفیت مهم گردشگری در شهرستان‌های خود اشاره و بر ضرورت توجه به آن تأکید کردند که این خود نکته‌ای بسیار امیدبخش برای رونق صنعت توریسم در استان سمنان است.

کمبود آب عمده‌ترین مشکل اجرای برخی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی سمنان است/ وجود ۵۰ آب‌انبار قدیمی و تاریخی در شهر سمنان

فرماندار سمنان کمبود آب را عمده‌ترین مشکل اجرای برخی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی سمنان دانست گفت: در حال حاضر ۱۰ فرصت سرمایه‌گذاری اقتصاد مقاومتی در بخش صنعت در این شهرستان فراهم است؛ اما به علت کمبود آب اجرای این طرح‌ها با مشکل مواجه است.

سید عباس دانایی بعدازظهر امروز در بیستمین نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان که در سالن یادگار امام (ره) استانداری سمنان برگزار شد به برخی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستان سمنان اشاره کرد و اظهار داشت: کمبود آب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات در این بخش مطرح است.

فرماندار سمنان به برخی از ظرفیت‌های گردشگری در این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: سمنان ازنظر گردشگری و صنعت بهارخوابتم دارای پتانسیل‌های زیادی است.

دانایی از وجود ۵۰ آب‌انبار قدیمی و تاریخی در شهر سمنان خبر داد و گفت: این آب‌انبارها ظرفیت مناسبی برای جذب توریسم و گردشگر به این شهرستان هستند.

وی بر ضرورت معرفی و شناساندن این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها گردشگری برای گردشگران تأکید کرد و گفت: دفترچه راهنمای سرمایه‌گذاری برای معرفی ظرفیت‌های شهرستان سمنان در دست تدوین و تهیه است.

فرماندار سمنان با اشاره به برخی از فواید تدوین این دفترچه راهنما گفت: با انتشار این دفترچه، سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف، با ظرفیت‌های و پتانسیل‌های سمنان آشنا شده و زمینه ایجاد سرمایه‌گذاری و همچنین توسعه صنعت توریسم فراهم می‌شود.

دانایی به برخی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان سمنان اشاره کرد و افزود: طرح توسعه و بازآفرینی اطراف امام‌زاده یحیی (ع) شهر سمنان یکی از این ظرفیت‌ها است.

وی افزود: احداث واحد تولیدی کاغذ از کربنات، احداث مرکز تخصصی قلب و عروق، ایجاد مرکز بین‌المللی کویر نوردی و غیره از دیگر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستان سمنان برای سرمایه‌گذاری است.

بیابانک اکو موزه حاشیه کویر در استان سمنان است

فرماندار سرخه نیز در این نشست با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بسیار زیادی در صنعت توریسم این شهرستان نهفته است بیان کرد: روستای بیابانک به‌عنوان اکو موزه حاشیه کویر ظرفیتی بکر برای جذب گردشگر داخلی و خارجی است.

علی‌محمد مؤیدی زاده با اشاره به اینکه آبگرم منطقه افتر در شهرستان سرخه و نیز تلخاب لاسجرد نیز ظرفیتی مهم برای گردشگری این شهرستان محسوب می‌شوند بیان کرد: کاروانسرای شاه‌عباسی لاسجرد نیز می‌تواند به‌عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های این بخش در سرخه محسوب شود.

وی افزود: موقعیت مناسب این کاروانسرای تاریخی و قرار داشتن آن در مسیر سمنان به تهران نیز ظرفیت گردشگر پذیر بودن آن را اضافه کرده است.

فرماندار سرخه با اشاره به دیگر ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان، بر ضرورت واگذاری آن به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه تأکید کرد.

آرادان از معبر به مقصد گردشگری تبدیل شود

فرماندار آرادان نیز در این جلسه تردد سالانه میلیون‌ها زائر حرم مطهر رضوی از این شهرستان را یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های موجود برای رونق‌بخش گردشگری آرادان دانست و اضافه کرد: باید آرادان از معبر به مقصد گردشگری تبدیل شود.

سعید افشار نادری اضافه کرد: ایجاد بازارچه‌های دائمی محصولات و صنایع‌دستی آرادان در این مسیر می‌تواند به رونق اقتصاد پایدار آرادان بینجامد.

وی با بیان اینکه مراکز توریستی و تفریحی آرادان نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم در آن است؛ بر ضرورت واگذاری آن به بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری آرادان تأکید کرد.

وجود معادن سنگ‌های تزیینی در شمال این شهرستان را دیگر ظرفیت سرمایه‌گذاری این شهرستان برشمرد و گفت: بیشتر این معادن درگذشته فعالیت داشته‌اند؛ اما امروز به علت برخی مشکلات غیرفعال بوده و متوقف‌شده‌اند.

فرماندار دامغان نیز در این نشست به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان دامغان اشاره کرد و گفت: وجود محصولات کشاورزی مرغوبی مانند پسته از دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این شهرستان است.

صنایع تبدیلی و فرآوری در دامغان ایجاد شود

علی‌اصغر مجد با اشاره به‌ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای فرآوری این محصول افزود: در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای بسته‌بندی صادراتی و فرآوری پسته در شهرک صنعتی شهرستان دامغان فراهم است.

وی بر ضرورت جذب سرمایه‌گذار برای افزایش صادرات این محصول تأکید کرد و افزود: باید زمینه‌های جذب سرمایه‌گذار در این حوزه فراهم شود.

فرماندار دامغان به دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان دامغان اشاره کرد و گفت: مجتمع دام‌پروری امیرآباد دامغان با زیربنای ۶۲ هکتار زمین و جود زیرساخت‌های لازم از دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان دامغان به شمار می‌رود.

مجد خاطرنشان کرد: شهرستان دامغان دارای ظرفیت‌های متعددی برای توسعه است؛ بنابراین می‌بایست برای ایجاد توسعه و استفاده مناسب از ظرفیت‌های موجود سرمایه‌گذار جذب شود.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان